הרב יוסף יצחק בדברי תורה לפרשת 'נצבים וילך'

הרב יוסף יצחק בדברי תורה לפרשת 'נצבים וילך'

פרשת 'נצבים וילך'

"אתם ניצבים היום כולכם לפני ה' אלוקיכם וכו' כל איש ישראל"

שבת זו שונה מכל שבת הקודמת לראש חדש, שכן בעוד כל שבת שלפני ראש-חדש מברכים את החודש החדש, הרי בשבת זו אין מברכים את חודש תשרי.

את סיבת הדבר ביאר בעל התניא, בשם רבו, המגיד ממזריטש (ששמע זאת מהבעש"ט) "החודש השביעי, שהוא החודש הראשון לחודשי השנה, הקב"ה בעצמו מברכו בשבת מברכים, שהיא השבת האחרונה של חודש אלול. ובכוח זה מברכים ישראל את החודשים אחת עשרה פעמים בשנה.

ומהי ברכתו של הקב"ה? ברכה זו נאמרת בקריאת התורה של שבת זו: "אתם ניצבים היום" , המילה היום מכוונת לראש השנה, יום הדין, וכמו שכתוב באיוב ויהי הים ובתרגום כותב והוה יומם דינא רבה (=ויהי יום הדין הגדול). וכאן מבטיח לנו הקב"ה,שבראש השנה אתם ניצבים, קיימים ועומדים, כלומר זוכים בדין .

רבנו בחיי מסביר לנו שני פירושים מה הפירוש ניצבים.

א. שהקב"ה מבטיח לעם ישראל שהם יהיו קיימים לעולם ולא יהיו כלים ונכחדים מן העולם כלשונו  "אבל יהיו דור אחרון ולעולם יעמדו".

ב. שיהיו זוכין לחיי העולם הבא בקיום התורה.

ז"א שלפי הפירוש הראשון ההבטחה היא שיהיו קיימים בעולם הזה ולפי הפירוש השני שיהיו קיימים לעולם הבא. ולכאו' נשאלת השאלה באיזה זכות אפשר להגיע לזה לזכות להיות קיים בעולם הזה וגם לעולם הבא?

על זה אומר הפסוק: "אתם ניצבים היום כולכם", דהיינו כשתהיו כולכם ביחד ומאוחדים אז בזכות האחדות תזכו לעולם הזה וגם לעולם הבא. כאשר עם ישראל מאוחדים ואוהבים אחד את השני ומוחלים אחד לשני, גם הקב"ה מתנהג אתם בחסד וברחמים. וידוע שה' זה מידת הרחמים ואלוקים זה מידת הדין, וכאשר עם ישראל יהיו מאוחדים יוכלו להתייצב לפני ה' יתברך גם בשעה ששולטת מידת הדין, כי מידת הדין תתהפך למידת הרחמים.

וזהו שאומר הכתוב "אתם ניצבים היום כולכם", אם תתייצבו כולכם יחד ותהיו מאוחדים, אז: "לפני ה' אלוקיכם" דהיינו תוכלו להיות לפני ה' יתברך בין כאשר הוא במידת הרחמים ובין כאשר הוא במידת הדין,  כי כשיראה השם יתברך שאתם מתנהגים באהבה ואחוה שלום ורעות, יקום מכיסא דין וישב על כיסא רחמים.

מתי תזכו להיות ניצבים ועומדים? כשתהיו אגודה אחת , וזהו שנאמר כולכם.

מעשה בזקן אחד שהיה נוטה למות, קרא לכל בניו ואמר להם :הביאו לי אגודה של קנים לחים. הביאו לו האגודה. נתן האגודה לכל אחד מהם ואמר להם: האם אתם יכולים לשבור הקנים האלו? נטל כל אחד מהם האגודה והתאמץ בכל כוחו לשבורה ולא היה יכול, אמר להם אביהם הזקן: עכשיו תראו איך אני שוברה. תמהו הבנים והיו מסתכלים זה על זה בתמיהה. נטל הזקן האגודה ומתחיל להוציא קנה אחר קנה ושוברה. אמר להם הזקן: מזה תלמדו לקח, כל זמן שתהיו באגודה אחת אין אדם יכול להזיק לכם. אבל אם תהיו בפירוד ובמחלוקת תישברו אחד אחד.

וזהו שאמר משה לישראל אם תהיו היום כולכם כאיש אחד אין אחד יכול לשלוט בכם. (מעם לועז)

לשנה טובה ומתוקה תכתבו ותחתמו כל בית ישראל

הרב יוסף יצחק מרילאשוילי הי"ו מחולון

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*