הרב פינחס מוזגרשוילי בדברי תורה לפרשת 'נצבים וילך'

הרב פינחס מוזגרשוילי בדברי תורה לפרשת 'נצבים וילך'

פרשת נצבים וילך

השבת בה אנו נמצאים היא שבת אחרונה של חודש אלול, אך ישנו שוני בין השבת, לבין שאר השבתות שהם קודמות לראש חודש. כי בעוד בכל שבת שקודם ראש חודש מברכים בה את החודש והיא נקראת "שבת מברכין", שונה שבת זו שבה לא מברכים את חודש תשרי.

אדמו"ר הזקן בעל התניא, בשם רבו המגיד ממעזריטש ששמע זאת מרבו הבעל שם טוב, מבאר את סיבת הדבר, (ומובא הדבר בלוח "היום יום" כ"ה אלול) וז"ל:
"החודש השביעי, שהוא החודש הראשון לחודשי השנה, הקב"ה בעצמו מברכו בשבת-מברכים, שהיא השבת האחרונה של חודש אלול, ובכח זה מברכים ישראל את החודשים אחת-עשרה פעמים בשנה".

והכוונה לברכת הקב"ה שנקראת בקריאת התורה של השבת – "אתם ניצבים היום". ו"היום" פירושו וכוונתו ליום הדין, ראש השנה שהוא היום הגדול "יום דינא רבה". ואם כן מבטיחנו הקב"ה שבראש השנה עם ישראל "אתם ניצבים" דהיינו קיימים ועומדים בבטחה, כלומר "זוכים בדין".

הברכה הזו היא ברכה כללית, ומיד לאחריה התורה מפרטת:
"ראשיכם, שבטיכם, זקניכם ושוטריכם… מחוטב עציך עד שואב מימיך". שכל הסוגים והגוונים בעם ישראל זוכים לקבל את ברכת הקב"ה.

מטרת כל הברכות היא אחת "לעברך בברית ה' אלוקיך", ע"י זה שכורתים ברית עם הקב"ה זה מעין ביטוי של התאחדות שנעשים מציאות אחת, וכך צריכה להיות ההתקשרות של עם ישראל והקב"ה – על היהודי להרגיש שהוא והקב"ה הם דבר אחד.

הברכות של הקב"ה צריכות להתבטא במעשה בפועל בעולם הזה הגשמי, שהיהודי ירגיש שפע של גשמיות, מתוך הרחבה, וידוע הרי שהדין של ראש השנה הוא בעיקר על ענייני עולם הזה, ולכן ברכת ה' באה דוקא בצורה של שפע גשמי.

והוא הדבר בעבודת ה', אין הכוונה שהדברים יישארו ברובד הרוחני, אלא הם צריכים לבוא לידי ביטוי מעשי, וכפי שאמרו חז"ל "המעשה הוא העיקר", דוקא קיום מצוות בפועל זה העיקר. ולכן נפסק להלכה שאי אפשר לקיים את המצוות על ידי כוונה בלבד. אך אם היהודי קיים את המצוה במעשה ואפילו בלי כוונה – יצא ידי חובה, רק לצורך שלימות המצווה יש צורך גם בכוונת המצווה.

וע"י שיהודי עובד את הקב"ה כנדרש, ובייחוד עבודת התשובה, שהיא גורמת לכריתת הברית עם הקב"ה, זוכים לקבל את ברכות הקב"ה בשבת זו "זוכים בדין", ואז חודש תשרי שהוא "השביעי" מלשון שהוא משביע את כל שאר החודשים, משפיע את ברכתו לכל חודשי השנה.
בברכה שנזכה לכתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה.
(מעובד לפי שיחותיו של הרבי מליובאוויטש)

הרב פינחס מוזגרשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*