ר' דוד בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'חיי שרה'

ר' דוד בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'חיי שרה'

פרשת חיי שרה

אֲשֶׁ֛ר עוֹד־בִּקְשָׁ֥ה נַפְשִׁ֖י וְלֹ֣א מָצָ֑אתִי אָדָ֞ם אֶחָ֤ד מֵאֶ֙לֶף֙ מָצָ֔אתִי וְאִשָּׁ֥ה בְכׇל־אֵ֖לֶּה לֹ֥א מָצָֽאתִי
( קהלת ז, כח)

שלמה המלך שואל שאלה מאד קשה
על מהות האדם, ומשום מה מפיל תיגר על מהות האשה.

אך לפני זה אולי ראוי שנשאל מה זה אדם? ומה מהות האשה?

למה נאמר ״ ואל אישך תשוקתך, והוא ימשול בך?

מאידך נאמר, אשת חיל עטרת בעלה…
מדוע שקר החן והבל היופי, אשה יראת ה׳ היא תתהלל דווקא………..

מלחמת הפמיניזם מקבלת סיקור יתר והמון הסתעפויות בעולמנו. הנשים רוצות זכויות שוות. מאידך, מתגלים דפוסי התנהגויות שונים ומוזרים בגברים.

הגבר רוצה שליטה, האשה מוציאה אותו מכלל שליטה, מתחיל ויכוח, שסופו כנראה ידוע.

״ אנחנו לא מתאימים״, ״ זה לא את זה אני״ . על כל צעד ושעל מונף דגל אדום
הגבר מצידו ממשיך במסע הכיבושים, ולא מבין דבר וחצי דבר, מה באמת הוא עושה. המון גברים חושבים שמצאו באשה פלונית את נפשם התאומה, והכל ורוד, וכל מה שנוגעים בו הופך לשושנה, ושכשהעיניים מפוכחות, מגלים שהשושנה מלאה בקוצים.

בחור אחד אמר לי פעם, ״ אני בחיים לא אזכה לחזור בתשובה״. שאלתי למה, הוא ענה ואמר ״ אני עובד כפקח בעיריה, וכל מה שאני חושב עליו זה נשים, וכל אשה שאני רואה ברחוב, אני מצייר אותה עירומה״ זה לא יילך, הוא אמר. אני חולה!!

הסברתי לו, שבמח של הגבר יש יתרון עצום בכך שהוא לא מסוגל לנתח 2 מצבים בו זמנית. הסברתי שהפתרון פשוט עד למאד, שמה שהוא יכניס לתודעה, זה מה שיהיה, וככל שמאמנים את המח לראות, ללמוד ולהתבונן במציאות אחרת טובה מוסרית וערכית יותר, זה מה שיישאר בתודעה.
עליך להפנות משאבים ללימוד פנימיות התורה. ואם כבר ללמוד, קח ספר תניא, כי כל תכליתו הינו לאמן אותך איך לחשוב, לדבר ולעשות כל דבר בכל עניין שבקדושה.

איך מגיעים לזה?

ראשית, אתה חייב לרצות בכל לבבך ליצור את השינוי הזה. כשזה קורה, אתה מתחיל תהליך של ביטול הרצונות שלך אל מול הרצונות החדשים שלך. כעת אפשר לקחת ספר וללמוד על מנת להשתנות. אני יכול להעיד שההקפדה שלו על לימוד ספר התניא הפכה לו את החיים. תפקידי במערכה היה בסה״כ לגרום לו לרצות.

אנחנו עדים לתופעת השידוכים על מנת שבני הזוג יקימו את מפעל חייהם ביחד, והם לא צריכים יותר ממס׳ מפגשים להבין שיש ניצוץ, והדבר נראה להם, והם בדרך להקים עסק משותף שהוא למעשה מפעל חייהם. מנגד, אנחנו עדים לתופעה שבה בני זוג חיים ביחד מס׳ שנים, ורק לאחר מכן מחליט להתחתן.

אין מושלם בשום מצב. אבל בהחלט ניתן לראות, כי כמות הנשואים משידוך עצומה לאין ערוך מכמות הנישואים ללא שידוך. מאידך, לאנשים נמאס ממוסד הנישואים, ממוסד הרבנות( והרבה פעמים בצדק), הם בועטים בכל הקשור לעיל, ומתרכזים כמה שיותר בעצמם.
הם לפני הכל. הם מעל הכל, ולא מצליחים לגשר על פערים בסיסיים ביחסי אישות.

ייתכן והטענות צודקות, אבל העולם לא נשאר חייב. ומה שבישלת זה מה שתאכל.

האם זה נכון גם בזיווג?

כתוב במדרש ש-40 יום לפני זיווגו של האדם מודיעים על פלונית אשר מיועדת לפלוני. יצחק יתחתן עם רבקה ובזה הסתיים הסיפור.

