הרב אברהם שם טוב בדברי תורה לפרשת 'פקודי'

הרב אברהם שם טוב בדברי תורה לפרשת 'פקודי'

"אלה פקודי המשכן" .

משכן העדות… שני פעמים מופיעה המילה משכן בפסוק, למה? אומרים חז"ל [יומא מא.] רמז למשכן שנתמשכן בשני החורבנין בגין עוונותיהם של ישראל [רש"י].

"משכן" בגימטריא 410 כנגד מספר שנות קיומו של בית הראשון. "המשכן" ביחד עם חמש האותיות של המשכן, בגימטריא ארבע מאות ועשרים שנה מספר שנותיו של המקדש השני, "העדות" 479 כנגד השנים שהיה קיים המשכן עד להקמת בית ראשון ע"י שלמה המלך ע"ה.

שואלים חז"ל: למה משכן השני כתוב בלי האות "ה" לרמוז על חמשה דברים שחסרו במקדש השני, ואלו הן: ארון ,כפורת וכרובים, אש היורדת מן השמים, ושכינה שלא היתה בבית שני, שנבנה ע"י הורדוס בפאר גדול ונוצץ. אבל, בלי רוחניות, דבר הרומז לנו ש"רחמנא ליבה בעי". השי"ת לא מבקש מאיתנו זהב ואבנים טובות, אלא לב תמים לעבודתו למצוותיו.. בבית שני גם לא היו אורים ותומים, ורוח הקודש לא היתה בנביאים..

אומר הפסוק: "ויהי זהב התנופה", נשאלת השאלה וכי לזהב יש תנופה? הגבהה והרמה היתה "לכל הזהב העשוי", למלאכה בכל מלאכת הקודש.

מכאן אנו למדים שזהב וכסף לכשעצמם אינם כל כך חשובים, אבל כשעושים מהם דבר שבקדושה או נמסרים לצדקה, הרי הם מתוקנים ועולים דרגה.

לכן אומר החכם באדם: "חכם לב יקח מצוות",זהב וכסף ובמיוחד בימים אלו, שכל יהודי זקוק לעוד ועוד מצוות ורחמי שמים,

עלינו לקחתם למצוות ומעשים טובים, ובטח לא להחביאם בכספת… כי אין מלווין לו לאדם בשעת פטירתו מהעולם, לא זהב ולא אבנים טובות ולא מרגליות.. אלא תורה מצוות ומעשים טובים בלבד.

לסיום דבריי קוראים יקרים בימים אלו, ובמיוחד בדרום הארץ עומדים עלינו לכלותינו, חלילה ובורא עולם מצילנו מידם.

אומרים חז"ל על הפסוק [במדבר ז-א] "ויהי ביום כלות משה להקים את המשכן" ולא נאמר ביום הקים משה.. דבר זה מלמדנו שכל שבעת ימי המילואים היה משה מעמידו [את המשכן] ומפרקו, שפירוק המשכן והקמתו ע"י משה רבנו ע"ה, בכל יום משבעת ימי המילואים, באה לרמוז לנו שלא ניפול ברוחנו בתקופת הגלות, שהרי נאמר: "כי שמע יפול צדיק וקם", וכן נאמר: "ועמך כולם צדיקים" [משלי כד-טז] למרות כל הנפילות, ישראל עתידים לקום מחוזקים יותר מנפילתם להתחזק ולנצח, בעז"ה בקרוב ממש, וזהו שאומר הזוהר הקדוש על הקמת המשכן "רבי יהודה פתח , אל תישמחי אויבי לי כי נפלתי וקמתי.." מה הקשר שמקשר הזוהר הקדוש כן הפסוק להקמת המשכן? לפי מה שבארנו, הדבר מובן היטב, כמו שמשה רבינו ע"ה פירק את המשכן והקימו מחדש מידי יום, מרמז לנו שלמרות כל הנפילות של ישראל גם ברוחניות וגם בגשמיות, יקום כלל ישראל כארי [אריה] המתגבר ומנצח עם תקומה לנצח נצחים כמו המשכן.

ואין לנו אלא להישען על אבינו שבשמים, תורותיו ומצוותיו, לזכור ולקיים את מסורת אבותינו [אברהם יצחק ויעקב] ואבותינו בגלות גרוזיה בימי הצוררים ימ"ש שלא נטשו את תורת ישראל, אלא ההיפך.."ובא לציון גואל במהרה בימינו אמן".

הרב אברהם שם טוב נהריה

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*