פרשת בלק
הפרשה פותחת בפסוק "וירא בלק בן ציפור את כל אשר עשה ישראל לאמורי" (כב-יב)
שואל הכלי יקר מה בדיוק ראה בלק שישראל עשו לאמורי? והרי מה שעשו ישראל למצרים היה קשה הרבה יותר, מדוע פחד בלק דווקא ממה שאירע לאמורי ולא למצרים? מתרץ 'הכלי יקר' שהכוונה לא לישראל כעם אלא לישראל סבא, יעקב אבינו. כשבירך יעקב את בניו "אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי" (בראשית מט-כב) אומר התרגום אונקלוס מהו "בחרבי ובקשת" 'בצלותי ובבעותי' בתפלתי ובתחינתי, שגבר יעקב על האמורי בזכות כוח התפילה.
שמכאן הבין בלק שכוחו של עם ישראל הוא בפיו, כפי שאומר הנביא ישעיה "אל תראי תולעת יעקב" (ישעיהו מא-יד) 'מה תולעת אין כוחה אלא בפיה כך ישראל אין כוחם אלא בפיהם', לכן ביקש בלק מבלעם בן בעור להגיע ולעזור לו במלחמתו נגד ישראל "כי ידעתי את אשר תברך מבורך ואשר תאר יואר" (כב-ו). בלעם נענה להצעת בלק "ויקם בלעם בבוקר ויחבוש את אתונו וילך עם שרי בלק" (כב-כא). והקב"ה כועס על בלעם! "ויחר אף אלוקים כי הולך הוא ויתייצב מלאך השם בדרך לשטן לו" (כב-כב) ולכאורה יש להבין מדוע הכעס על בלעם? הרי בלעם קיבל רשות ללכת, כפי שאומרת התורה שאמר הקב"ה לבלעם "קום לך איתם" ( כב-כ) ומדוע אם כן קצף ה'? התירוץ שאם בלעם היה עושה חשבון נפש היה מחליט שאין ללכת עם שרי בלק מדוע? שהרי בלק לא יקבל את מה שהוא חפץ מבלעם לקלל את ישראל, אלא לברכם! וגם אם יתן בלק לבלעם כל כסף וזהב שבעולם, בלעם אינו יכול לומר ולעשות דבר נגד רצון ה'. אך בלעם שהיה בעל נפש רחבה רצה בכל ליבו ומאודו לעשות את רצון בלק, לכן אומרת התורה "וילך עם שרי בלק" (כב-כא) 'שליבו וליבם היה שווה' (רש"י) מכאן "ויחר אף אלוקים בבלעם" (כב-כב).
המשנה באבות אומרת 'עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות' (פרקי אבות-ו) אחד הם פי האתון, שואל ר' חיים שמואלביץ מה הייתה התועלת של בריאת פי האתון בערב שבת בין השמשות? הרי כשהאתון פתחה את פיה והוכיחה את בלעם, לא רק שבלעם לא שינה דרכו אלא אף היכה את האתון, אמרה האתון לבלעם "מדוע היכיתני זה שלוש רגלים" (כב-כח) הרי שירתתי אותך בנאמנות במשך שנים ארוכות, ולא ידע בלעם "שמלאך ה' ניצב בדרך וחרבו שלופה בידו" (כב-כג). אומרת התורה "ויגל השם את עיני בלעם וירא את מלאך השם" (כב-לא) "ויאמר המלאך אל בלעם על מה הכית את אתונך זה שלוש רגלים" (כב-לב) "ויאמר בלעם אל מלאך השם, חטאתי כי לא ידעתי" (כב-לד) אמר בלעם למלאך חטאתי שלא התבוננתי ברמזים ובסימנים שרמזו לי. עצור! התבונן! הדרך שהינך הולך לא רצויה, ואם בכל זאת המשכת להתעקש, זה בגלל שלא התבוננת וזה עצמו החטא הגדול! "החפץ חיים" היה לומר שמהתבוננות קטנה יכול האדם לשנות את אורח חייו ולחולל מהפכה של ממש.
הסבא מנוברדוק שהקים עשרות ישיבות עם אלפי בחורים היה מטופל בשישה ילדים ואמא חולנית ועבד למחייתו ברוב שעות היום והיה רץ ומתרוצץ לפרנסת ביתו. באחד הפעמים פגש אותו ר' ישראל מסלנט ושאל אותו רבי יהודי לאן אתה רץ? אמר הסבא מנוברדוק לו אני רץ שיהיה לי ממה לחיות. השיב לו ר' ישראל מסלנט, יהודי צריך לדעת לא רק איך לחיות, אלא גם איך למות, כדי שיהיה לו עולם הבא וחיי נצח. שמע כך הסבא מנוברדוק עזב הכל והשקיע עצמו בלימוד ועמל התורה ונהייה לאחד מענקי העולם היהודי.
באחד מארצות אשכנז הגיע דרשן שדיבר על הצורך לייסד בית ספר לבנות יהודיות שלמדו באותה תקופה בבתי ספר גויים. בעזרת הנשים ישבה אשה שלא רק שמעה אלא גם כאבה את מצב הבנות היהודיות הצנועות שנאלצו ללמוד עם הגויות. לאחר הדרשה קמה ועשתה מעשה, חיפשה חדרון ופתחה חדר לימוד לבנות יהודיות. באותה שנה נרשמו 5 בנות בלבד, לאט לאט הצטרפו עוד ועוד בנות ומאותו חדרון קטן ישנם כיום עשרות אלפי בנות בכל העולם שמקבלות חינוך על טהרת הקודש, בצניעות וביראת שמים. שם המוסדות 'בית יעקב' והאשה שישבה בעזרת נשים הייתה הרבנית שרה שנירר ע"ה.
התבוננות מביאה להפנמה ולקבלה, והדרך משם מאוד קצרה לחיבור לבוראו בבחינת "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים אין עוד מלבדו" (דברים ד- לט). שבת שלום ומבורך.
הרב אליעזר מושיאשוילי הי"ו מאשקלון
לרפואת: בלה מלכה בת שמחה
להצלחת סימון שי בן בלה מלכה
לזיווג: בנימין בן בלה מלכה, בת אל חיה בת אורלי