הרב אברהם שם טוב בדברי תורה לפרשת 'צו'

הרב אברהם שם טוב בדברי תורה לפרשת 'צו'

פרשת "צו"

השבת שלפני חג הפסח נקראת 'שבת הגדול' וזאת מפני הנס שנעשה בה, שכן באותה שנה שיצאו בנ"י ממצרים. חג הפסח חל ביום חמישי, ובשבת שלפניו שהוא עשירי בניסן, נצטוו בנ"י לקחת שה לבית אבות לצורך קורבן הפסח. כשעשו כן ישראל, ראו בכורי מצרים ונתקבצו אצל ישראל, ושאלום, מה פשר הדבר הזה? ענו להם ישראל: זבח פסח הוא לה' שעתיד להרוג את כל בכורי מצרים.
מיד פחדו בכורי מצרים והלכו לאבותיהם ולפרעה ודרשו לשלוח מיד את ישראל לחופש משיעבוד מצרים, כדי שהם לא ימותו במכת בכורות, וסירב פרעה לשמוע בקולם, והחלה מלחמה ביניהם ונהרגו רבים ממצרים…
וזהו שנאמר: 'למכה מצרים בבכוריהם', דהיינו, המצרים הוכו ע"י הבכורות שלהם… ולאחר מכן התאחדו כולם כנגד ישראל ורצו להורגם, והשי"ת עשה ניסים והיכה את מצרים במכות שונות ומשונות, ולכן נקראת שבת זאת "שבת הגדול".
טעם נוסף מדוע קוראים לשבת זאת 'שבת הגדול' הוא עפ"י הכתוב בהפטרת שבת הגדול, הפטרת "וערבה לה'" הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא. הפסוק אומר בתהילים (צט-ב) "ה' בציון גדול ורם הוא על כל העמים", ומפרש האלשי"ך הקדוש ואומר שיש הבדל מהותי בין 'גדול' לבין 'רם', שכן גדול הוא דבר הנמשך מלמטה למעלה, ו'רם' הוא דבר הנמצא רק למעלה ולא למטה. ולכן אומר האלשי"ך הקדוש, דוד המלך כותב: "ה' בציון גדול", כלומר, אצל ישראל הנקראים 'ציון' הקב"ה הוא גדול, כי ישראל מאמינים באמונה שלמה שהקב"ה נמצא במעלה ובמטה… אבל אצל הגויים הקב"ה הוא 'רם' ככתוב: "ורם הוא על כל העמים", כי הם מאמינים שהקב"ה נמצא רק למעלה ח"ו, כי אין מכבודו להשגיח על התחתונים.. אצל ישראל מתקיים הפסוק: "ואש המזבח תוקד בו".
שואל האדמו"ר רבי יצחק מאיר מגור זצ"ל, מה כוונת המילה 'בו'? אלא, עונה ואומר האדמו"ר זצ"ל: הכונה היא לכהן שאש המזבח תוקד בלבו ויעשה עבודת הקודש בהתלהבות אש דת. נפקא מינה לכולנו לעשות את עבודת השי"ת בהתלהבות שלא על מנת לקבל פרס.
השל"ה הקדוש מביא בשם הקדוש ר"מ קורדובירו זצ"ל (מחבר התומר דבורה) שסגולה נפלאה להינצל מהרהורי עבירה לומר פסוק זה: "אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה", כי אומרים חכמינו זצ"ל: הבא ליטהר מסייעין אותו, והמקדש עצמו למטה מקדשים אותו מאש המזבח של מעלה, ואיך נקדש את עצמינו כאן בעולם השפל ומלא הניסיונת הזה? ע"י לימוד התורה הקדושה, שע"י זה זוכים להידבק במידותיו של הקב"ה, וע"י שימוש תלמידי חכמים אמיתיים ולספוג מהם קדושה ויר"ש טהורה.
וטעם נוסף, מדוע קוראים לשבת זאת 'שבת הגדול': אומר המדרש: כל העושה עבירה ומתחרט בה ועושה תשובה, הקב"ה מכפר לו על עוונותיו. ולפיכך נקרא 'שבת הגדול', לכאורה שואל הגר"ח ארנטרוי זצ"ל בספרו 'קומץ המנחה' מה עניין תשובה לשבת הגדול? אלא, שאומר הקב"ה למשה על הפסוק (שמות יב) "משכו וקחו לכם" כלומר, ישראל משכו ידיכם מעבודה זרה שאתם עובדים לאלילי מצרים, ותצאו מיד לשבת הגדול! כך כל המושך ידו מעבירות ועבודה זרה, שלצערנו בדורנו עבודה זרה קיימת במסווה של "החיים המודרניים" דהיינו חיים על פי המודה moda המודה של הגויים, יוצא מיד לשבת הגדול הפרטי שלו.
יהי רצון שנזכה במהרה ממש לצאת 'מאפלה לאור גדול' ובבניין בית מקדשנו נשמח כולנו!
פסח כשר ושמח, אכי"ר.
מקורות: לקח טוב ומדרשי חז"ל.
הרב אברהם שם טוב הי"ו קרית אתא

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*