פרשת שמיני
'שור או כשב או עז כי יולד והיה שבעת ימים תחת אמו ומיום השמיני והלאה ירצה לקרבן אשה לה' (ויקרא כב-כז)
אמרו המפרשים שזה רמז לביאת הנשמה לעולם. שבעת ימים כנגד שבעים שנה, תחת אמו הכוונה תחת רשות השכינה שנקראת אמו, ומיום השמיני והלאה ירצה לקרבן אשה לה' דהיינו אחרי שבעים או שמונים שנה שמיכאל כהן גדול מביא את נשמתו לקרבן אשה לה' ומלוה את הנשמה עד המקום הראוי לה, מפני ששם צריך שמירה מעולה יותר מאשר בעולם הזה. ומה שאמר שור או כשב או עז למה אמר רק את השלשה האלו ולא יותר? אלא שידוע שהתורה מדברת כנגד שלשה סוגי בני אדם צדיק, בינוני ורשע.
שור זה כנגד הבינוני שלפעמים הוא נוגח ולפעמים נושא בעול וחורש שדהו זה אומר שישנם אנשים שלפעמים נותנים צדקה ומקיימים מצוות ומתפללים ולפעמים עושים עבירות והבינוני כנגד השור.
הכשב כנגד הצדיק, כתוב 'כצאן קדשים כצאן ירושלים' וכתיב 'ואתם צאני צאן מרעיתי' וכן אל תקרא כשב בשין שמאלית אלא כשב בשין ימנית מלשון כובש שהצדיק כובש את יצרו. עז כנגד הרשע כמו שכתוב 'עז פנים לגיהנם' וכתיב 'העז איש רשע בפניו' וישראל נקרא 'שה' כמו שכתוב 'שה פזורה ישראל'.
ועל זה מספרים משל יפה, שפעם אחת הלכו בדרך שור, עז ושה ופגשו ביער אריה והיו שם שלשה ימים ולא מצאו אוכל. אמרו האחד לשני, הרי צריכים אנו לפשפש במעשינו בוודאי עונותינו גרמו לכך שאנו רעבים, ובא נראה מי אשם בדבר. אמרו לאריה מה עשית איזה עוון? אמר האריה שפעם היה רעב ומצא איש ואכל אותו. אמרו לו זה לא עוון, היית רעב ומה שמצאת אכלת. השור אמר שכמה פעמים אכל משדות אחרים אפילו שידע שזה גזל, אמרו לו זה לא עברה היית רעב ואתה עובד וחייב לאכול. העז אמרה גם אני קפצתי ממקום למקום ואכלתי בלי רשות, אמרו לה זה לא עוון היית רעבה. שאלו את השה מה עשית? ואמר שפעם אחת האדון שלי שכח לתת לי אוכל וכל היום לא אכלתי והייתי רעב וקשור בתוך הבית ובערב הסתכלתי למעלה וראית קופה מלאה תבן וקש וקפצתי כמה פעמים והפלתי את הקופה ואכלתי הכל, אמרו לו ווי ווי ווי מצאנו בגלל מי השם מעניש אותנו בגללך איך אכלת בלי רשות אדוניך? וכך דנו את השה למיתה.
הנמשל הוא אומות העולם יש ביניהם בינונים והרבה רשעים שגונבים וגוזלים וחומסים ורוצחים ועושים כל מיני עבירות, זה כלום בשבילם, אבל אם עם ישראל עשו איזה עבירה קטנה בשוגג ואם יש איזה צרה בעולם מיד מאשימים את ישראל ואומרים שבגלל היהודים יש צרות והשם ברוב חסדיו ובזכות תינוקות של בית רבן ובזכות הצדיקים שומר עלינו. והרי בקושי שבע מצוות בני נח הם מקיימים ואילו אנחנו מקיימים תרי"ג מצוות בשמחה וגם כשישראל עושה עבירה מיד מצטער עליה וחוזר בתשובה.
וגם פסוק זה בא להגיד ששור מתי שנולד כבר נקרא שור 'כי יולד שור או כשב או עז כי יולד' ממתי שנולד כבר נקרא שור אפילו שהוא בן יומו ולא צריך להוכיח לאף אחד שהוא שור, אבל האדם צריך להוכיח את מעשיו שרק כאשר הוא עושה מעשים טובים הוא ניכר שהוא אדם טוב.
שנזכה תמיד להיות טובים וראויים לביאת משיח צדקנו לגאולה שלימה בקרוב, שיהיה אמור אמיתי שה' יאמר לנו די לצרותינו ויחיש לגאולתינו תיכף ומיד ממש. (אהבת חיים)
ר' יוסף מודזגברישווילי הי"ו מלוד