הרב דוד בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'במדבר'

הרב דוד בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'במדבר'

פרשת במדבר

זה מדהים לראות איך התורה מובילה אותנו אל תוך מסע פנימי מאד עמוק בנפשו ובנשמתו של כל איש כדי לראות את תמונת המציאות האובייקטיבית במציאות הכל-כך אשלייתית. אנשים רוצים לברוח ממקום לא טוב, אנשים רוצים להתנתק מהעולם כי נמאס להם, אנשים שותים ומעשנים כל מיני חומרים כדי להרגיש נעלים יותר מהמצב בו הם נמצאים. וכל זה למה? כי הם רוצים להרגיש בני-חורין. הם לא יודעים איך להתנהג בחושך כי אף אחד לא הדריך אותם לזה.

רוב האנשים בעולם פועל מתוך רגש. חלק מהם פועל מתוך שכל (הגיון) ויחידי סגולה פועלים מתוך הדמיון. זה מאד קשה לאדם שכלתן לקבל את העובדה שמה שהוא רואה, זאת אשליה. הוא הרי יגיב מיד בתוקפנות ויעשה כל מאמץ אפשרי להוכיח שהוא דובר אמת ואתה השקרן.

זה מאד מעניין לנהל שיח שבצד אחד יושב אדם שכלתן ובצד השני יושב אדם בר-דעת עם דמיון מפותח. כדי להיות אדם עם בר-דעת, צריך כלים, כגון: תורה, זכרון, אמונה, ענווה, אהבה. כדי שלאדם יהיה עתיד טוב יותר, הוא צריך להכיר את עברו. כדי שהאדם יידע את האמת האובייקטיבית, הוא צריך להסכים שהוא יודע שהוא לא יודע. כדי שהאדם יידע לאהוב (להתחבר ולהתקשר), הוא צריך שפה. הוא צריך להכיר את לשון הקודש ואיך הקוד הזה פועל. לדוגמא: כל מילה בלשון הקודש מייצגת את: הסיבה, הבעיה והפתרון. כלומר, הבעיה שלך בחיים, היא גם הפתרון. רק שצריך ליצור כלים חדשים לפתרון הבעיה.

הרבה אנשים בדורנו הפכו למדומיינים בלבוש חסיד. וכפי שאמרו חז״ל כשאתה בא להתפלל, זה לא אל מי אתה מתפלל, אלא מתוך מה אתה בא להתפלל. אם אתה יוצא אל העולם שמעבר שלא מתוך מילות התורה, זה הכל הבל הבלים ואשליה גמורה. אבל, אם אתה מפעיל את הכישורים הנ״ל מתוך מילות התורה, אתה יכול לשנות את העולם. זה כח לא אנושי הניתן כמתנה לכל יהודי וכל מה שעליו לעשות הוא, לגלות זאת.

האדמו״ר החמישי בשושלת חב״ד, רבי שלום דובער, פגש את גדול אנשי הפסיכו-אנליזה. הוא היה ד״ר. הלה שאל את הרבי במה הוא עוסק. הרבי ענה לו, הוא עוסק בחיבור בין המח לרגשות. הלה ענה לו, הרי זה לא אפשרי, המח קר והרגש חם. זה לא יכול להיות בטבע. ורבי ענה לו, אתה צודק, אבל לפחות ליצור את החוט המחבר בין שני העולמות, על זה אני נלחם.

״ישנו עם אחד מפזר ומפרד בין העמים, ודתיהם שונות מכל עם״. אם נבדוק את מה שנאמר, נגלה שיש תופעה קשה מאד שמלווה את עם ישראל מיום קבלת התורה, ויש לה שורשים עמוקים מאז בריאת העולם, ויש סיבה מאד עמוקה למה אנחנו מתקשים בלגאול את עצמנו. לתופעה הזו קוראים ״חוסר תשומת לב״ או ״היסח הדעת״ (עבודה זרה). המהלך הזה הוליד עוד 2 תופעות קשות מאד הנקראות: שפיכות דמים וגילוי עריות, או כפי שזה נקרא היום: כסף ונשים. האדם נעלה מהבהמה ולו מסיבה אחת בלבד, שלאדם יש דעת ולבהמה אין. ואם האדם לא מפתח את הדעת, אז בצדק יאמרו, במה אתה טוב יותר מן הבהמה?

