פרשת ניצבים
הערבות ההדדית בעם ישראל:
פעמים רבות שעולים על הפרק נושאים של דת ומדינה, האמוציות צפות להן בשני הצדדים ולא מצליחים להגיע לעמק השווה. במאמר הבא, נלמד יחד את דבריו של ר' חיים בן עטר זצ"ל, מחבר פירוש האור החיים על התורה, ונראה כיצד הוא מתייחס אל הנושא שלנו.
הפסוק הפותח בפרשה הוא "אתם ניצבים כולכם לפני ה' אלוקיכם ראשיכם שבטיכם זקניכם ושוטריכם כל איש ישראל". בפסוקים הבאים מוזכרת ברית שאותה רוצה הקב"ה לכרות עמנו.
שואל האור החיים הקדוש: א) מפני מה התורה מפרטת את כל הרבדים של האוכלוסייה, למה לא מספיק לומר באופן כללי אתם ניצבים כולכם ? ב) הרי כבר בפרשה הקודמת כי תבוא, הקב"ה כרת עמנו ברית. מה נוסף כאן שלא דובר עליו קודם לכן?
עונה האור החיים "ונראה כי כוונת משה בברית זה היא, להכניסם בערבות זה על זה כדי שישתדל כל אחד בעד חברו, לבל יעבור פי ה' ויהיו נתפסים זה בעד זה .. וזה שיתחייב כל אחד על אחיהו העברי, כפי היכולת שביד כל אחד". נרחיב את הדברים.
חז"ל לימדונו (יבמות סא'.) שעם ישראל קרויים אדם ואומות העולם אינם קרויים אדם. הנה כל מי שרוממות השוויון וההומאניות בפיו, מיד מתקומם למשמע הדברים. וכי אתם גזענים?? אכן במשך הדורות, היו טענות נגד היהודים שיש בדברים הללו ודומיהם מעין קריאה להסתה כנגד אומות העולם.
אך מה נעשה וכל בר דעת מבין, שכשם ששפה של כל אומה בנויה בצורה מסוימת עם שורשים ניבים וכללים ייחודיים, כך לא ניתן לגשת למאמרי חז"ל בלי להבין את השפה ואת הקודים שלה (כך היו נפתרות בעיות רבות אם רבים היו מגיעים מתוך רצון אמתי להבין ולא להפציץ ולברוח).
לגופו של עניין – ההסבר למאמר הנ"ל הוא, עם ישראל נחשב לגוף של אדם אחד. דוגמאות אין ספור יש לכך באמתחתו של כל היסטוריון מתחיל. סיפור אחד עם יהודי בקצה העולם, מרים את יהדות התפוצות על הרגליים. בשונה מכל אומה אחרת. השאלה היא למה, מהו החוט המקשר בין כולנו שהדברים מגיעים לכדי הנ"ל.
התשובה לכך היא שכולנו בני איש אחד אנחנו. יש לנו די. אן. אי משותף, ללא הבדלי עדות מנהגים ויבשות. כשיד ימין כואבת, אפילו הזרת הקטנה של הרגל תשתתף בצער הגדול. כי מדובר כאן על אותו הגוף (מי שלא מרגיש הרי זה משל לאבר שהתפשט בו נמק שהוא כבר עתיד להתנתק מהגוף רח"ל, זה מראה שיש לו מה לחזק את הקשר שלו לשאר אחיו).
כעת לשלב הבא. נניח שדובר צה"ל לא היה מפרסם קטעים תיעודיים על פעולות המותרות לפרסום, ובכל זאת תגובת המדינה הרשמית היא (לא של המדליפים), שאנחנו ביצענו את החיסולים או היירוטים וכדו', כל אחד היה מבין שאם יש מי שלוקח אחריות, אין עשן בלי אש.
אם הבורא שמכיר את מערך כוחות הנפש והמידות של האדם, מתוך העובדה הפשוטה שהוא יצר אותו ושתל בו את אותם רצונות ומאוויים, והוא אומר לך כיצד להתנהל, בהדגשה שדרך מסוימת תוביל אותך להצלחה והאחרת לאבדון, גם אם לא נראה כך מי יכול לקום ולהתווכח (כמו שהוא לא יתווכח עם החברה ממנה רכש מוצר מסוים מה לעשות בו ואיך, כי הרי יש גבול לכל תעלול).
ממילא כשבא יהודי וטוען שהוא רוצה לעשות ככל העולה על רוחו, גם אם הוא לא מבין את ההשלכות מרחיקות הלכת של מעשיו, אין זה פוטר את שאר הגוף (שאר אחיו) מלהגן ולפעמים גם לספוג, שכן כולנו גוף אחד. זה דרך אגב גם עונה על אחת השאלות המהותיות שמעסיקה יהודים רבים, למה יש סבל בעולם? התשובה היא ערבות. אם יד ימין חולה, רגל שמאל לא אשמה בכך אך עם כל הצער היא חלק מהגוף מה לעשות.
אותה ערבות, היא זו שמקוממת את ציבור שומרי התורה והמצוות בנוגע לפרצות בדת ומדינה, שכן את אורחות חיינו אף אחד לא ישנה, אך הכאב העצום הוא על אחינו שבשדות, אותם אלו שהיו רוצים להתקדם אך גוזלים מהם את האפשרות האלמנטרית הזו על ידי הסתה ומצג שווא, שמחלחלים עמוק בשיטת הטפטוף שאפילו בסלע ייוצר בו שקע. לכן אומר האור החיים התורה מפרטת את כל גווני האוכלוסייה, לומר לך שהחשוב ביותר והפשוט ביותר שווים לעניין מצבה הרוחני של האומה והאינטרס שלה. לכן זו גם ברית חדשה שלא דוברה עד כה.
אם אדם יראה ילד קטן שלוקח בקבוק רעל ועומד לאכול ממנו, הוא יעשה את הכל כדי למנוע ממנו להגשים את רצונו, גם אם זה ידרוש ממנו להיות אגרסיבי, כי עם חיים לא משחקים. כך אילו הייתה לנו הבנה מהי ההשלכה של פורקן יצרים ופריצת כל הגדרות בנושאים רבים, היינו נלחמים בכל הכוחות שאין לנו, כדי שלא יפגעו בקדשי ישראל. כי גם אם איננו מבינים, די שנפנים כי הנזק הוא עצום, בכדי שלפחות נתפלל מעומק הלב על כולנו שנדע לעשות את רצון ה' ללא עיוותים וסטיות. כי סוף כל סוף כולנו אחים וערבים (מלשון ערבות, ולא ערבים) זה לזה.
לע"נ סימון שמעון בן בת ציון ודינה בת תמר ז"ל
הרב מיכאל מירון -אחיסמך, לוד
לשיעורים / הרצאות 0504150251