הרב מאיר מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'תרומה'

הרב מאיר מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'תרומה'

פרשת "תרומה"

על הפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", אומרים חז"ל: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם, בתוך כל אחד ואחד. הקב"ה מבטיח שישכון לא רק במשכן ובמקדש, אלא גם בתוך כל יהודי ויהודי. מתי ישכון הקב"ה? כשיהודי יעשה מהגשמיות שלו מקדש לה', כאשר ילמד תורה, יקיים מצוות ויחדיר קדושה לענייני החולין שלו, אז ישכון בתוכו הקב"ה. רצונו של הקב"ה, שתהיה לו דירה בתחתונים, בעולם הזה, בגשמיות. בית המקדש עשוי מחומרים גשמיים ונמצא במקום גשמי – והוא דירה לה' יתברך בתחתונים. אולם, כאשר כל יהודי בונה משכן לה', כאשר הקב"ה שוכן "בתוכם" בתוך כל יהודי, נעשית לה' דירה במקומות נמוכים ותחתונים עוד יותר, כך מקיימים את רצונו האמיתי של ה'. היהודי מחדיר קדושה בכל מקום בעולם ובכל העניינים הגשמיים של העולם, וכך הוא בונה דירה לה' בחלק התחתון ביותר בעולם, דירה בתחתונים ממש.

 

המקדש הגשמי היה עשוי מחומרים גשמיים, עץ, אבן, זהב, נחושת וכו'. החומרים הגשמיים היו לא רק מקום להשראת הקדושה, אלא החומרים האלה בעצמם נהפכו לקדושה, המקדש הגשמי עצמו היה קדוש. כך צריך להיות גם במקדש הרוחני "ושכנתי בתוכם" בלב כל יהודי, לא רק להחדיר קדושה בעניינים הגשמים, אלא להפוך את כל ענייניו של היהודי לענייני קדושה. זהו הקשר בין פרשת תרומה לפרשיות הקודמות. בפרשת "יתרו" – נוצר החיבור בין העליונים לתחתונים, הקשר בין הקב"ה לנבראים – בני ישראל על ידי מתן תורה. ההמשך לכך נעשה בפרשת "משפטים" המצוות הנלמדות בפרשה זו, הן האמצעי להתחברות בין עם ישראל להקב"ה, רק בפרשת "תרומה" מדובר על קישור עם הקב"ה לא על ידי מצוות בלבד, אלא גם בענייני הרשות.

 

עיסוקיו הפרטיים של האדם שאינם מעשי מצוות, אלא צרכיו הגשמיים, עניני החולין שלו, גם הם אמצעי לחברו עם הקב"ה, כאשר יעשה מהם מקדש, עד שיהפכו לקדושה ממש, "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", אמן.

 

על פי ליקוטי שיחות חלק ג' של הרבי מילובביץ

הרב מאיר מושיאשוילי הי"ו כפר חב"ד.

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*