הרב אלירן מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'קרח'

הרב אלירן מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'קרח'

פרשת 'קרח
'והנה פרח מטה אהרון לבית לוי ויצא פרח ויצץ ציץ ויגמול שקדים'
לאחר שערער קורח על הכהונה שנמסרה לאהרון, ביקש הקב"ה ממשה שיקח מכל נשיא שבט מטות (מקלות) ועל כל מטה ירשמו לאיזה שבט הוא שייך, המטה היחיד שיפרח מתוכם יוכיח שהקב"ה בחר דוקא בו מכל שאר נשיא השבטים האחרים לשמש בכהונה כך שלא תעלה עוד מחלוקת כזו על הכהונה. משה אכן לקח מכל הנשיאים את המטות שלהם והניח אותם במשכן, ולמחרת פרח מטה אהרון והוציא פרחים ושקדים, נס מיוחד שתוך לילה אחד המטה שכלל לא אמור להצמיח הוציא גם פרחים וגם שקדים.
אחד הפירושים לכך שהשקדים שיצאו ממנו כבר נגמלו (נתבשלו) לרמז, ששקד אע"פ שקליפתו קשה ואינה ראויה למאכל בכל זאת בפנימיותו נמצא פרי נעים ואפי' מיוחד שהרי הוא גם מקדים לפרוח לפני שאר עצי הפרי, כך גם אהרון ובניו בחיצוניותם אינם שונים משאר שבטי ישראל ואין בהם כל מעלה מיוחדת, אבל בפנימיותם דוקא בהם בחר ה' לעבוד בעבודת המקדש ולהיות קודמין לכל דבר שבקדושה.
אך כאן נשאלת השאלה, הואיל ועצם פריחת מטה אהרון היה נס שלמעלה מגדרי הטבע היינו שהקב"ה שינה מדרך הרגיל באופן ניכר – שמטה יבש יפרח וזה עצמו קרה תוך לילה אחד, מדוע א"כ בחר הקב"ה שתהליך הצמיחה של השקדים תתבצע כמו הדרך הרגילה שלו, שקודם יוציא פרח ואח"כ יבוא הציץ ולאחריו יצמח השקד, הלוא יכל הקב"ה להצמיח את השקדים מתוך המטה גם ללא הפרחים? אותה השאלה אפשר גם לשאול גם על הנס שקרה ליהושוע בן נון בג' תמוז, ידוע שיהושוע ביקש מהקב"ה שיעצור את מהלך השמש ולא תמשיך לשקוע על מנת שיוכל לנצח את האומות שנלחמו אז עם בני ישראל משום שבלילה לא יכלו ישראל להמשיך לרדוף אחריהם וכך אמר 'שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון'.
ולכאורה אם כל מטרת הנס היה בשביל שעמ"י ינצחו במלחמה, מדוע לא בחר הקב"ה בנס כזה שיהושע היה מנצח את האויבים בדרך קלה ומהירה יותר, למה הוא העדיף להעמיד את השמש במקומה ולתת ליהושוע להמשיך להילחם בדרך הרגילה שע"פ חוקי הטבע?

אומר הרבי מליובאוויטש שמטרת הקב"ה בכך שהוא מביא נס מיוחד שניכר עליו שהוא למעלה מן הטבע שיחדור ויתמזג בתוך הטבע עצמו הוא, להראות את שלימות הכוונה בבריאת העולם שאין לעשות הפרדה בין הקדושה והעניינים הרוחניים לבין מציאות העולם הגשמית אלא לחבר ולאחד עד כדי כך שגם הטבע עצמו ימלא את רצון הבורא.

וכן גם ביחס לניסים המוזכרים קודם, שעצם פריחת מטה אהרון הוא נס גדול שכלל לא נתפס בשכל האנושי אך מכל מקום ע"י הכוח הנעלה פעל הקב"ה את צמיחת המטה דוקא ע"פ כללי הטבע שקודם יצא הפרח ואחריו הציץ ואז צמח השקד כדרכו ע"פ הטבע, וכן הנס אצל יהושוע 'שמש בגבעון דום' וכו' הקב"ה הכניס כח מיוחד ונעלה (נס) ובכך עצר את הזמן – דבר שודאי ניכר עליו שלמעלה מן הטבע, אך בשביל שיוכל יהושוע להמשיך לנהל את המלחמה בדרך הטבע כי זהו המטרה, להחדיר את הקב"ה לכל מקום בבריאה.

ומכאן נובעות כמה הוראות ליהודי כיצד עליו לנהוג בחיי היום יום, שיש צורך לקיים את מצוות ה' ללא כל צורך בהסברים, אלא מתוך התמסרות למעלה מן השכל, ללא כל צורך לבדוק מהו השכר המובטח לו אם יעשה כך, אבל מאידך כן חפץ ה' שאחרי שיהודי התחיל לעבוד אותו באופן של התמסרות והתבטלות כי זה היסוד, כן יבין וילמד את טעמי המצוות ויבין בשכלו את מעלותיהם וירגיש בליבו חיבור לזה. וכן לעניין הפרנסה מצד אחד יהודי צריך להאמין שהוא מאת ה' 'פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון', ויחד עם זאת עליו לעשות כלי לזה מצד הטבע ע"מ שיוכל להתפרנס בריווח ויוכל לעבוד את ה' ללמוד תורתו ולקיים מצוותיו מתוך הרחבה בגשמיות ורוחניות ועל ידי שכל אחד מזכך את טבע העולם ומשתמש בו באופן הנכון ע"פ ההלכה, מקרב ומזרז את ביאת המשיח ובנין בית המקדש, שנזכה לזה בקרוב בימינו ממש.
הרב אלירן מושיאשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*