ר' אליעזר מושיעשוילי בדברי תורה לפרשת 'כי תבוא'

ר' אליעזר מושיעשוילי בדברי תורה לפרשת 'כי תבוא'

פרשת כי תבוא

הפרשה פותחת במצוות הביכורים "והיה כי תבא אל הארץ … ולקחת מראשית כל פרי האדמה" (כו-יב) הספר 'בינה לעיתים' מביא שאחד מהטעמים להבאת הביכורים הוא כדי להרחיק את האדם ממידה של כפיות טובה, "שמידה זו מאוסה בעיני אלוקים ואדם, שע"י הבאת הביכורים משריש האדם בליבו שכל העושר וההצלחה הוא רק ממנו יתברך". וכשמביא את הביכורים אומר "הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה אשר נתת לי השם", ומעיד הוא בזה, שמביא להקב"ה את מה שקיבל ממנו יתברך ואין לו משלו כלום, ובכך יכיר טובה לבורא עולם, על הטוב שגמל עימו.
בספר מכתב מאליהו (חלק א') כותב הרב דסלר זצ"ל, "עבודת השם בנויה על יסוד הכרת הטוב ועבודת הלב, והיא עבודה שיש בה מן השלמות, והשלמות תהיה בהרגשת ההודאה, וכאשר יודה האדם, הוא יהיה כנותן והקב"ה כביכול המקבל, ויזכה אז למדרגה הכי גבוהה והוא הדבקות בו יתברך, כאשר ידבק הנותן במקבל, שהיא האהבה הגמורה, וע"י כך יזכה להשיג אהבתו יתברך".
נמצאים שתי שבתות לפני יום הדין הגדול, יום שבו יעברו לפניו כל באי עולם, יום שנבקש מהקב"ה שיעבור מכיסא דין, לכיסא רחמים, כדי שנזכה אנו וכלל ישראל לשנה טובה. איך זוכים לשנה טובה? לשנה של חיים ושלווה, שנה של בריאות נחת והצלחה? איך נוכל להתכונן כראוי כדי לצאת זכאים בדין?
מסופר על כפרי משבט נידח, בדרום אפריקה שהחליט לבקר בעיר הגדולה לראות את הפלא הגדול של הקידמה, רכבות, מכוניות ובניינים גבוהים. הסתובב הכפרי וכולו שבוי בקסמיו של הכרך הגדול. לפתע שומע הכפרי המולה גדולה, והחליט ללכת למקום. רואה הכפרי עשן סמיך ושריפה גדולה, להתקרב היה אסור מפאת הסכנה, לפתע הוא שומע צופרים מכיוון מקום השריפה, ולאחר מספר דקות פוזרה ההמולה, והאיזור שנסגר עקב השריפה, נפתח שוב, ולתדהמתו רואה הכפרי שהשריפה הגדולה כבתה לגמרי.
מדהים, חשב הכפרי לעצמו, כזה חידוש מעולם לא חשב שקיים, שריפה שמכבים ע"י צופרים! על זה אפילו לא חלם, החליט שהוא חייב להשיג צופר, שהרי בכפרו פורצות שריפות רבות, בעקבות החום הלוהט, וצופר שמכבה שריפות יביא חידוש ומהפך גדול לכפר. פנה לאחד האנשים שהיו שם ושאל היכן ניתן לרכוש צופר? אמר לו האיש כנס לאחד מחנויות החשמל ושם תוכל להשיג צופר, הכפרי לא חשב לרגע, מיד נכנס לחנות החשמל הראשונה ורכש צופר. חזר לכפרו, וסיפר בהתרגשות לכולם, על כל מה שעבר עליו בכרך גדול, ובמיוחד על הצופר שמכבה שריפות , אנשי הכפר לא האמינו למשמע אוזניהם, צופר שמכבה שריפות, האם באמת קיים דבר שכזה? אמר להם האיש במו עיניי ראיתי. והמבחן לא אחר לבוא.. באחד מבתי הכפר פרצה שריפה והפעם.. אף אחד לא רץ לבאר להביא מים, כולם התאספו וחיכו לפלא החדש שיכבה את השריפה. ראש השבט הוזמן להתכבד, להפעיל את צופר מכבי השריפות, וכולם עומדים לראות איך שהלהבות דועכות, אבל מה שקרה היה שהלהבות התשפטו לשאר בתי הכפר. ולא נותר בכפר בית שלא נישרף.. תושבי הכפר ההמומים והעצובים הבינו שהצופר לא נועד לכבות שריפות, הוא נועד כדי לזרז ולעורר כדי שירוצו ויכבו את האש…
ראש השנה מתקרב.. יום הדין הגדול.. מי יחיה ומי לא .. קול שופר נישמע.. לא כדי לרוץ ולטעום מאכלי חג ותפוח בדבש, אלא כדי שנתעורר בתשובה, "עורו ישנים משנתכם והקיצו נרדמים מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחיזרו בתשובה" (הרמב"ם הלכות תשובה פ"ג).
מסופר על הרב אורי זוהר זצ"ל שבדרך לביתו עצר ברמזור, ומרכב שנעצר בסמוך לרב, הוציא צעיר חילוני את ראשו וצעק "אתה הרב אורי זוהר שמחזיר בתשובה?" ענה לו הרב משתדל.. אמר הצעיר לרב, תוכל להחזיר אותי בתשובה תוך ארבעים שניות, עד שהרמזור מתחלף לירוק? השיב לו הרב, סע! שאל הצעיר, סע לאן? רמזור אדום! אמר לו הרב אין שום רכב בצומת, סע! צעק הצעיר לרב "אולי יש שוטר מעבר לצומת?" אמר לו הרב, אין אף שוטר בסביבה סע! אמר לו הצעיר: כבוד הרב תסתכל יש מצלמה על הרמזור!.
ענה לו הרב אורי זוהר "ובשמים אין מצלמה?" "עין רואה ואוזן שומעת, וכל מעשיך בספר נכתבין" (אבות ב-א) והרמזור התחלף לירוק. לאחר כמה חודשים סיים הרב אורי זוהר זצ"ל הרצאה בירושלים, בסיום ההרצאה ניגש לרב בחור צעיר, עם כיפה גדולה על ראשו ושאל אם הרב זוכר אותו. אמר הרב, מתנצל, אבל לא.. אמר הצעיר כבוד הרב אני מהמצלמה ברמזור! באתי הערב לכאן לומר לך יישר כוח, "הוכחת לי שאפשר לחזור בתשובה בארבעים שניות".
שבת שלום ומבורך
ר' אליעזר מושיאשוילי – אשקלון
לרפואת: יוסף חיים בן בת-אל, בלה מלכה בת שמחה, חנה בת מרים, מרים בת חנה. לזיווג: תמר מרים בת רינה, נחמה אביגיל בת רינה, צוריאל בן משה ומננה.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*