הרב יעקב גגולאשוילי בדברי תורה לפרשת 'שופטים'

הרב יעקב גגולאשוילי בדברי תורה לפרשת 'שופטים'

פרשת שופטים

דוד המלך ע"ה פתח ספר תהילים בשבח האיש הכשר ,"אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב.כי אם בתורת ה' חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה. והיה כעץ שתול על פלגי מים אשר פריו יתן בעתו" וגו' וגו'.

במקום שסיים משה ספרא רבא דישראל, אשריך ישראל מי כמוך עם נושא בה' וגו'.[דברים לד' כט'] שם באותה מובע לשון המשיך דוד, אשרי האיש וגו'. ללמדך אימתי ועל מי נאמר אותו אשריך שאומר משה- רבינו ע"ה , אשריך ישראל , אומר דוד אני אפרש את אותו אשרי שאמר משה.מי הוא האיש המאושר שכל דרכיו ביושר, זהו האיש אשר לא הלך בעצת רשעים,ובדך חטאים לא עמד,ובמושב לצים לא ישב.כי תחילה היצר הרע מחטיא לאדם ואומר לו עשה כך,ולמחר אומר לו עשה כך, וכך שמשנפל החוטא שדוד לרגלי היצר הרע,הרי הוא היצר הרע שולט בו. וכבר מעמידו בדרך חטאים, שכבר החטא הותר לו בעיניו,שנעשה לו כיתר [קידושין ד' מ' עמוד א'] ושייך הוא כבר לכת החוטאים,כי כבר חצה את הקווים, ומני ז מצבו נעשה שפל ביותר עד כדי כך שמסוגל הוא בשיפלותו בהגיע לדיוטא התחתונה,לצחוק שלעושי רצון ה'.והוא יושב קרנות ומצחק, ומתלוצץ, על יושבי תהילות ישראל.
אך האיש הכשר שכופה את יצרו הרע עושה בוא בהפך ,הולך בעצת ה',ובדרך מצוות עומד והוגה בתורה.
ונשאלת השאלה הכיצד יכול האדם לעמוד איתן למול היצר שהוא מלאך ,והאדם בשר ודם ?.
והעצה לזה הוא לתת שופטים ושוטרים בכל שער ושער בגופו של האדם , יש לתת בו שופט –דהינו ישפוט האדם בכל רגע ורגע את צעדיו. ובכל מעשה קטון או גדול ידון את עצמו ואל יזניח את החטא שנראה קטן. כי אומנם קטון הוא בעיניך ואפשר , שמאות חטא שנראה זניח ולא חשוב וקטן ממנו,תחל רוח אבי אבות החטאים לנשב. כי אם הקטן יותר בעיני האדם , תתור הרצועה כולה.
וגם החטא הגדול ככלות הזמן ככלום יחשב בעניו. על כן ,שופטים ,תתן בכל שעריך. שפוט את עצמיך ועשה חשבון נפש על כל צעד ושעל. והעמד שוטרים , כנוס עצמך רסן את רצונותיך . ואם כו תעשה ,אזי הוי כבל וקיים .
אזי יהיה זה האיש שתול כעץ .אשר כל רוח שתנשב צרות הזמן וצוקי העתים לא יוכלו לו . והיה כעץ שתול –ראשי תיבות ש-שופטים ו-ושוטרים ת-תתן ל-לך. והבן.
ויש לדעת כי הרבה החטא גרם וגורם . גלותינו ושיפלותינו וגלות אדום זאת המרה גרם החטא וכמאמר הנביא [ישעיה מט' ] הן בעוונותיכם נמכרתם , ובפשעכם שולחה אמכם . וגם ,רוח אפינו משיח ה' נלכד בשחיתותם [איכה כ' ד'] שכול חטא של ישראל מוסיף פצע וחבורה ומכת טריה במלך המשיח [כמבואר במסכת סנהדרין דף צח' עמוד א']. וגם אמנו רחל דמועה תדמע על בניה ככתוב [ירמיהו לא' פסוק יד'] קול ברמה נשמע נהי , בכי , תמרורים, רחל מבכה על בניה " רחל ראשי תיבות ר-רשעים ח-חטאם ל-ליצים.
