ח' אהרון מור בדברי תורה לפרשת 'ויחי'

ח' אהרון מור בדברי תורה לפרשת 'ויחי'

פרשת "ויחי"

"ויברכם ביום ההוא לאמור, בך יברך ישראל לאמר, ישמך אלוקים כאפרים וכמנשה, וישם את אפרים לפני מנשה".

כאן אנו רואים את הגדולה של בני יוסף, את הבנים שגדלו עם אבא יוסף שעבר רבות בחייו, מקטנותו ועד הגיעו לגדולה, להיות המשנה למלך מצרים ובעצם השולט במצרים.

אותו אבא יוסף אשר אביו יעקב אומר לו בפסוק לפני: "ויאמר ידעתי בני ידעתי" כלומר יעקב אומר ליוסף, אני יודע את אשר עברת עם אשת פוטיפר כאשר ניסתה להתקרב אליך, אז ראית את דיוקני, את פרצופי במראה, ולא התקרבת לאשת איש.

כפי שאני יודע זאת, אני יודע גם שמנשה הוא הבכור ולמרות זאת אני שם את יד ימין על ראש אפרים ואת יד שמאל על ראש מנשה, למרות שהעמידם יוסף מול אביו לפי גילם מול היד המתאימה.

נשאלת השאלה: מדוע אנו מברכים את ילדינו ובמיוחד את הבנים בפסוק שבפרשתינו "ישמך אלוקים כאפרים וכמנשה" הלא היו בנים אחרים ליעקב וכמובן נכדים אחרים? אלא, הסיבה העיקרית היא, שלמרות שהחליף ביניהם יעקב את אפרים ומנשה, למרות זאת, לא כעסו לא על אביהם או על סבא יעוב, אלא קיבלו זאת בהבנה, וכמובן יצאו מכל אחד מהם אנשים גדולים כיהושע וגדעון, ולמרות כל זאת לא כעסו אחד על השני. זאת אנו מבקשים ומנסים לחנך את ילדינו, להיות סבלניים, לא להיות קנאים האחד לשני, לא לאח ולא לחבר, אלא להסתפק במה שיש לנו, וזוהי מעלה גדולה מאוד של האדם.

אבקש לשתף אתכם בדבר אישי בשבת זו, "ויחי" אני מכניס את בני רועי אפרים לעול תורה ולעול מצוות בביהכנ"ס זכרון אברהם שבאיזור י"א ביחד עם אשתי לאה, וילדיי ענבר חווה, והראל שבתאי.

בהזדמנות זו מאחל אני בשם משפחתי לבני רועי אפרים המון מזל טוב ושיגדל לתורה לחופה למצוות ולמעשי טובים, וילמד גם מאפרים ומנשה, על סובלנות,ועל חכמה, בינה ודעת (חב"ד) .

וכמו כל ליל שבת ושבת כאשר אני מברך את בני בברכה שלמדנו עליה, מברך אני את בני רועי אפרים בברכת "ישמך אלוקים כאפרים וכמנשה" שמזלך יאיר ותעלה במעלות התורה והמצוות ושתהיה אהוב על הבריות, ובודאי לאחר מכן אהוב למעלה, על הקב"ה.

שבת שלום ומבורך.

ר' אהרון מור הי"ו אשדוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*