הרב אליעזר מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'תרומה'

הרב אליעזר מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'תרומה'

פרשת תרומה

הפרשה פותחת בפסוק 'וידבר השם אל משה לאמר, דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו ליבו' (כה-ב)
לגביר עשיר הגיע ראש ישיבה מפורסם, ודיבר לליבו שיתרום לישיבתו. הוציא העשיר פנקס צ'קים ורשם סכום מאוד קטן. כשראה ראש הישיבה את הסכום הזעום, אמר לגביר תודה על התרומה ואם אפשר לשאול שאלה, אמר לו הגביר בכבוד שאל, אמר לו ראש הישיבה, שמעתי שלאחרונה היה אצלך הסבא מנובהרדוק וביקש תרומה וכבודו הביא לו כמה שהוא רצה, ואני שואל מדוע אני קיבלתי תרומה בסכום זעום כל כך?
השיב העשיר לראש הישיבה ואמר לו, אם כבר שאלת אגיד לך מה ההבדל בינך לבין הסבא מנובהרדוק, אמר העשיר לראש הישיבה, כבודו הגיע אלי לבוש בהידור רב, עשית לי כבוד, דיברת אלי בנימוס, דפקת על דלת ביתי בעדינות, אמרתי לעצמי מדוע ראש הישיבה מכבד אותי? בגלל שהכסף שלי חשוב? אם כך לי הכסף חשוב יותר! עמלתי ויגעתי כדי להשיגו, אז מדוע שאתן לך, עדיף שהכסף ישאר אצלי. אבל כשהסבא מנובהרדוק מגיע אלי הוא לא נוקש בדלת, אלא דופק בחוזקה, כמעט שובר אותה נכנס ויושב מולי ומוכיח אותי, כמה הכסף לא חשוב ואין לו ערך אם לא מקיימים איתו מצוות והחזקת תורה. כי בסוף מה שמלווה את האדם לא העושר שלו, אלא תורה מצוות ומעשים טובים, וכשאני שומע את התוכחות של הסבא אני מוציא את המפתחות של הכספת ואומר לו כבוד הרב בבקשה הנה המפתחות תוציא כמה שאתה צריך. עכשיו כבודו הבין למה הסבא קיבל כמה שהוא רצה, ואתה קיבלת כמה שאני רוצה!.
פרשת תרומה מתארת באריכות רבה את בניית המשכן, אומרים חז"ל שידע בצלאל בן אורי בן חור לצרף אותיות שבהם נבראו שמים וארץ לבניית המשכן. שאל בעל 'הנתיבות שלום' האדמו"ר מסלונים מדוע היה צריך בצלאל לצרף אותיות שבהם נבראו שמים וארץ כדי לבנות את המשכן? ומה הקשר בין שמים וארץ לבניית המשכן? אומר האדמו"ר מסלונים זצ"ל כשברא הקב"ה את העולם צמצם והסתיר את מציאותו האין סופית בבריאה, כדי שייווצר חלל שבו יכנס מציאות של עולם גשמי, כך גם היה במשכן, אבל בשונה בבריאת העולם במשכן היה צריך ליצור מציאות של חלל רוחני, כי במשכן היו ניסים מעל הטבע, מקום הארון אינו מן המידה, עומדים צפופים ומשתחווים רווחים, לכן היה צריך צמצום במשכן הגשמי כדי שיכנס בו מציאות רוחנית.
מכאן למדו חז"ל מוסר השכל, שבכל אחד מאיתנו קיים השראת השכינה כפי שכתוב 'ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם' (כה-ח) בתוכו לא נאמר אלא בתוכם, לכן צריך האדם בחייו האישיים לפנות מקום בליבו, להרגיש ולחוש ולהיות קשוב למצוקותיו ולרצונותיו של הזולת.
לפני שנים היה בארץ תעשיין מצליח, אמיד מאוד, בשם שאול אייזנברג, אחייניתו זכתה לחזור בתשובה והקימה בית עם אברך תלמיד חכם. כשניפטר שאול אייזנברג ביקשה האחיינית להספידו וכך אמרה 'דודי היקר כולם הכירו אותך כאדם עשיר, תעשיין מצליח, ומבכירי המשק הישראלי, אך דבר אחד גם מי שהכיר אותך לא ידע, חוץ ממני ומבעלי שמאז שהתחתנו דאגת לשלוח באופן קבוע סכומי כסף להחזקת הבית שלי, ובזכות העזרה שלך המשיך בעלי ללמוד ולעמול בתורה. דודי היקר מכל העושר שהיה לך רק דבר אחד ויחיד ילווה אותך לעולמים הזכות הגדולה להחזיק בית של תורה!.
'והלך לפניך צדקך כבוד השם יאספך'!! (ישעיה נח-ח)
שבת שלום ומבורך
ר' אליעזר מושיאשוילי הי"ו מאשקלון
לזיווג הגון: בת אל חיה בת אורלי, צוריאל בן מננה, בנימין בן בלה מלכה.
לרפואת: יוסף חיים בן בת אל, שבתאי בן סימה, דורית בת דאלי.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*