אם נכון הדבר, אז איפה חופש הבחירה בדיוק?

כדי להבין את כל סדר ההשתלשלות של המאורעות, בואו רגע נחזור לאדם הראשון.

אדם הראשון היה מושלם. מה הכוונה? הוא הכיל בתוכו גם את היצור הזכרי וגם את היצור הנקבי.

מאז תהליך התפתחות האנושות בו, היצור המושלם שמקרא אדם התפצל ונהפך לשתי ישויות, והזכר לא זוכה לשלמות ללא האישה. הגבר הוא המשפיע, והאשה היא צינור השפע , והיא המקבלת את כל השפע אשר דרכה עובר הכל.

בכל תהליך באנושות האדם מתגלגל, וחוזר חלילה בעולם. בחזרה לעולם הזה נשאר רושם מהעולם הקודם שבו הוא היה. ובאם האדם מבין זאת, הוא למעשה מחפש את מה שהוא היה בגלגול הקודם, ורוצה את השלמות.

איך זה קורה בפועל?

פלוני יכול להנשא עם פלונית אשר פוטנציאלית הוגדרה בשבילו, מאחר והיא שייכת לשורש נשמתו.

מה הכוונה?
היא מתאימה לו, כי היא באה מאותה דרגה רוחנית שממנו הוא בא או אף גבוה יותר ממנו.

אם כך הוא הדבר, איפה הבחירה?

למעשה, אתה תזכה לאשה שכזו, רק עפ״י מעשיך בעולם כאן. אם צברת זכויות והתעלית מוסרית וערכית, ואותו כנ״ל לגבי האשה, אז שני הצדדים זוכים לממש את הדרגה הרוחנית הגבוהה ביותר. זו דרגה של אהבה הקיימת בין בני זוג, אשר אינה תלויה בשום דבר.

לדוגמא: בין אברם ושרי לא היתה התאמה רוחנית. היא היתה בדרגה מאד גבוהה ממנו, ולא היתה התאמה רוחנית ביניהם. הפער הזה יצר את התופעה של העדר יכולת הולדה, ולכן היה עליו להשתנות, אחרת איו עתיד.

מצד שני, יש תופעות כל כך מוזרות של יש בגדים, אין כרגע פרנסה, התעקם לה הפנים והיא כרגע הפכה למכוערת….אצל אברהם ושרה כל הדברים האלה לא תופסים אצלם מקום. כי היסוד המחבר הוא אלוקי נטו. ועל זה נאמר… ״אשה יראת ה׳ היא תתהלל״. וגם נאמר… ״זכה, הפכה לעזר״

מאידך, אם האדם כאן בעולמו לא נוהג כראוי, ומשום מה הולך ודועך מהדרגות המוסריות והערכיות בהן היה מקודם לכן, הוא זוכה לקבל אישה פחות ראויה לו, אשר אינה משורש נשמתו.

האהבה הקיימת ביניהם הינה אהבה שכלית. הוא מוקיר את מידותיה, והיא את מידותיו. כל שינוי התנהגותי מערער את כל הספינה, ובכל רגע נתון, העסק יכול להתהפך. ועל זה נאמר ״ לא זכה, כנגדו… ״

הכוחות הנפשיים הנצרכים לבני זוג לצאת מהאש הזו האוכלת אותם לאט או מהר, אינה פשוטה כלל. ולרוב בני האדם אין את הכוחות הנפשיים להתמודד מול מצבים שכאלה, והסיפור נגמר יותר מהר ממה שזה התחיל.

כפי שזה נראה, לא צריך להיות נביא. זה לא נעים, אבל כשהנתונים מראים ״בתרבות מערבית״
שכמות המתגרשים מגיעה לחצי, ולפעמים אף מעבר,המצב בהחלט אומר, ״ חישוב מסלול מחדש״

הרבה אומרים ״ זה המצב, אין מה לעשות. הוא בחיים לא ישתנה״ . או, ״ זה מי שאני. לא מתאים לך, חפשי לך מישהי אחרת/בעל אחר״

זה לא נכון!!!

ראשית, אתה וגם את יצרתם את המצב. זה לא קרה מאליו. השאלה היא, האם הם מודעים למעשיהם או לא , או שהכל מותר, עולם חופשי, ״ וכל הרוצה ייטול מן האסור״, ומה שיהיה, נזרום. כי אם עברנו את פרעה, נעבור גם את זה.

באם זה היה 2-5% מהאוכלוסיה, אז אומרים ובצדק, זה נורמלי. אבל כשחצי מהאוכלוסיה מתגרשת, מה עושים?

