הרב מאיר גור בדברי תורה לפרשת 'חיי שרה'

הרב מאיר גור בדברי תורה לפרשת 'חיי שרה'

פרשת 'חיי שרה'
הפתרון המושלם לעצבות – איך להכפיל את שנות החיים?
נתוני משרד הבריאות מתארים מציאות מאוד עגומה בקרב הציבור הישראלי. בשנים האחרונות ישנה עלייה חדה בקרב האנשים שסובלים מדיכאון ועצבות. בישראל לבד ישנם כשלוש מאות אלף בני אדם המאובחנים כסובלים מדיכאון. ואלו רק המאובחנים. נתון מדאיג נוסף, הוא ההתפשטות בקרב בני הגיל הצעיר. ככל שחולפות השנים, התופעה המצערת הזו, מופיעה בגילאים מוקדמים יותר ויותר.
ארגון הבריאות העולמי מעדכן, כי בכל רחבי העולם, כשלוש מאות מיליון בני אדם מאובחנים כסובלים מדיכאון. הם מזהירים כי בעוד שני עשורים, הדיכאון תהיה המחלה הכרונית הנפוצה ביותר. בינתיים, שוק התרופות האנטי דיכאוניות מגלגל מדי שנה כחמישים מיליארד דולר.
פרופסור מרטין סליגמן, פסיכולוג יהודי אמריקאי, ערך מחקרים רבים בניסיון להבין את הגורמים להרגשת חוסר אונים. מסקנת המחקר שלו היא, שישנם שלושה גורמים שמולידים באדם הרגשה של דיכאון וחוסר אונים. הוא מסביר שברגע שהאדם מאמין שהמצב שגורם לו לכאב, שממנו הוא מנסה להימלט, הוא קבוע ולא עתיד להשתנות, זהו הגורם הראשון. אמונה נוספת שמובילה את האדם לחוסר אונים, היא האמונה שהבעיה היא מתפשטת לכל התחומים ואינה ממוקדת ויחידנית. ולבסוף, האמונה השלישית היא שהבעיה היא אישית וקשורה אלי, כלומר לאדם הסובל מהבעיה.
כל מי שמאמין בשלושת האמונות הללו, בנוגע לבעיה כלשהי שהוא חווה בחיים, בריאותית, כלכלית, חברתית וכדומה, הוא יחוש חוסר אונים, דיכאון, ריפיון, ייאוש וירים ידיים ולא ינסה אפילו להינצל, להימלט ולהשתדל לצאת מהמצב אילו הוא נקלע.
בפרשה שלנו נמצאת התרופה המרכזית שמסוגלת להושיע את האדם מציפורני הייאוש והעצבות. הנצי"ב מוולוז'ין, ר' נפתלי צבי יהודה ברלין זצ"ל, מגלה בפרושו הנפלא על התורה, את הגורםהעיקרי לחיים מלאי שמחה ואושר.
הוא מסביר שבלשון הקודש ישנן שתי משמעויות למילה 'חיים'. האחת היא המשמעות המוכרת והמפורסמת, שהמילה חיים מסמלת את ההיפך מהמוות.
המשמעות השנייה למילה חיים היא: 'שמח ועלז ולא עצבון'. כלומר, שהחיים של האדם, הם אינם רק המציאות הפיזית שלו, כשהוא הולך ברגליו ונושם. יכול להיות שאדם יחיה, אך ירגיש באופן יום יומי שהוא איננו חי באמת, כי כל ימיו כאב ועצבות.
'כי אורך ימים ושנות חיים יוסיפו לך' (משלי ג' ב') – למה שלמה המלך כופל בלשונו ואומר שיוסיפו לאדם אריכות ימים וגם שנות חיים? וכי זה לא אותו הדבר? שנות חיים הן לא אריכות ימים? התשובה היא, שמדובר בשני סוגי חיים. אריכות ימים הם החיים עלי אדמות, זאת אומרת כמות של חיים, שהאדם יחיה שנים רבות. אך התוספת של המילים שנות חיים, היא האיכות של החיים שהוא יחיה, כלומר אלו יהיו שנים של חיים, שנים ששווה לחיות, שהאדם ירגיש שהוא באמת חי.
זאת הסיבה שהתורה מוסיפה את המילים 'שני חיי שרה', לאחר שהיא כבר מנתה את מספר חייה: 'ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיים שרה' (כג' א') – 'וזהו דבר הכתוב 'שני חיי שרה', ששנים שלה כולם היו בחיי שמחה ונפש המעלה ונשגב בחיי רוחני, וכענין לשון גמרא (יבמות סג' ב') מספר ימיו כפולים, כך אמר הכתוב ששני חייה היו שתי פעמים, משום שהיו חייה עליזים וסמוכים בה' מבטחה' (הנצי"ב מוולוז'ין).
שרה זכתה לחיות חיים כפולים. היא לא רק זכתה לאריכות ימים של מאה עשרים ושבע שנים, אלא השנים הללו היו שנים של חיים, מלאי שמחה, בגלל שהיא הייתה מלאה באמונה וביטחון בקב"ה. כל מי שיש לו אמונה וביטחון בקב"ה, חי חיים אמיתיים, חיים ששווה לחיות אותם, מלאי שמחה, עליזות ולא עיצבון. ככל שהאמונה שלו חזקה יותר, הוא חי חיים איכותיים יותר. כל העולם כולו הוא גשר צר מאוד, והעיקר לא לפחד כלל, אמר ר' נחמן מברסלב זצ"ל. הדבר היחיד שיכול לעזור לנו לעבור את גשר החיים בשלום ובהצלחה, זו האמונה שלנו בבורא עולם. 'מי שמאמין לא מפחד'.

הרב מאיר גור הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*