חכם מאיר לויאשוילי

חכם מאיר לויאשוילי

חכם מאיר לויאשוילי

חכם מאיר לויאשוילי

יהודי מסחתי העתיקה שמרו על צביונם ואמונתם וזאת יש לזקוף לזכותם של גדולי הרבנים אשר אל שורותיהם משתייך חכם מאיר בן פנחס לויאשוילי.

חכם מאיר נולד בשנת תרמ"ז (1887) והחל ללמוד תורה בתמיכתו וחסותו של הרב הגדול של אחאלציחה רבי יחזקאל תתרואשווילי.

בתום לימודיו עבר לאצקורי והתמנה לרב של הקהילה.

באותה תקופה באצקורי התגוררו 31 משפחות יהודיות וכולן היו מביאות את ילדיהן אל חכם מאיר שילמדם תורה.

בשנת תרע"ח (1918) פרצה מלחמה בין הטטרים והגרוזינים. הטטרים האשימו את היהודים בשיתוף פעולה עם הגרוזינים והחליטו להרוג אותם.

חכם מאיר שלח שני שליחים למסור את דבר הגזירה לאחאלציחה. רק לפנות לילה הגיעו השליחים לבית הכנסת של אחאלציחה. כאשר נודע לרב הקהילה, הרב דוד באאזוב מפי השליחים על כך, יצא מיד עם השליחים לכיוון משכנו של השליט של אחאלציחה, תיאר לו את המצב ושכנעו בחפות היהודים. השליט התקשר לאצקורי והורה לתת ליהודים בה חסינות.

לאחר התקרית, העמיסו יהודי אצקורי את כל רכושם על עגלותיהם הוציאו את ספרי התורה מבתי הכנסת ועקרו לאחאלציחה.  את המסע  הנהיג רבי מאיר. עם הגעתם לאחאלציחה  באישון  הלילה הם  נכנסו לבית הכנסת הדליקו את הנרות ונשאו תפילת הודיה לה' על הצלתו אותם ממות ודאי.

זמן קצר לאחר תחילת שירותו של חכם מאיר את קהילתו בבית הכנסת התחתון פרעו בה בשנית בשנת תרפ"ג (1923) ובמקביל למקומות אחרים סגרו את בתי הכנסת באחאלציחה והחרימו את ספרי התורה.

לאחר שנה השלטונות הורו לבוא ולקחת את ספרי התורה המוחרמים.

חכם מאיר שירת את קהילת בית הכנסת התחתון של אחאלציחה עד שנת תשכ"ה (1965). עקב מצב בריאותו שהדרדר, פרש מהחזנות בזקנתו  אך על אף פרישתו המשיך ללמד ילדים.

חכם מאיר נפטר בשנת תשל"ב (1972). קהילת אחאלציחה קוננה  עליו רבות וזאת על מסירותו הבלתי נלאית לקהילתו.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*