ואם זה המקרה, אז בואו ננבור בהסטוריה ונראה ממי עלינו ללמוד דרך ארץ כיצד ראוי ונכון למצוא את בת הזוג
הראויה, וכיצד עליי לנהוג, כדי שחיי יהיו גן-עדן ולא גהינום עלי אדמות חלילה.

חברים, אנחנו בדור, שהתפקיד שלו הוא לעשות ״פיניש״. גימור!!

הלב נקרע, כשיהודים רבים מסרו את נפשם במשך אלפי שנות גלות, וכל זה כדי להגיע לרגע הזה בו אנחנו צריכים לקצור את הפירות, ולהכנס למסלול של גאולה, ולצערי, הרוב המכריע לא מעוניין לעלות על הרכבת.

הם לא טפשים חלילה. רק שדרכי חייהם לא הובילה לדרך שבה ניתן לראות אור חדש נעלה יותר. והמצחיק הוא, שהם מרגישים את עצמם ״ בני חורין״…

מאידך, מתחיל סיפור מעניין מאד. שלמה המלך מפיל תיגר על האשה, ואומר כי אי אפשר לסמוך על האישה, מאחר ומטיבעה היא יישות מאד מיוחדת אך מאד סקרנית.

בביקורה של מלכת שוא, הוכיח לה שלמה המלך את העניין. הוא שם עכבר לבן בתוך קופסא, וביקש מאחד מנתיניו לקחת את הקופס לביתו, ולהחזירה לאחר 26 ימים.
אשת הנתין התאפקה 24 ימים, וביום ה25 פקעה סבלנותה, ואילצה את בעלה לפתוח את הקופסא. העכבר ברח ונעלם. הנתין לא ידע את נפשו מבושה, וכשבא אל שלמה המלך וסיפר את שקרה, הסכימה מלכת שוא לטיעון של המלך שלמה.

אך מנגד אומר בורא עולם לאברהם ״ כל אשר תאמר אליך שרה עשה״ . ומאחר ותורתנו היא כתובה מלשון הוראה, ולא כסיפור נוסטלגי, כיצד הנושא אמור להתממש בחיינו?

משום מה חושב לעצמו האדם כי הוא בעל הבית האמיתי. המושג ״ עקרת בית״, זה לא ״ חברת הנקיון והבישולים״. עקרת הבית זאת עצמה שרבים מאיתנו לא משכילים להפנים וחוטאים לאמת. עקרת הבית זה-עיקר הבית.

הדבר הכי פנימי ועמוק בין בני זוג הוא ״מושג הבית״. החינוך, הפרנסה, היחסים, הגישה לחיים, הבריאות ועוד… כל זה נקבע ונסלל בבית.

האישה היא המפתח.

מלך אמיתי יודע שהוא מצד אחד הכל, ומצד שני כלום. כי מצד אחד הוא אמור להשפיע בלי סוף, ומצד שני, אם הוא לא יהיה בטל למקור ההשפעה, אז ממה בדיוק הוא ישפיע?

האשה היא הצינור.

ויש לשמור על עליו מכל מיני השפעות חיצוניות ופנימיות. הסביבה בה אנחנו חיים , יכולה בקלות להסיח את דעתה של האשה, ומשם להוביל להמון חלודה וקורוזיה, אשר פוגעים משמעותית באיכות הצינור.

מיותר לציין כמה חמורה פגיעה פנימית בצינור. כשהנזק קורה בתוך הבית… שאם זה קורה ח״ו, לכבות שרפה בבית מעץ, זו משימה ליחידי סגולה.

חייו האמיתיים של האדם הם ילדיו ( לא הכסף!!). הם תעודת האחריות שלו כאן בעולמנו. הם אלה אשר יכולים להבטיח שמסורת בת אלפי שנים שנגבתה בהמון מסירות נפש ,אכן תהיה לה המשכיות ראויה. שום כסף שבעולם לא יכפר על ילד לא בריא, או יחד שסטה ממסלול האמת.

ואת זה מראה לנו מלך האומה היהודית, אברהם אבינו. עוד לא היה עשיר כמוהו. לא היה אדם בעל שם ועוצמה כמוהו. אבל עם כל זאת, בורא עולם אומר לו, ״ כל אשר תאמר אליך שרה, עשה״.

בכל ענייני הבית, שהם השכבה הכי עמוקה בחייך, האשה מכתיבה את הטון. למעשה, היא זו שמנתבת את ההמשכיות שלך בעולם הזה.

תשבו עם עצמכם לרגע, ואם תתבוננו עמוק פנימה, תבינו שאתם לא כאלה גדולים כפי שחשבתם. עם לא שומרים על ״ צינור ההשפעה״, מה יעזור לנו כל השפע בעולמנו?

העוצמה הולכת וגדלה, בדור ההמשך של אברהם; יצחק.

