פרשת נצבים וילך
בפרשתנו משה רבנו אומר: "הַקְהִילוּ אֵלַי אֶת כָּל זִקְנֵי שִׁבְטֵיכֶם… וַאֲדַבְּרָה בְאָזְנֵיהֶם אֵת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וְאָעִידָה בָּם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ". אין זו הפעם הראשונה שהשמים והארץ משמשים עדים על דברי הקב"ה לעם ישראל. במובן מסויים הקשר בין בני ישראל לקב"ה נמשל לקשר שבין חתן לכלה. גם בקידושי חתן וכלה דרושים עדים. בדרך כלל תפקידם של עדים לאשר התרחשות כלשהי. אלה נקראים עדי בירור. ואילו עדי קידושין אינם עדי בירור, אלא עדי קיום. כשם שלצורך הקידושין דרושה טבעת, כך העדים הם חלק מהתהוות הקידושין.
כאשר בני ישראל התקדשו לקב"ה היו השמים והארץ עדים לכך. 'הארץ' איננה רק האדמה שעליה דרכו בני ישראל, אלא היא מייצגת את הממד הגשמי בחייו של היהודי. אלו צרכיו הגשמיים וגופו. כאשר הארציוּת של היהודי משדרת קדושה, אין זו עדות בלבד על שלפני יותר משלושת-אלפים שנה התקדשו בני ישראל לקב"ה בהר סיני, אלא ההתקדשות הזאת מתהווה בכל רגע ורגע מחדש. כך גם בתחום ה'שמים' – המהות הרוחנית של היהודי. אלה החכמות שהוא לומד והערכים שהוא מאמץ. אם הללו מיוסדים על האמונה בקב"ה, הרי ה'שמים' שלו מעידים על קידושיו לקב"ה.
חז"ל הסבירו שבכל פעם שהתורה מדברת על עדוּת, כוונתה לשני עדים, גם אם נאמר עֵד בלשון יחיד. אם כן, למה לא לכתוב עדים בלשון רבים? אלא שהתורה רומזת שעדותם של שני עדים נחשבת לדבר אחד. אין כאן שתי עדויות שהצטרפו זו לזו, אלא נוצרה מציאוּת חדשה של עדות. אם יסתלק אחד מן העדים, אין כאן עדות כלל. כן הוא גם בעדוּת השמים והארץ בדבר קידושיהם של בני ישראל לקב"ה. כדי שתהיה עדות יש צורך שגם השמים וגם הארץ יעידו עליה. אם חסר אחד מהם – אין כאן קידושין כלל.
ברור לגמרי שאי-אפשר ל'ארץ' להיות בלי 'שמים' – גשמיות שאינה קשורה ברוחניות. אך הבעל-שם-טוב גילה שגם 'שמים' בלי 'ארץ' אין זו הדרך הנכונה. כשאדם מקדש את חייו הרוחניים אך אין הוא עוסק בקידוש חייו הגשמיים – אין כאן עדות על קידושיו לקב"ה. בספר משלי נאמר: "בכל דרכיך דעהו". גם ב"דרכיך", בתחומים הגשמיים, עליך לדעת את הקב"ה, שכן הוא נוכח בכל מקום. תפקידו של היהודי לגלות את הקדושה החבויה בגשמיות, ולרומם אותה. אמנם יש יחידי סגולה שתפקידם לפרוש מן העולם, בבחינת "ומן המקדש לא יֵצא", אך תפקידו של יהודי בכלל הוא לקדש את ה'שמים' ואת ה'ארץ' גם יחד, שיהיו שניהם עדים נאמנים על קידושיו לקב"ה. (רשימות כרך ה)
באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il