שיחה של הרבי לפרשת 'קרח'

שיחה של הרבי לפרשת 'קרח'

פרשת קרח

תחילת פירושו של רש"י לפרשת קורח מעוררת תמיהה. רש"י כותב: "פרשה זו יפה נדרשת במדרש רבי תנחומא". הלוא רש"י מגדיר את פירושו כביאור פשוטו של מקרא, ומה לו להפנות למדרש? ואם הסיבה לכך היא שעל הפרשה הזאת יש דרשה 'יפה', מדוע לא מצאנו הפניה לדרשות 'יפות' במקומות אחרים? מכאן שמחלוקת קורח אינה מובנת דייה על-פי פשט הכתובים, ולכן רש"י רואה צורך בביאור על-פי דברי המדרש. מן המדרשים בחר רש"י במדרש תנחומא דווקא, שכן שם הפרשה הזאת "יפה נדרשת", בדרך קרובה לפשט.

השאלה הגדולה בפשוטו של מקרא היא על הפגיעה שקורח פגע לכאורה בעצמו על-ידי המחלוקת שהוביל: הלוא הוא השתייך לשבט לוי, שהובדל מכל שבטי ישראל ועמד בדרגה גבוהה משאר שבטי ישראל. בתוך שבט לוי עצמו נמנה קורח עם בני קהת, נושאי ארון הברית. אילו היה מצליח במחלוקת והיה מתבטל מעמדם המיוחד של בני לוי, זה היה פוגע גם בו עצמו! עוד צריך להבין מדוע המתין קורח זמן רב ולא פתח במחלוקת מיד לאחר מינוי הכוהנים והלוויים לעבודת המשכן?
את ההסבר רש"י מוצא במדרש תנחומא. הוא פותח את דבריו בהבעת התמיהה על קורח: "ומה ראה קורח לחלוק עם משה?". אפשר להבין את דתן ואבירם ומאתיים וחמישים מחזיקי הקטורת, שלא השתייכו לשבט לוי ולא היה להם מה להפסיד; אך קורח, מדוע יצא במחלוקת שעלולה הייתה לבטל את מעמדו כבן לוי?! תשובת מדרש תנחומא מעבירה את עילת המחלוקת למינויו של אליצפן בן-עוזיאל. קורח לא קינא באהרון אלא באליצפן, שנתמנה על-ידי משה לנשיא בני קהת. קורח סבר שהתפקיד מגיע לו, שכן משה ואהרון, בניו של דודו הגדול, זכו במלכות ובכהונה, והתפקיד של נשיא בני קהת ראוי לו, כבן לאח השני.

אלא שקורח ידע כי שימוש בעילה זו יתפרש מיד כרדיפת כבוד אישית, וכך לא יצליח לסחוף אוהדים. לכן השתמש בטיעון כלפי אהרון ומשה, והצליח לגרור עמו מאתיים וחמישים איש, שהזדהו עם הטענה "למה תתנשאו". לכן גם המתין זמן ממושך לאחר מינוי אליצפן ולא פתח מיד במחלוקת, שכן העיתוי המיָדי היה מסגיר את כוונותיו הלא-טהורות. כאשר ניתנה פרשת ציצית, חש קורח שזו שעת הכושר בעבורו. הוא הלביש את אנשיו בטליתות שכולן תכלת והציג שאלה אם טלית כזאת חייבת בציצית. קורח סבר שייענה בשלילה, ומכאן יתקוף בשאלה מדוע יש צורך במנהיג רוחני לעם שכולו קדוש, בבחינת 'טלית שכולה תכלת'. הוא סבר שאם תתקבל טענתו תוענק לו נשיאותו של אליצפן, וזו הייתה מטרת מחלוקתו. (תורת מנחם)

באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*