פרשת כי תבוא
המניע מאחורי ההתנהגות האנושית
האדם היחיד שהוצא להורג במדינת ישראל על ידי פסיקת בית משפט, הוא הצורר הנאצי אדולף אייכמן. המוסד הישראלי קיבל מידע שאייכמן עדיין חי ומתגורר בארגנטינה. הם החליטו להביאו לארץ בכל מחיר. הם שיגרו חבורה של לוחמים אמיצים ומנוסים שהצליחו בנחישות, בתעוזה והרבה סייעתא דשמיא ללכוד אותו ולהבריח אותו מחוץ לגבולות ארגנטינה, עד ישראל הקטנה והרחוקה.
על שמירתו בתא המעצר היו אחראיים עשרים ושניים סוהרים. תפקידם היה לוודא שהוא לא יברח, שהוא לא ינסה לפגוע בעצמו וגם שאחרים לא יצליחו לשים את ידם עליו. הסוהרים שמרו והשגיחו עליו עד שהסתיים המשפט שלו. בית המשפט מצא אותו אשם ואחראי לרצח המוני של יהודים במחנות הריכוז בשלטון הנאצים. הם חרצו את דינו למיתה בתלייה. בציבור הישראלי הייתה תחושה של ניצחון והרגשה שהצדק יצא לאור.
מי יהיה האדם שיסיים את המלאכה שהתחיל המוסד הישראלי והמשיך בית המשפט? כל הסוהרים ששמרו עליו בבית המעצר רצו מאוד להיות מי שינקום את נקמת היהודים הרבים שנספו בשואה, חוץ מאחד. הסוהר שלום נגר, ניסה בכל דרך להתחמק מהאפשרות שהוא זה שיבצע את מלאכת התלייה. הייתה החלטה לערוך הגרלה כדי שיבחר האדם, שימשוך בידית שתפתח את הדלת, מתחת לרגליו של אייכמן ויגרום לתלייתו.
מי שעלה בגורל היה שלום נגר. הוא ביקש שיוותרו לו והביע סלידה מביצוע הפעולה הזאת. אמרו לו שהוא חייב לבצע אותה מתוקף תפקידו. כשהמפקד שלו ראה ששלום מהסס, הוא הכניס אותו לחדר, שם הוא הראה לו סרטונים המתעדים את הזוועות שהיה אחראי עליהן אותו צורר נאצי. לאחר מספר דקות של צפייה, שלום היה מוכן לקיים את הפקודה שהטילו עליו מפקדיו והוא זה שהוציא להורג את אדולף אייכמן שר"י.
כוחות הנפש
מה מניע את ההתנהגות האנושית? מה גורם לבני האדם לנהוג כפי שהם נוהגים? חכמים מלמדים אותנו שכל כוחות הנפש נמצאים בנפש האדם. כל אדם יכול להתנהג בכל צורה שהיא. בכל אחד יש את מידת הנדיבות וגם את מידת הקמצנות. כל אחד יכול לרחם וכל אחד יכול להתאכזר. כל הכוחות שוכנים בנפש האדם, מוכנים לצאת לפעולה בכל רגע, בתנאי אחד.
פרק כח', פסוקים נד' נה': "האיש הרך בך והענג מאד תרע עינו באחיו ובאשת חיקו וביתר בניו אשר יותיר: מתת לאחד מהם מבשר בניו אשר יאכל מבלי השאיר לו כל במצור ובמצוק אשר יציק לך איבך בכל שעריך":
רש"י: … דבר אחר, הרך בך, הרחמני ורך הלבב, מרוב רעבתנות יתאכזרו ולא יתנו מבשר בניהם השחוטים לבניהם הנותרים".
הדבר הרחוק ביותר שניתן לומר על הורים מתואר בפרשה שלנו. מרוב צער, צרה ומצוקה, הם מסוגלים להתאכזר על הדבר היקר להם ביותר בחיים, על הילדים שלהם. איך זה יכול להיות? איך אפשר להתנהג בכזו צורה ובכזו אכזריות?
מכאן אנו למדים שכל אדם, גם העדין ביותר, מסוגל להתנהג בכל צורת התנהגות, גם ההפוכה והקיצונית ביותר מטבעו הרגיל, בתנאי שיהיה לו גורם שיעורר בו את כוח האכזריות שבנפש. הוא יכול להיות רחמן, רך ועדין, אך רוב הרעבתנות יכולה להוציא ממנו התנהגות שונה לחלוטין, ופתאום הוא הופך לאכזרי.
תנסו להיזכר בזמן שבו התנהגתם בדרך שאתם לא רגילים להתנהג, רק בגלל שהמצב שבו הייתם גרם לכם להתנהג כך. אולי אתם נהגים מאוד זהירים ששומרים על החוק, וביום מן הימים נסעתם ברכב שלכם בדרך שלא הולמת אתכם רק בגלל שמיהרתם לאיזשהו מקום, אולי איחרתם לפגישה חשובה, או שרעייתכם כרעה ללדת או שילדכם היה זקוק לטיפול רפואי דחוף.
זה יכול לעזור להבין אנשים אחרים, להבין מדוע הם מתנהגים כמו שהם מתנהגים, ולא לפסול אותם מיד, אלא לנסות לחשוב מה מניע אותם ואפילו מכריח אותם לפעול כמו שהם פועלים. חוץ מהאפשרות לדון אחרים לכף זכות, אנחנו גם ערים כעת ליכולות האנושיות שלנו. זה מחזק אותנו מחד, ומחייב אותנו מאידך. אם חשבנו עד היום שישנה התנהגות שאנו לא יכולים לנהוג בה, כעת אנו יודעים שזה אפשרי בתנאי שיהיה לנו גורם שיעורר בנו את אותה מידה נחשקת. מצד שני, אנחנו חייבים לדעת להיזהר שלא יתעוררו בנו מידות לא רצויות, על ידי שלא נכניס את עצמנו לניסיון, ולא נחשף לגורמים השונים שמסוגלים לעורר בנו את אותן מידות. בהצלחה.
הרב מאיר גור הי"ו מלוד