הרב הרצל קוסאשוילי בדברי תורה לפרשת 'אמור'

הרב הרצל קוסאשוילי בדברי תורה לפרשת 'אמור'

פרשת 'אמור'

להזהיר הגדולים על הקטנים
פרשתנו פרשת אמור, קובעת יסוד כללי בחינוך בני האדם לעבודת ה' ולמצותיו. הפרשה פותחת בציווי הכפול: "אמור אל הכוהנים… ואמרת אליהם". רש"י על המקום מביא כי עניין כפל הלשון הוא להזהיר הגדולים על הקטנים.
באור החיים הקדוש ובפסיקתא מובא, שאיסור כפול שכזה נאמר לא רק כאן בעניין טומאת כוהנים, אלא גם בעניין אכילת שקצים ורמשים ובאיסור אכילת דם, ולא בכדי.
הרבי מליובאוויטש מסביר באחד ממכתביו, כי החיזוק שבני האדם צריכים בשלושת נושאים אלו, הוא חיוני והכרחי בשביל החינוך העצמי והן בשביל החינוך של הדורות הבאים.
איסור אכילת דם לבני ישראל בא אליהם לאחר שהם כבר היו מורגלים ושטופים בו. איסור אכילת השקצים והרמשים, הוא בדברים שנפשו של אדם קצה בהם, ואיסורי הטומאה, כמו גם טומאת כוהנים במקדש, הם דברים לא רציונליים בעליל. שכלו של האדם לא יכול לקבל הסבר המניח את הדעת לסוגי הטומאה והטהרה המובאים בתורה. לכן, דווקא בשלושת הנושאים הללו, ראתה התורה לחזק אותנו באיסור כפול בכדי שלא ניפול באיסורים הללו חלילה.
אם ניקח את עניין הטומאה בכוהנים, הרי שהאדם יכול היה לבוא ולטעון, מה לעניין טומאה ולחינוך, שכן בחינוך משולבים כלים לוגיים הנתפסים בשכל האדם ומתיישבים בשכלו, אך פה, אין הסבר כלל מדוע הכהן מיטמא בפעולות מסוימות ומטהר את עצמו בפעולות אחרות.
התורה מלמדת אותנו, שגם בדבר הנפלא מן השכל, באם היהודי הוא חדור באמונה שזוהי תורת ה' וכך יש לקיימה, הרי שהחינוך מגלה לאט לאט את שורש נשמתו כמאמין בן מאמין. אך ללא החינוך, יכול האדם חלילה להגיע למסקנה שה' איננו רוצה שהוא יקיים תורה ומצוות שאין בהם שכל והיגיון.
כמו כן בעניין אכילת שקצים ורמשים. התורה אומרת שאדם המורגל באכילת שקצים הוא אינו בגדר אנוש. אך מאידך, התורה איננה מתייאשת אף מאדם כזה. הזהירה התורה גדולים על הקטנים גם בעניין זה, בכדי ללמדנו שהחינוך יכול להועיל גם לאדם ששטוף באכילת שקצים ומאכלות אסורות שהופכים להיות חלק מדמו ובשרו.
עוד זאת, יכלו בני האדם לטעון, כי החינוך יועיל אך ורק בבני אדם שהולכים בדרך הישר, ומחפשים כל הזמן כיצד לייעל את עבודתם הקדושה בדרכי ה' ובכך הם מגלים כי הם רוצים להתעלות. אך מה יהיה במידה והאדם כבר סר מהדרך, ולא זאת אלא שהוא מורגל באכילת דם ותאוותו נמצאת בדברים האסורים, האם גם עליו ישפיע חינוך טהור? מפרשה זו אנו למדים שהתשובה היא-כן! בחינוך טהור ומכוון, גם לאנשים שסרו לגמרי מן הדרך, יכול החינוך להועיל ולהעמידם בקרן אור וקדושה.

הרב הרצל קוסאשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*