הרב אברהם שם טוב בדברי תורה לפרשת 'ניצבים וילך'

הרב אברהם שם טוב בדברי תורה לפרשת 'ניצבים וילך'

פרשת "ניצבים וילך"

השבת, ר"ה באלול יום שבו נברא העולם. אנחנו נמצאים בעיצומם של הימים הנוראים, ידוע ששמו של דבר מורה על מהותו. כשעם ישראל קורא לימים אלו בשם 'נוראים' יש בזה הגדרה לתוכנם ומהותם של הימים.
לכל תפילה בימים אלו יש עוצמה נוראה לעומת אותה התפילה במשך השנה כולה.
ימים אלו של אלול ותשרי נקראים 'הימים הנוראים' והפירוש: ימים המסוגלים ליראת שמים.
התורה הקדושה אומרת: 'ועתה ישראל מה ה' אלוקיך שואל מעמך כי אם ליראה', ומפרשים חז"ל: 'הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים', שבכל נושא אין ביד האדם לעשות מאומה כי הכל בידי שמים.. אבל בנושא יראת שמים – שם האדם צריך לעשות בעצמו, להשתדל, להתרומם ואז משיגים יראת שמים.

בימים טרופים אלו שההפקרות וחוסר הצניעות נמצאים בכל עבר על ידי הערב רב שבתוכנו?
איך נתקרב ליראת שמים של הדור הקודם, שבקושי למדו, ובטח לא הלכו לישיבות קדושות ולא התפלפלו בראשונים ואחרונים… ויראת שמים שהיתה אז אפילו לעקרת בית היתה יראת שמים אמיתית.. אנשים שאפילו לא ידעו קרוא וכתוב נכנסו לבתי כנסיות ביראה ופחד.. קיבלו את דברי ההלכה של הרב כבמעמד הר סיני..
לכן, חובה עלינו להתחזק במוסר, קריאת סיפורי צדיקים, ולשמש תלמידי חכמים אמיתים שבדור, כדי ללמוד מיראתם ועבודת השם שלהם.
לצערי חוסר היראה שלנו מקרבת אותנו עד כדי שגם יום הדין הקרב ובא לא מרגש אותנו כלל, כי הפכנו להיות אטומים וסתומים. כבר עמד על כך הרב ישראל מסלנט זצ"ל אודות תקופתנו, ואנן יתמי דיתמי מה נאמר?!
יהי רצון שנזכה להיות לפחות לדגי הים שכבמאמר חז"ל, בימים אלו גם הדגים שבים רועדים מאימת הדין. שואל רש"י הקדוש: למה נסמכה פרשת נצבים לקללות? ועונה: לפי ששמעו ישראל צ"ח קללות הוריקו פניהם וכו' התחיל משה לפייסם.
לדעת הגרי"ל חסמן זצ"ל, מכך שלאחר שהוריקו פניהם מתוך יראה, שוב אין צורך להביא עליהם את הקללות, כי הזכרתן בלבד מביאה ליראת השם. על פניו של החפץ חיים זצ"ל היתה ניכרת יראתו, בכל יום ויום היה נראה כמו בראש השנה. ממראה פניו היה אפשר להיכווח כי גן עדן וגיהנם הם מציאות קיימת עבורו.. אנו שלצערנו איננו בעלי יראת שמים כמותם, מה נעשה כדי להתכונן ליום הדין?
החפץ חיים זצ"ל היה מייעץ: לכל הפחות להשתדל להעביר על מידותינו להתפייס עם חבירנו ולאהוב כל אדם, ובזכות זה יעביר הקב"ה על מידותיו, ויעביר על פשעינו.
שבת זו הינה האחרונה לפני ראש השנה, כדי להזכיר לנו שבקרוב מאוד כולנו נצבים לפני הקב"ה למשפט, לא יעזרו לנו הקרובים, חברים או אחים, אלא מעשינו הטובים בלבד. על כן נשתדל כבר משבת זו להתחזק בתורה, תפילה וביראת שמים, ונעביר על מידותינו ובזכות זה ניכתב וניחתם לאלתר לחיים טובים ולגאולה שלימה במהרה.

לסיום קוראים יקרים, על מצות התשובה אומרת התורה: "כי המצוה הזאת אשר אנוכי מצוך היום לא נפלאת.. ולא רחוקה היא, לא בשמים היא.. ולא מעבר לים היא כי קרוב אליך הדבר מאוד, בפיך ובלבך לעשותו.
ועוד אומרת התורה: אם היה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלוקיך ומשם יקחך. בפסוק זה מבטיח הקב"ה לעמו ישראל שעתידים כל הגלויות להתקבץ בארץ ישראל ולהיות עם אחד, ואז יתקע בשופר גדול ובאו האובדים מארץ אשור והניחדים מארץ מצרים והשתחוו לה' בהר הקודש בירושלים. (ישעיה כז-יג)
לכן, בואו ונתחזק בלימוד התורה, בתיקון המידות ובאהבת ישראל ונביא את הגואל ונזכה כולנו כל בית ישראל בכל אתר ואתר להיכתב ולהיחתם לחיים טובים ולשלום ברוחניות ובגשמיות אמן ואמן.

הרב אברהם שם טוב הי"ו – נהריה

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*