הרב יוסף אברמשוילי בדברי תורה לפרשת 'ואתחנן'

הרב יוסף אברמשוילי בדברי תורה לפרשת 'ואתחנן'

פרשת "ואתחנן"

א. "ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר" פי' רש"י: ואתחנן – אין חנון בכל מקום אלא לשון מתנת חינם אף על פי שיש להם לצדיקים לתלות במעשיהם הטובים אין מבקשים מאת המקום אלא מתנת חינם.

שואלים חז"ל: הרי הצדיק האמיתי כששואלים אותו כמה למדת או כמה מצוות קיימת הוא מרגיש שעדיין לא התחיל, על זה מביאים את הפסוק: "בגדול החל" היינו אותו הצדיק באמת מרגיש שעדיין לא התחיל בעבודת ה' (מה שאין כן אדם פשוט שעשה איזו מצוה קטנה חושב שכבר סיים הכל ועל זה נאמר ובקטון כילה) ואם כן, לכאורה איך היה תולה במעשים טובים? אלא, הצדיק הרי יכול הי' לבקש מה' יתברך שאם ימשיך לחיות לפחות מכאן ולהבא יעשה מעשים טובים, אף על פי כן מבקשים מתנת חינם , וכך ביקש גם משה רבינו "ואתחנן" – מתנת חינם.

ב. "אעברה נא ואראה את הארץ הטובה" וכו' נאמר במדרש אמר ר' לוי , אמר משה לפניו ריבונו של עולם עצמותיו של יוסף נכנסות לארץ ואני איני נכנס? אמר לו הקב"ה מי שהודה בארצו יקבר בארצו ומי שלא הודה בארצו אינו נקבר בארצו, יוסף הודה בארצו שהרי אשת פוטיפר אמרה ראו הביא לנו איש עברי, ולא בוש אלא אמר כי גונוב גונבתי מארץ העברים, ואתה לא הודית בארצך שהרי בנות יתרו אמרו איש מצרי הצילנו מיד הרועים ואתה שומע ושותק.

ועוד פירוש על הפסוק אעברה נא, ששמעתי ממורינו ורבינו ר' חכם רפאל אלאשוילי זצ"ל, המדרש אומר, אמר לו הקב"ה למשה, אם אעברה נא אתה מבקש בטל סלח נא ואם סלח נא אתה מבקש בטל אעברה נא , וכמובן משה רבינו העדיף את טובת כלל ישראל (וכפי שמובא בהמשך) ויתעבר ה' בי למענכם, לטובתכם.

ג. "ויתעבר ה' בי למענכם" וכו' מה היה חטאו של משה רבינו, התורה פירשה יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל, וחז"ל אומרים במדרש שמשה רבינו נסתלק במדבר בכדי שבזכותו כל דור המדבר יזכו לחיי עולם הבא.

משל לרועה את צאן המלך ונישבה הצאן, ביקש להיכנס לפלטרין של מלך והמלך לא הניחו, אמר לו המלך, יאמרו שאתה שבית את צאן המלך, כך משה רבינו רעיא מהימנא אמר לו הקב"ה, שבחך שהוצאת ששים ריבוא ונפטרו במדבר? אלא תהא בצידם ותבוא עמהם לעולם הבא, וזה לשון המדרש למענכם לטובתכם שתזכו לחיי העולם הבא.

ובהמשך לזה הרי נאמר: אז ישיר משה ובני ישראל, לשון עתיד, כפי' רש"י מכאן רמז לתחיית המתים מן התורה, ועוד אמרו חז"ל תשעה שירים כבר נאמרו והעשירי נאמר בביאת מלך המשיח שנזכה כולנו במהרה בימינו אמן.

שבת שלום ומבורך.

הרב יוסף אברמשוילי הי"ו מרמלה

Categories: ללא קישור

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*