התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי בדברי תורה לפרשת 'שלח'

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי בדברי תורה לפרשת 'שלח'

פרשת שלח

 

במדרש כתוב שמשה רבנו שאל את הקב"ה וכי מה התועלת בנתינת התורה והמצוות לעם ישראל והרי הם נמצאים בעולם הזה שהוא גשמי וחומרי והם עלולים לשכוח את כל עניין התורה והמצוות, ענה לו הקב"ה 'אתן להם את מצוות הציצית שע"י זה הם יזכרו את כל המצוות' מכיון שציצית בגימטריא שש מאות ושמונה חוטים והחמישה קשרים זה יוצא שש מאות ושלוש עשרה – תרי"ג מצוות, וע"י "וראיתם אותו" יהיה "וזכרתם את כל מצוות ה'".

הרבי מליובאוויטש שואל על כך: מאחר והציצית באה להזכיר לנו על המצוות א"כ לשם מה יש צורך בטלית אלא בחסידות מוסבר שיש סובב כל עלמין וממלא כל עלמין ממלא כל עלמין זה אור וחיות שמצטמצמים בתוך העולם הגשמי ומחייה אותו משא"כ סובב כל עלמין זה אור וחיות מאוד נעלים שלא יכולים להצטמצם בתוך העולם הזה גשמי לכן הם מבחינת מקיף לעולם סובב כל עלמין, ולכן גם כאן הטלית היא בבחינת אור מאוד נעלה כמו מלבוש המקיף את האדם מבחוץ והוא לא מסוגל לקלוט אותו בתוכו ותרי"ג המצוות הרמוזות בציצית הם נובעות מהטלית היינו ממקור שלמעלה מהשכל, ואם אדם יקח את הציצית לבד בלי טלית הוא לא יקיים כל מצווה וזה לא יזכיר לו כלום אלא רק שהוא לוקח את הציצית התלויה בטלית כלומר שהוא יודע ומכיר שכל התורה והמצוות מקורן בדבר שלמעלה מהשכל ואינו נותן להשגה. אז מהווה הדבר מצווה.

בסיום פרשת ציצית נאמר: "אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים", אדם עלול לחשוב ולעשות חשבון שדרך התורה היא הפוכה מדרך העולם, מכיון שהאדם נדרש לשמור שבת ויום טוב ויותר מכך להוסיף מחול על הקודש למרות שיש לו מתחרים גוים ולהבדיל בני ישראל שאינם שומרים שבת, וכל יום כשהוא קם משנתו הוא צריך ללכת לבית הכנסת להתפלל ואח"כ ללמוד תורה ורק לאחר מכן ללכת לעבודתו ולהתפרנס וכמו"כ כאשר הוא שקוע כבר בעסק הוא נדרש באמצע היום בעיצומו של המסחר ללכת להתפלל מנחה – שזהו הרי גודל החביבות של תפילת המנחה, ולאחר מכן בערב עליו שוב להתפלל ערבית ולקרוא קריאת שמע שעל המיטה, וחוץ מכל זה הוא גם נדרש להיזהר מגניבה, גזילה, אונאה והשגת גבול וכאן, צפה השאלה הגדולה, איך הוא יכול להתנהג על פי התורה בשעה שהיא הפוכה מדרכי העולם? אלא לכן נאמר בסוף פרשת ציצית שהתוכן של הציצית הוא כאמור למעלה מטעם ודעת, ובשעה שאדם אינו מתחשב בשום מציאות והגבלות של טעם ודעת והוא מקיים את המצוות שהם למעלה מטעם ודעת אזי כך גם מתנהג עמו הקב"ה למעלה מהגבלות הטבע, וזהו 'אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים' שהרי אפילו שחרור של עבד אחד ממצרים היה בלתי אפשרי על פי הטבע ולמרות זאת יצאו כל בני ישראל שש מאות אלף רגלי לבד מנשים וטף ועוד ברכוש גדול שכל אחד מישראל היה לו לא פחות מתשעים חמורים טעונים כסף וזהב, וגם ערב רב עלה איתם שאפילו גוים הכירו בזה שכל זה הוא למעלה מהטבע לגמרי ובשעה שיהודי מתנהג מחוץ להגבלות הטבע אזי 'אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים' וגם מלמעלה משפיע הקב"ה מעל לדרך הטבע בבני חיי ומזוני רויחא.

יהי רצון שנזכה לגאולה האמיתית והשלמה בבניין בית המקדש ובביאת משיח צדקינו בקרוב ממש.

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי הי"ו מלוד

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*