חברים, לא עלינו, כשאתה לא מחובר לעצמך, השער לגהינום נפתח. וכל התופעות שאנחנו נחשפים אליהם היום בחברה, ממשכב זכר, הפרעות קשב וריכוז, תאונות דרכים, הרס פנימי, אחוז גירושים מטורף, וכו וכו, לכל הנ״ל יש מכנה משותף אחד והוא: העדר המשמעות הנכונה לחיים. כשאדם חי כדי לחיות ולא חי מתוך רצון להכיר, לפתח ולגלות את עולמו הפנימי ומתוך כך, לשמש דוגמא חיה לכל הסובבים אותו, כופר בעיקר ומפספס את כל המסע המפרך אותו עברו אבותינו.

כל הבלאגן מאז בריאת העולם החל בעקבות חוסר מתן תשומת לב לקב״ה. חז״ל כינו זאת עבודה-זרה. כי כל עבודה שאינה עבודת ה׳, כלומר כל עבודה שאינה משרתת את המשמעות שלשמה באת לעולם, נחשבת לעבודה זרה. מטרתנו היא להפוך לממלכת כוהנים באמצעות שיעבוד המחשבה, הדיבור והמעשים בכדי לעשות טוב ולהיטיב עם בני האדם מתוך חוקי התורה ומצוותיה, שלא על מנת לקבל שום פרס.

לא כל חייל נועד לביצוע משימות לילה. רק חיילים ביחידות-על נועדו לכך. ספר בראשית נכתב כדי לתת לך תאור מדויק אודות עברך, המטרה והיסודות דרכם הנך אמור לפעול. ספר שמות בא כדי להגדיר את הזהות שלך. ספר ויקרא בא כדי ללמד אותך איך לתקשר בכל תנאי ומצב. ספר במדבר בא ללמד כיצד לנהוג בתנאי חושך, לגלות מקסימום רוחניות במינימום גשמיות. אדם הפועל מתוך שכלו צריך להבין כי לשכל יש משכיל ולמשכיל יש רצון והרצון נובע מתוך משמעות. כך שאין שום מקריות למה שקורה לאדם. הכל קורה בצורה מאד מדוייקת וברורה, למי שמעניק תשומת לב ליוצרו וליצרו. הוא יכול לקבל את המצב או לדחוק את המצב, זאת בעקבות יכולת הבחירה החופשית. ורוב החטאים שלנו נוצרים בעקבות העדר מתן תשומת לב לרצון הבורא יתברך.

בתורה, בדיוק כמו במסע, אנחנו אף פעם לא עוצרים. יהודי תמיד הולך מחיל אל חיל. אנחנו צריכים ללמוד איך חיים מתוך האמונה. איך חיים בתנאים שנראה כביכול שלא רואים את הקב״ה בכלל, אבל כשעוברים מימד, מקבלים עוצמות ונחשפים לעולמות נשגבים אשר אט אט גורמים לאדם להבין שהכל כאן באמת זה דבר אחד. יש עניין להוביל אותך 42 מסעות בתודעה, בכדי שתגלה בחוש, שהקב״ה החשיך את עצמו בכדי שאתה יהודי פשוט תזכה להאיר את הקב״ה בזכות קיום מצווה מתוך כוונה ותגלה שהכל כאן אחד. אם תזכה ללמוד את ספר במדבר ולהכיר את כל המצבים אותם הספר מביא, אתה תתחיל להרגיש בספר דברים שאתה זה ממש לא אתה. אתה יישות שמטרתה לבטא את הנוכחות האלוקית, האינסופית, בתוך המציאות החומרית.

תזכרו שלהלהיב אדם באמצעות קיום שיעור בסודות התורה, זה הכי קל. אבל כדי לגרום לאדם לקום כל בוקר ולומר ״איך אני עושה עוד שינוי אחד כדי להפוך את המציאות לטובה יותר״, בשביל זה צריך דבקות בתורה ובפנימיות התורה בפרט בדורנו, ובקיום המצוות.

מי שחש בכאב סימן שהוא חי. ומי שחש בכאבם של אחרים, סימן שהוא בן אדם. וזאת הדרך שלנו להגאל חבריי, שיצאנו מהמדבר בשלום.
ר' דוד בוטראשוילי הי"ו מאשדוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*