ח' אהרון מור בדברי תורה לפרשת 'נשא'

ח' אהרון מור בדברי תורה לפרשת 'נשא'

פרשת 'נשא'

ההפטרה של פרשת השבוע הינה על סיפורו של שמשון הגיבור, על לידתו, על הוריו מנוח ואישתו ועל הקשר בין ההפטרה הזו לחג השבועות הקרב ובא.

בהפטרה זו אנו רואים איך שמשון הגיבור אשר נלחם בפלישתים. לפני השופט שמשון, השופט המרכזי היה יפתח, ביניהם יש תקופת ביניים שבו שפט איבצן מבית לחם- "ויהי לו 30 בנים ו-30 בנות וישפוט את ישראל 7 שנים וימות" וכו', איבצן נפטר בבית לחם, "ויוסיפו ישראל לעשות הרע בעיני ה', ויתנם ה' ביד פלישתים" בד"כ כאשר היה קשה ורע לעם ישראל, פנה עם ישראל להקב"ה בתפילות כדי שיושיע אותם, והקב"ה הושיע אותם ע"י שופט, מנהיג זה או אחר. אבל על שמשון לא מופיע שהיה רע לבני ישראל, ובני ישראל התפללו להקב"ה שיציל אותם.

נחזור ליפתח – ההפטרה הידועה ובסופה לאחר ניצחון עם ישראל בראשות יפתח על בני עמון, נודר נדר יפתח – מה יעשה אם הקב"ה יתן בידיו את בני עמון, 'הראשון שיצא מדלתי ביתו יעלה לעולה להקב"ה, יתן מתנת תודה לאלוקים'. מכיון שבקשתו לא היתה מדוייקת דיה, הקב"ה זימן לו את בתו אשר יצאה ראשונה מביתו. כדי להציל את בתו יכל יפתח לעשות התרת נדרים עם פנחס הכהן, אבל היה ויכוח ביניהם מי יגיע למי כדי לקיים את ההתרה, וכך בתו של יפתח נשלחה אל הלא נודע.

אולי אפשר לקשר את הסיפור הזה לסיפור של איבצן שהוא בועז מבית לחם, ומהסיפור של מגילת רות, כאשר ערך את החופות ל- 60 בניו ובנותיו, לא הזמין אף לא לאירוע אחד את מנוח שהיה עקר ללא ילדים. כאשר אמר בועז הוא איבצן אין למנוח ילדים, איך יוכל לשלם לי ולהזמין אותי לאירוע כל שהוא, תנא – כל הילדים של איבצן מתו בחייו, לא עלינו.

אם נכנס מעט לעומק הסיפור על אי הזמנתו של מנוח לאירועים של בועז, נשאל מדוע לא הוזמן מנוח, כמו מנוח היו בודאי עוד רבים שלא הוזמנו לאירוע? אבל נוכל לומר שהיה חוסר אמונה בעם ישראל בהקב"ה, קטני אמונה. גם מנוח לא מאמין לאישתו שראתה את המלאך, אמר אני רוצה בעצמי לראות, מנוח הוא התיאור של דלדול האמונה, לאן הפלישתים הביאו את עם ישראל, "אשר קרך בדרך ויזנב בם כל הנחשלים אחריך".

שמשון הגיבור מחזיר לעם ישראל את האמונה בתפילה להקב"ה. גם דוד המלך אשר בא מבועז כאשר נלחם בגלית הפלישתי אומר לגולית 'אתה בא אלי בחרב ובחנית ואני בא אליך בשם אלוקי ישראל'.

חג השבועות הינו חג מתן תורה שבו עם ישראל חוגג ב- ו' בסיוון את מתן תורה בעם ישראל, את הכתובה שחתמנו עליה בהר סיני בינינו ובין הקב"ה, במילים נעשה ונשמע. אנו צריכים לחדש את מתן התורה ע"י ברכת נותן התורה בכל יום ובכל שעה צריכים לקבל את התורה ע"י לימוד התורה, הגברת תלמוד תורה, הגברת התפילות להקב"ה, השתתפות גדולה יותר של צעירים ובוגרים בתפילות בימי חול ובימי שבת בבתי הכנסת של העדה.

נאחל לנו ולכל עם ישראל שנהיה ראויים לקבל את התורה ללמוד אותה ולקיים את מצוותיה.

חכם אהרון מור הי"ו מאשדוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*