הרב בן ציון בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'ויקהל פקודי'

הרב בן ציון בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'ויקהל פקודי'

פרשת 'ויקהל פקודי'

פרשתינו מתחילה עם ציווי על השבת בפסוק:

 

"ויקהל משה את כל עדת בני ישראל".

ולכאורה צריך להבין מדוע נאמר דווקא בפרשת השבת את המילה 'ויקהל' הרי זו לא הפעם הראשונה שמשה מקהיל את בנ"י? אלא מובא בחז"ל שבשעה שניתנה תורה היתה התורה טוענת ואומרת: רבש"ע עד עכשיו שישראל שרויים במדבר ואין להם עסק אחר, הם יושבים ועוסקים בתורה, אבל מה יהיה לאחר שיכנסו לארץ שכל אחד יהיה שקוע בעסקו זה בשדהו וזה בכרמו ולא ילמדו בי אפילו שעה אחת.

אמר לה הקב"ה: נתתי להם יום שלם בשבוע לשמך שביום השבת יעסקו בתורה, שבו אין להם עסק אחר להתעסק בו.

ומובא בטור: וכך ציווה הקב"ה ואמר למשה: הקהל את ישראל בכל שבת ושבת ודרוש בפניהם בדיני שבת כדי שידעו מה אסור ומה מותר וממך ילמדו הדורות הבאים להתקהל בכל שבת בבית הכנסת וללמוד תורה, ובזה יתגדל ויתקדש שמי הגדול ביניהם.
מזה נבין מדוע התורה כותבת לנו 'ויקהל' דווקא בקשר לציווי על השבת, שידעו שלא באה השבת וביטלה אותנו מל"ט מלאכות אלא בכדי שנוכל להיות פנויים להתקהל ולעסוק בתורה ולא נהיה נטרדים משום דבר, ועל ידי זה  נפייס את התורה שלא תבוא בטרוניא לקב"ה.

בענין זה כותב הטור: ומזה נוהגים בהרבה מהקהילות להתקהל והחכם דורש אל הציבור מידי שבת.

עוד צריך להבין מדוע שינה משה מציווי ה'? הרי ה' ציווה קודם על המשכן ואח"כ ציווה על השבת, ואילו משה כשציווה לבני ישראל ציווה קודם על השבת ואח"כ על המשכן? רש"י מבאר שמשה שינה  בכדי לומר לבני ישראל שלא תחשבו שבניית המשכן דוחה את השבת. אלא תדאגו שבניית המשכן לא תבוא על חשבון שמירת השבת.הכלי יקר מפרש, שהשבת הרי היא כבוד לקב"ה שכשאנו שומרים את השבת, אנו מעידים על הקב"ה שברא את העולם בששת ימי בראשית ושבת ביום השביעי.

מאידך המשכן בא לכבודם של בנ"י להראות לאומות העולם איך הקב"ה משרה שכינתו עלינו. ולכן כשבא הקב"ה לצוות על המשכן והשבת, צווה תחילה על המשכן, שזה בא לחלוק כבוד לישראל. אבל כשמשה בא לצוות לבנ"י, חשב קודם על כבודו של הקב"ה לכן הקדים את השבת לציווי המשכן.
מסופר על הרה"צ רבי הלל מפאריטש שהיה גאון בנגלה ובנסתר. שפעם באה אליו אשה שבעלה חולה מאוד (ואותו איש היה גם מחלל שבת) והיתה נשקפת סכנה לחייו והתחננה אליו שיתפלל על בעלה. אמר לה רבי הלל שאם בעלה יקבל על עצמו לשמור על השבת יתפלל עליו. כי כשאומרים בתפילה על החולה בשבת 'שבת היא מלזעוק ורפואה קרובה לבוא', הכוונה בזה שכשהשבת תפסיק מלזעוק על זה שמחללים אותה או אז רפואה קרובה לבוא.
ויהי רצון שנזכה לגאולה שלימה אם ישראל משמרין שתי שבתות אז נגאלין תיכף ומיד ממש.
הרב בן ציון באטשוילי הי"ו מקרית מלאכי
לעילוי נשמת בת ציון בת יוסף הנולדת מן שמחה אשת מיכאל

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*