הרב אברהם חוולס

הרב אברהם חוולס

אברהם חולס

בשנת תרנ"ב (1892) רבי אברהם חוולס הגיע מליטא לצחינוואלי במטרת איסוף תרומות לישיבות ולתלמודי התורה בליטא.

כשרבי אברהם חוולס נשא דרשה בבית הכנסת של הקהילה. יהודי צחינוואלי התרגשו מנאומו ודרשתו וביקשו ממנו להישאר בצחינוואלי ולהנהיג את הקהילה (באותה עת נפטר מנהיג  הקהילה חכם  חיים אהרון אלואשווילי).

רבי אברהם חוולס הסכים  להישאר ומיד התחיל לעסוק בהגברת האמונה ובהרבצת התורה. ביוזמתו נפתחו ישיבות חדשות, חדרים לילדים ולנוער הצמאים ללימוד תורה. בצחינוואלי גדל  מספר החוגים ללימודי תורה, ועקב כך גדל גם מספרם של המתפללים בבתי הכנסת.

תחת הנהגתו של הרב חוולס, צחינוואלי שוב הפכה להיות כור התורה ואחד המרכזים הרוחניים של יהדות גרוזיה. למרות שעבור רבי אברהם חוולס מלאכת הרבצת התורה הייתה החשובה ביותר, הוא לא שכח לדאוג גם לשיפור המצב הכלכלי והעסקת היהודים במקצועות השונים. הוא דאג לכך שהדור הבא יזכה גם להשכלה הנחוצה לרכישת מקצוע ולמידת מלאכה. עבור מטרה זו הוא הזמין מערים אחרות בעלי מקצועות שונים וסייע לגידול במספר בעלי המקצוע והמלאכה בצחינוואלי.

הוא זיכה את הרבנים בתלמוד תורה וחינך עשרות תלמידי חכמים שמהם יצאו גם רבנים גדולים ביותר שהנהיגו את יהדות גרוזיה על קהילותיה השונות. רבי אברהם הלהיט את אש התורה בקרב יהדות גרוזיה ועד היום זכרו נשאר בקרבה כלפיד בוער. גם היום הוא חי בזכרוננו ובשל פעולותיו רבות הרושם, הפך להיות אישיות למופת.

רבי חוולס נפטר בגיל 77 ונטמן בצחינוואלי. פטירתו התקבלה בקהל כידיעה טרגית ביותר. בשנת תשמ"ג (1983) בחולון נוסד בית כנסת לזכר נשמתו הטהורה ונקרא על שמו של חכם אברהם חוולס. כל שנה  ישובים רבים בארץ מציינים את יום פטירתו ואומרים קדיש על נשמתו. זכותו תגן עלינו אמן.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*