ועל כן אמא רחל מבכה . ואנו בתשובתינו שהיא בדמעות –שהדמעות הם קולמוס הלב. מקרבים אנו בכך את הגאולה שנאמר הזרועים בדמעה ברינה יקצורו. [תהילים קכו פסוק ה' ]. בדמעה –ב דמעה כלומר דמעות .
דמעה בגימטריא 119 . פעמים דמעה גימאטריא 238 . רחל בגימאטריא 238 . זה כנגד זה תיקון החטא בתפילה ודמעה . והזי יבשר ה' לעמו. מנעי קולך מבכי וגו' [ירמיהו לא פסוק טו' ] מנעי ראשי תיבות מ-מקץ נ-נדחי ע-עמו י-ישראל. ויתקיים בנו דברי הנביא בהפטרה [ישעיהו נב' ] התנערי מעפר קומי שבי ירושלים.
.
ודרך אגב אומר בבאור פסוק זה שזהו כהמשך הויכוח הנצחי שבן ה' לעם ישראל. ה' שולח את הושע הנביא ופונה לעם ישראל [הושע יד' ] שובה ישראל עד ה' אלוקיך. ירמיהו משיב לה' בשם עם ישראל רבונו של עולם הלוא אב אתה . אב יתן תמיד לבן לעושת את הצעד הראשון ואב משגיח שהבן לא יפול רבונו של עולם השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימנו כקדם [איכה פסוק ] על דרך שאמר שלמה [שיר השירם א'] מושכני , אחריך נרוצה . פירוש משוך אותי מהגלות הושט לי יד הראה לי מעט בהתגשמות הנחמות שהבטחתה לנו תן לנו חיי רוח וגשמיות שלווים וממלא אחריך נרוצה .
כך כאן בהפטרתנו אמור ה' לשיראל בני התנערי –זוכר אני את נערותכם את צעירותכם. צעדיכם הראשונים על הבמה העולמית. התנערי-מלשון נער . בני חיזרו לאותם ימים יפים שהייתם בני , אהובי כוהני . איכן הם המכריזים כבל עם ועולם נעשה ונשמע ? היכן הנעשה והיכן הנמשע?
אומרים ישראל אבא ! התנערי –גם אתה צריך להתנער להתרענן להתנקות מעפר הגלות התנערי מעפר תן לנו גאולה ברווח שתהיה ברכתך שורה בנו .שיאמרו כל בעי עולם כי עם ה' אנו ומארצו יצאנו ולארצו שבו בנים . אם אתה גואל או תנו גאל אותנו ברווח ותן לנו מידך המלאה הרחווה העשירה והפתוחה . ראשי תיבות מעפר – מ-מלאה ע-עירה פ-פתוחה ר-רחבה .
ואזי שבי ירושלים תשוב ירושלים לדרגתה ולקדושתה וגאולת עולם יגאלו בני ישראל. והנה נודע שישנם יב' צירופי שם ה' כמו שכתב רבנו הארי ז"ל . וכל חודש וחודש ניזון מצירוף אחר . [זוהר הקדוש .פרדס רימונים ע"מ] הרי שתי עשרה חודשים כפול שם "י-ה-ו-ה " [שהוא 26 ] הרי בסך הכול בידינו 312.
שבי גימטריא 312 . אם ישראל מתנערים וחוזרים אל ה' גם ה' מתנער כנער המתרונן בכוחו ועוצם ידו ואז ירושלים לעולם תשב .
ותהיא ירושלים ביסודותיה ובניניה באבני ספיר יהלום ונופך [פוך] ירושלים בגימטריא 596. נופך ספיר יהלום , גימטריא 597. כלומר שתתעלה ירושלים לעילא מכל בירכתא , שהיה מוכר לנו בעולם הזה ותהיה ירושלים במושגים של העולם הבא . יראו עינינו ויגל ליבנו בשובך לציון ברחמים אמן כן יהיה רצון.

הרב יעקב גגולאשוילי הי"ו מאשדוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*