הרב יוחנן מיכאלי בדברי תורה לפרשת 'מקץ'

הרב יוחנן מיכאלי בדברי תורה לפרשת 'מקץ'

פרשת "מקץ"

"ויאמר פרעה אל יוסף: אחרי הודיע אלוקים אותך את כל זאת אין נבון וחכם כמוך אתה תהיה על ביתי ועל פיך ישק כל עמי" [מא-לט]

הראוי לשלטון זה שאינו נוטל לעצמו

מפליא הדבר: כיצד יתכן שאדם שיצא מבית הסוהר מוסרים לידיו את השלטון על כל ענייני המדינה ואף מקבל סמכויות בלתי מוגבלות? אמנם יכול הוא להיות שר או יועץ, אך האם עד כדי כך הסתכן פרעה שאמר לו: "על פיך ישק כל עמי"?

אכן יוסף היה ראוי לשלטון, הוא ידע לקנות את פרעה בכך שאמר לו: "בלעדי" אדם שמגיע בן רגע לגדולה, יכול לטפוח לעצמו על השכם ולקבל תהילה על כך שהוא ורק הוא הראוי לתהילה זו ואין עוד אחר מלבדו. יוסף ידע לא לקחת לעצמו כלום, את כל השבח זקף לזכות הקב"ה. פרעה לא הכיר תופעה כזאת, דבר זה היה חדש בשבילו וראה בזה משהו על טבעי ומיד הבין: הוא זה שיהיה מסוגל לנהל את ענייני המדינה, ומעבר לכך, פרעה ידע שאדם שמקבל תפקיד כזה חשוב, יש בידו עוצמה בלתי רגילה ובכוח זה טמון פיתוי גדול לקחת גם לעצמו. כך מסביר ר' חיים שמואלביץ בשיחות מוסר: אדם שמגיע פתאום לעמדה כה בכירה ויש בידיו את כל ממון המדינה, קשה עליו מאוד להמשיך ולהישאר ישר ללא נטילת משהו "מהצד"  לעצמו ולסובבים אותו. ואכן לא כך הייתה הנהגת יוסף, למרות היותו משנה למלך מצרים, וכמו שאמרו חז"ל שהממון שקיבץ יוסף במצרים מילא שלוש מגדלות, וכל מגדל ומגדל עומקו מאה אמה, רוחבו מאה אמה, וחללו מאה, וכולם נתנם לבית פרעה ולא נתן לבניו אפילו חמשה כסף, ומפני מה? שעשה באמונה, כי גדול היה כוחו של יוסף באי נטילה לעצמו. גדול הוא מאוד חטא 'הנוטל לעצמו' ועונשו כבד, וצריך האדם להקפיד להימנע מליטול לעצמו מאומה, וגם בענין הכבוד יש להקפיד לא ליטול לעצמו, כמו שראינו אצל אליעזר עבד אברהם שאמר: "עבד אברהם אנכי" [בראשית כד-לד] והרי ידוע שזיו איקונין שלו היה דומה לאברהם, אך כדי שלא יטעו בו שהוא אברהם עצמו אמר מיד: "עבד אברהם אנכי" כל כך הקפיד שלא ייהנה ולו רגע אחד מכבוד מדומה זה שהינו אברהם.

מה נורא הוא העונש של 'הנוטל לעצמו' משהו, בכך הוא מבטל זכויותיו לגמרי ומה גדולה מעלת 'מי שאינו נוטל לעצמו' מאומה שזכותו עומדת לעד.

ואכן יוסף היה ראוי להיות שליט, הוא ידע את כוחו של "האי נטילה" הן בממון והן בכבוד ועל כן זכה להיות "שליט".

הרב יוחנן מיכאלי הי"ו מלוד

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*