מציעים לו שידוך, והדבר הראשון אותו הוא מאפיין ,זה האם הברכה שהיתה לשרה אמו תחול גם גם על אשתו לעתיד?

והשאלה הנשאלת, האם אני רוצה שלאשתי יהיו תכונות השפע כפי שהיה לאמי?
חבריי וידידיי, המושג ״ אשת חיל עטרת בעלה״, זו משאת נפשו של כל יהודי, של כל אב אשר חשובה לו היהדות. זה לא מובן מאליו כלל.
שלרגע לא נשכח מה היתה התכלית של אבי, סבי ,וסב סבי. והאם אני באמת מממש את התכלית הזו באופן הראוי ביותר.
אם לא תדע מאין באת באמת, לעולם לא תדע לאן אתה צריך ללכת…..

שלמה המלך מחפש את השלמות באשה, אך למעשה מתגלה ששלמות אמיתית קיימת רק שבעל ואשה חיים ביחד מתוך רצון אמיתי לממש את קשר הנישואין על מנת להגיע לשלמות תודעתית בה האחד נושא על כתפו את השני, וזאת בכדי שהשני יישא על כתפו אל עבר האחד.

למעשה חברים, במושג ״נישואים״ חבוי הייעוד שלנו שמטרתו הוא, לשאת ( לרומם) האחד את השני ממצבו הקיים אל מצב רוחני גבוה ונעלה יותר.
אם זה לא קורא, אתה לא נשוי אליה. אתה חי אתה ואת חיה איתו.

במצב שבו הגבר זכה להכנס למצב של גאולה,( במידה וזכית), זוכה הגבר להתפתחות רוחנית ותודעתית כה נעלית, עד כי הוא זה שזוכה לרומם את אשתו ומעלה אותה לרבדים רוחניים כה נעלים, עד כי בזכות פועלו, יזכו השנים לשפע כה עצום, כי הם אכן מממשים את הייעוד שלהם להגיע לדרגת ״אחד״.

״ ביום ההוא אשה תסובב גבר״
חברים, יבוא יום שהיכולת הנקבית הקיימת בגבר תאופשר, והדבר יביא את הגבר מלהפוך את רצונותיו העצמיים, לרצונות שכל תכליתם הינם לקבל על מנת לתת ללא שום עניין אישי. תם עידן האגו. יחי השיתוף. יחי הביחד.

תם עידן האני, יחי עידן האנחנו!!!

חברים, ההתמקדות על כל האיפיונים החיצוניים, במקום העצמת התכונות הפנימית, מעידה עד כמה אתה הגבר בור גדול, ולא מבין שיש כאן עולם עצום מטר ממך, אשר מונע ממך לראות את המציאות האמיתית.

כשאתה עסוק מהבוקר במחשבות על כמה אין לי וכמה חסר לי, ולמה לא קיבלתי וכו וכו. הקב״ה לא נשאר חייב, וזה אחד הסממנים המובהקים המובילים את האדם לאבדון מוחלט.

למה אני לא רואה את תכונותיה של אשתי ?
כי אתה לא עוצר להתבונן. אם אתה רואה בה רע, זה כי אתה מכיל רע.
את/ה לא עוצרים להתבונן ולנסות להבין שיש מציאות נעלית לאין ערוך, שאנחנו מפספסים אותה בענק.

המפתח ליציאה מכל צרותיו של האדם הינו לחשוב על כל דבר אפשרי, מלבד זולתו.
אין יותר אני!! כל סוג של מחשבה, רק לא על עצמי.
כל סוג של עשייה, רק לא בשביל עצמי.

לכן הרבי מלובביץ דרבן ללא הרף לקיים ״ מבצעים״. כי כדי להוריד עליך את השפע האלוקי, עליך לזרוק את עצמך הצידה ולחשוב כיצד להיטיב עם הסובבים אותך, ובמיוחד עם יהודי שאתה לא מכיר.

חברים, זאת עבודה. זה חדר הכושר האישיותי שכל אדם צריך לעשות מדי יום ביומו. הכלי ניתן בחינם. אחן צורך בדמי מנוי. שב ולמד מספר התניא מדי יום ביומו ותתבונן. תתבונן!!!

אתה תשנא אותי, כי הכניסה לעולם הזה, תחריב לך את החיים הנוכחיים. אבל, מאידך תעניק לך משמעות אמיתית לחייך ונצחיות עד אין קץ.

אאחל לכולנו שנזכה אנחנו להשתנות ( לא לשנות אותה), באופן שנראה את האשה שלנו עין בעין ונוכל לומר בליבנו, ״ ריבונו של עולם ,אני זכיתי; יש לי אשת חיל בבית״.

שבת שלום ומבורך

ר' דוד בוטראשוילי הי"ו מאשדוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*