פרשת עקב
בפרשתנו מעורר משה רבנו את בני ישראל לזכור את הקב"ה, שהוציא את העם ממצרים והוליך אותו "בַּמִּדְבָּר הַגָּדֹל וְהַנּוֹרָא, נָחָשׁ שָׂרָף וְעַקְרָב". את המילים "הגדול והנורא" מפרש המדרש בשתי משמעויות: א) כפשוטו של מקרא – המדבר גדול ונורא, שכן יש בו מזיקים רבים. ב) התארים "גדול ונורא" שמורים לקב"ה, כי לא ייתכן שיְיוּחסו לדבר מה זולתו, ובפרט שמדובר על המדבר, המסמל את המקום הנחות ביותר, המנוגד לקדושה.
שני הפירושים האלה מבטאים שתי דרכי התמודדות עם הקשיים והניסיונות הגוברים במרוצת הדורות. הפירוש הראשון מדבר על הסכנות הרוחניות – "נחש שרף ועקרב" – האורבות לו במקום שהוא 'מדבר' ונעדר 'מים', כלומר, מקום שאינו מואר באור התורה. ה'נחש', המייצג את הרע, הופיע כבר בחטא עץ הדעת, ובמרוצת הדורות החושך הרוחני גובר והולך. כנגדו תיקנו חכמי ישראל סייגים וגזֵרות, שנועדו להגן על האדם מפני הסכנות, עד שבדורות האחרונים נתגלתה פנימיות התורה, המעניקה כוח לעמוד מול החושך הרוחני ונוכח ירידת הדורות.
אולם הפירוש השני מודיע ומבהיר כי לא ייתכן שהתארים "הגדול והנורא" יחולו על משהו מלבד הקב"ה. "הגדול והנורא" הוא הקב"ה, וגדולתו זו באה לידי ביטוי במדבר החשוך דווקא, במקום שבו גוברת לכאורה ה'סטרא אחרא'. יהודי צריך להכיר שאף-על-פי שבמבט שטחי נראֶה שיש כאן העלם והסתר, וכוחות הרע גוברים, הרי האמת היא שהקב"ה מנהיג את העולם כולו בהשגחה פרטית, והבריאה כולה נשלטת על-ידו – גם ה'נחש', 'שרף' ו'עקרב'. ואדרבה, רצונו של הקב"ה שיהודי יגלה את הכוחות האין-סופיים החבויים בקרבו, שביכולתם להביא אותו לידי התגברות על כל המכשולים ודבקות בקב"ה גם בהימצאו ב'מדבר'.
כאשר יהודי מתמודד עם "נחש שרף ועקרב", מתוך הכרה כי כל הקשיים אינם אמיתיים אלא דמיון מתעתע, שכן השליט האמיתי בעולם הוא הקב"ה – הרי עצם הידיעה הזאת גורמת שה"נחש שרף ועקרב" לא יזיקו לו, חלילה, אלא להפך, יסייעו לו במילוי שליחותו הרוחנית, שכן הוא הולך בכוחו של הקב"ה – "הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל". זה יתרונו של הפירוש השני על הראשון: כשמביטים במציאות בפשטות, הרי שההתנגדות לקדושה היא אמיתית, וגם כשיש כלים להתמודד עם החושך ולהגביר עליו את האור, אין זה הופך את אופיים של המזיקים אלא מכניע אותם בלבד. אולם כאשר מתבוננים בעומק הדברים, ומבינים שהקב"ה הוא המנהיג את העולם כולו – מתגלה שגם המזיקים נועדו לשרת את הקב"ה, כפי שזה יהיה בגאולה השלמה, שגם המזיקים "לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי" אלא יסייעו לקדושה. (שיחות קודש)