הרב גבריאל מירלא בדברים תורה לפרשת 'דברים'

הרב גבריאל מירלא בדברים תורה לפרשת 'דברים'

פרשת דברים

"ותרגנו באהליכם ותאמרו בשנאת ה' אתנו הוציאנו מארץ מצרים, לתת אותנו ביד האמרי להשמידנו" (א-כז)
רש"י בשנאת ה' אותנו – והוא היה אוהב אתכם, אבל אתם שונאים אותו, משל הדיוט אומר: מה בלבך על רחמך, מה בליביה עלך. כל הנגעים אדם רואה – חוץ מנגעי עצמו (נגעים פב-מה) מסביר הבעש"ט כל הנגעים שאדם רואה חוץ – מנגעי עצמו.
מסופר על מלך אחד שהיתה לו מפה מיוחדת במינה של כל המדינות והערים במפה זו אפשר היה להכיר בבירור כל כפר ועיירה של כל מדינה, כל שביל וגשר ובעזרתה של מפה זו אפשר היה לכבוש כל מקום והמלך שמר עליה ומאד. היה למלך בן יחיד ומפה זו נפלה לידיו של הילד. עמד השובב וקרע אותה לגזרים וערב את הקרעים והפך לערמה של פיסות נייר. התעצב המלך חשב מה לעשות, ראה הילד בצערו של המלך והבטיח שיחזיר את המפה לשלמותה ואכן החזיר הילד את המפה לקדמותה והדביק הכל. תמה המלך כיצד הצליח, לדעת להחזיר הכל למקומו? ענה הילד: ראיתי שבצידה השני של המפה יש תמונת אדם ואמרתי לעצמי שצריך להסתכל על תמונת האדם להשיב הכל בשלמותה.
והנמשל: מפת העולם ומפת חיי משפחה קרועה, להדביק את העולם והחיים שלא יהיו פצעים לא נוכל, מה שנוכל לעשות הוא לרפא את האדם, לעמול על תיקון מידותיו ולעשות אותו שלם, ואז ממילא הכל יבוא על תיקונו שהעולם יהיה שלם.
ברוח זה נמשיך את הסיפור הנפלא הבא – הקיסר יצא לדרך ארוכה לבקר במקומות שונים לשמוע חוות דעת מהאנשים על התנהלותו, לאחר נדודים חזר לארמונו, רגליו מלאים פצעים נסדקו כפות רגליו, ציווה הקיסר לכסות את כל שטח הממלכה בעורות של פרות משובחות כדי שרגלי הצועדים יישמרו מפגעים. היועצים נחרדו הרי כל הפרות לא תספקנה לקיים את ההוראה. וזה יפגע במשק בצורה דרסטית ומחירי הבשר ירדו ויהיה מטרד סבבתי ובריאותי חסר תקדים העלול לסכן את אזרחי המדינה ולהביא מחלות ומגיפות, ה' ירחם..
נמשכו הדיונים בין היועצים וניסו לנתח את ההיבטים והתרחישים בבקשה מוזרה זו, אחד היועצים קם ואמר: הוד רוממותו ברשותך אני רוצה לספר אגדה ששמעתי שהייתי ילד פעם אחת נמר היער רץ אחר האייל וזה רץ להימלט על נפשו אבל בסבך העצים היו מלכודות מוות עבור בעל החיים האומלל. הלכה האיילה נטלה מסור וביקשה לכרות את העצים וכך לנקום את נקמת בן זוגה, האייל תוך שהיא מנסרת במרץ את הגזע הראשון הגיע השועל, מה את עושה? אמרה שרוצה לכרות את כל העצים שגרמו למות האייל, צחק השועל ואמר: הרי מלאכה הזאת אין לה סוף, העצים כך כך רבים עד שמרוב עצים לא רואים יער, ועוד העצים הכרותים עלולים לצמוח שנית חייך לא יספיקו להשמיד את העצים, חשבה האיילה מעט ושאלה: אז מה אתה מציע לי לעשות?
פשוט מאוד השיב בפקחות, בכל פעם שתראי אייל תספרי לו את מה שקרה לבן זוגך ותבקשי ממנו לשבור לעצמו את הקרניים שלו כך שלא יפריעו לו לברוח בין עצי היער. המשיך היועץ, הוד מעלתו, סליחה שאני מרשה לעצמי להעיר על הצעתך במקם לכסות את האדמה בעורות, ולבזבז את הון הממלכה ולסכן את כולם בנגיפים ומחלות מדבקות, מה יותר פשוט מלקחת חתיכת עור משובחת ולהתאים אותה למידות רגליך, כך שכפות רגליך יהיו מכוסות ותוכל ללכת לכל מקום שתרצה בבטחה ויהיו מוגנות.
במקום ציווה הקיסר ליישם את הצעתו היצירתית של היועץ החכם, זוג נעלי עור הוכנו עבורו והן שמרו על רגליו מפני פגעי הדרכים.
סופר והוגה דעות העיר פעם באירוניה: 'כולם רוצים לשנות את העולם – אבל אף אחד לא רוצה לשנות את עצמו…
הרב גבריאל מירלא הי"ו מרחובות

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*