שיחה של הרבי מלובביץ ל'שביעי של פסח'

שיחה של הרבי מלובביץ ל'שביעי של פסח'

שביעי של פסח

שביעי של פסח שונה במהותו מהיום הראשון של החג. בחג הראשון מדגישים בעיקר את ליל הסדר. אנו אומרים בהגדה: "בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים; 'בעבור זה' לא אמרתי אלא בשעה שיש מצה ומרור מונחים לפניך". בליל הסדר אנו מקיימים את מצוות עשה של זכירת יציאת מצרים על-ידי 'והִגדת לבנך'. אי-אפשר לעשות זאת קודם לכן, אלא בשעה שהמצה והמרור מונחים על השולחן, בליל הסדר. לעומת זה, העניין המרכזי בשביעי של פסח הוא קריעת ים סוף, שאותה אנו מזכירים בקריאת התורה.
אין אלה עניינים נבדלים בלבד, אלא במהותם הם הפוכים ממש. המוקד של ליל הסדר הוא קרבן הפסח, שנעשֶה בחוג המשפחתי. התורה ציוותה שלכל משפחה יהיה קרבן משלה, "שה לבית אבות שה לבית"; "ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו". גם בפסח דורות נפסק שאין מוציאים את הפסח מחבורה לחבורה. ואילו בקריעת ים סוף ניצבו כל בני ישראל יחד אל מול הסכנה, ונכנסו יחד אל הים. אמנם בהמשך נקרע הים "לגזרים", לשנים-עשר נתיבים, בעבור כל שבט, אך הכניסה לים והיציאה ממנו היו לכל העם יחדיו. גם בגאולה העתידה יגאל הקב"ה את כל בני ישראל יחד, ושוב יבלוט מוטיב האחדות.
אחדות איננה המצב הרגיל של בני-אדם. הללו נבדלים זה מזה על-פי טבע העולם, שיש בו ריבוי וגיוון. על כך אנו משבחים את הקב"ה: "מה רבו מעשיך ה'". הפרטים הרבים והנבדלים שברא הקב"ה מעידים על גדולתו. גם במין האדם כך. אין שני בני-אדם זהים, וכל אדם הוא עולם מלא. את מקומו של הפרט אנו מדגישים בליל הסדר, כאשר כל משפחה חוגגת לעצמה. אולם התורה הביאה סדר חדש. היא חידשה את האחדות שבין בני ישראל, את היותם ערֵבים ומעורבים זה בזה. הדבר בא לידי ביטוי בחובה המוטלת על כל יהודי ללמוד תורה, עני כעשיר, זקן כצעיר. לרגלי הר סיני הייתה אחדות שיא: "וייחן שם ישראל נגד ההר". וייחן, לא ויחנו; כאיש אחד.
האחדות הזאת החלה כבר בקריעת ים סוף, שאז החלה ההכנה למתן התורה. קודם לכן הייתה התורה למעלה מן העולם, שמטבעו לא היה ערוך לקבלהּ. בעת מעמד הר סיני חדרה התורה האלוקית לתוך המציאות הגשמית, עד שנעשתה "מורשה" לכל יהודי, כמו ירושה שהאדם זוכה בה בלי להתחשב בגילו, במעשיו או באופיו. וכך אפילו תינוק, מן הרגע שהוא מתחיל לדבר, אביו צריך ללמדו תורה. בקריעת ים סוף ציווה הקב"ה על בני ישראל להתאחד: "דבר אל בני ישראל וייסעו"; שכולם יחד ייכנסו לים. המדרש מספר שהמים הקיפו את בני ישראל מכל העברים, וכך איחדה המעטפת הזו את כל העם, וממנה המשיכו למתן התורה בהר סיני. (שיחות קודש)באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*