הרב יצחק גגולאשוילי בדברי תורה לפרשת 'חיי שרה'

הרב יצחק גגולאשוילי בדברי תורה לפרשת 'חיי שרה'

פרשת 'חיי שרה'

מרן – המנהיג שירד אל העם

דברי חיזוק והספד על מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל

הפרשה מתחילה בהספד אברהם אבינו על שרה אמנו, רכישת חלקת המערה וקבורתה במערת המכפלה, וממשיכה בפרטי השליחות הגורלית של אליעזר עבדו ובשידוך הראשון בהיסטוריה הנקראת בפרשתנו. כאשר אליעזר העבד נשלח ע"י אברהם למצוא שידוך ליצחק, בדרכו מתפלל העבד לבורא "והיה נערה אשר אומר אליה הגמיאיני נא מעט מים מכדך ואמרה שתה וגם לגמליך אשקה, אותה הוכחת לעבדך ליצחק…". ואכן, אליעזר עושה לרבקה "מבחן אופי", כאשר רבקה יוצאת וכדה על שכמה, והיא מציעה לו "שתה, וגם לגמליך אשקה" – בדיוק לפי התכנית, "אותה הוכחת לעבדך ליצחק". (הגמרא מביאה את עניין שליחות אליעזר ובקשתו, כאחד משלושה ששאלו בתפילתם לבורא שלא כהוגן (ולמרות זאת) ונענו כהוגן (מסכת תענית ד:).

והעניין דורש בירור. כיצד ניתן למדוד ולבחון מבחן אופי לשידוך כה גורלי להמשכו של עם ישראל רק על סמך מעלת החסד ברבקה? מובא בספרים הקדושים: כי האדם הנקרא "עולם קטן" נברא למטרה הנעלה – על מנת להעניק! כמו הסיבה שהניעה את הקב"ה מלכתחילה לברוא את העולם ואת האדם – הרצון להרעיף ולהוציא מ"טובו" מן הכח אל הפועל, כך אנו הנבראים מצוויםלהידמות לו! בני האדם נבראו בדמותו של הקב"ה. וכפי שהקב"ה נותן באופן אינסופי, כך גם צריכים לפעול בניו עלי אדמות. אברהם הגיע בעבודתו העצמית לשלמות במידה זו, ולכן הוא נקראאברהם – איש החסד. ללמדך, שמידת ה"נתינה" היא היסוד הבסיסי ביותר באדם! לכן, "כלה שעיניה יפות אינה צריכה בדיקה" (מסכת תענית כד:) – כי כאשר החסד יוצא מהטוב הפנימי של האישה אז אינה זקוקה עוד לבחינה, כי חסד בשלמות הינה המעלה הכוללת בתוכה את כל המעלות.

לאור דברנו יובנו דברי חז"ל  (פסחים דף קיז ע"ב) באור יקרות:"אמר רבי שמעון בן לקיש: ואעשך לגוי גדול – זהו שאומרים אלקי אברהם, ואברכך – זהו שאומרים אלקי יצחק, ואגדלה שמך – זהו שאומרים אלקי יעקב …  והיה ברכה – בך חותמין, ואין חותמין בכולן" – היות וכל אחד מהאבות סימל וסלל דרך שונה בעבודת ה'. "אברהם – חסד, יצחק – גבורה, יעקב – תפארת, אך "בך חותמין" – במידת החסד של אברהם אבינו – כי זוהי מטרת הבריאה, ההענקה לזולת, החסד והנתינה.

כך חקק הבורא בטבע את יסודות הבריאה ובראשם את השתתת הבריאה כולה על יסודות הנתינה וההענקה. כי זה "הנותן" גם יקבל ויפרח וזה "המקבל" יישאר לעצמו מבלי לצמוח.

בארץ ישראל קיימים שני ימים, שנהר הירדן מחבר ביניהם. ים הכינרת בגליל, וים המלח בדרום. כיוון שים המלח הוא המקום הנמוך ביותר בכדור הארץ (396 מטרים מתחת לפני הים), מים רבים זורמים לתוכו, ואף טיפה אחת אינה יוצאת ממנו. חוסר היכולת שלו לתת מעצמו, העניקה לו את השם "ים המוות". העיר סדום ממוקמת לידו…

נמצאים אנו בתוך השלושים באבל על מורנו ורבנו הגדול מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל, הסתלקותו תמשיך עוד זמן רב להדהד בלבנו. אישיותו המיוחדת ורבת האנפין, באהבה האין סופי אותה הרעיף עלינו ועל כלל הציבור, החלל הגדול אותו השאיר, תלווה רבים מתוכנו לדורות.

קשה היא הפרידה, קשה להתנחם על גודל האבידה, הוא שירד אל העם כשמואל בדורו – הדרגה הגבוהה ביותר של התואר "מנהיג" –  כמאמר חז"ל (שבת, דף נו, ע"א): "שהיה שמואל הנביא מחזר בכל מקומות ישראל ודן (שופט) אותם בעריהם", הוא שכיתת רגליו ממקום למקום, לחזק ולסייע לכלל ולפרט, הוא משתייך לזן מיוחד של מנהיגים מהדרגה הגבוהה ביותר –  גדול הדור היורד אל העם, כשמואל הנביא בדורו.

זכורה לרבים מאתנו השתתפותו של מרן בכנס הגדול שערכתי ברמלה בשנת תשנ"ט (1999), בהשתתפות מעל 3,000 נשים וגברים, צעירים ובני נוער, כיצד מרן כיבד את בני העדה, ישב והקשיב, זאת, בנוסף לפעילותו בעדה בחיי היום יום, ובאהבה האין סופית, אותה הרעיף כמו לכלל, גם לי אישית, במשך קרוב לארבעה עשורים.

מרן! תהיה נשמתך הטהורה צרורה בצרור החיים, והיה מליץ יושר על עם ישראל, על מוקירי זכרך הרבים, על משפחתך וצאצאיך. ונזכה במהרה לגאולה השלימה והאמיתית לכלל ולפרט, ולתחייתו בתחיית המתים, אכי"ר.

הרב יצחק גאגולה הי"ו מרחובות

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*