שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'תרומה'

שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'תרומה'

פרשת תרומה

למילה תרומה שני פירושים: הפרשה והרמה. כאשר יהודי הפריש מממונו לעשיית המשכן, בכך הוא קידש את ממונו. קודם לכן זה היה ממון של חולין, ועכשיו עצם הפרשת הכסף לצורך המשכן מחדירה בו קדושה. דבר זה אינו מובן מאליו. כיצד בכוחו של אדם לשנות מהות של חולין לקודש? יש דברים גשמיים שיש בהם קדושה, כמו קדושת בכור, אבל זו קדושה שבאה מבטן ומלידה; ואילו כאן האדם בעצמו הופך דבר חולין לקדושה!
היכולת לכך ניתנת מכוחו של הקב"ה, שנותן ליהודי יכולת לקדש דבר חולין, כלשון הפסוק: "והתקדשתם והייתם קדושים, כי קדוש אני". קדושתו של הקב"ה מקיפה גם את בני ישראל עד שגם ביכולתם לקדש את הגשמיוּת. זו המשמעות הרוחנית של ההפרשה בתורת החסידות – המשכה, הורדה של קדושה רוחנית נעלית לעולם הגשמי. בכוחו של הקב"ה האדם מושך קדושה מלמעלה אל תוך הרכוש הגשמי ומקדש אותו.
ואולם יש פירוש נעלה יותר בתרומה – הרמה. משמעות ההרמה היא שלא דיי בקבלת הקדושה, אלא שהחפץ הגשמי מתעלה בעצמו למקום רוחני וקדוש. ההפרשה אינה מזיזה את הדבר ממקומו הרוחני, אלא מטמיעה בו רוחניות ממקום אחר. החפץ הגשמי אכן הופרש משאר החפצים מסוגו, אך לא עלה למקום גבוה יותר. לעומת זה, הרמה עוקרת את הגשמי ממקומו ומרוממת אותו למעלה. בתרומת המשכן היו שני הדברים האלה. תחילה "ויקחו לי תרומה" – 'הפרשה'. יהודי מוריד קדושה מלמעלה למטה, מהרוחני לגשמי. אלא שעדיין הגשמי נותר בסביבה הגשמית. אחר-כך בא הציווי "ועשו לי מקדש" – לקחת את הגשמי ולעשות ממנו מהות רוחנית חדשה, היוצרת הרמה של הגשמיות למקום רוחני נעלה.
כל יהודי נדרש לעשות 'משכן' לקב"ה בעולמו הפרטי ובמעשיו, וגם כאן יש שני השלבים האלה. תחילה עליו להפריש מענייניו לקדושה, ואחר-כך לרומם אותם לקדושה. לדוגמה, כאשר אדם מקדיש זמן לתפילה או ללימוד התורה, הרי ההפרשה הופכת את הזמן הזה לכלי להשראת הקדושה. הזמן הזה הוא 'עת רצון' או 'זמן מסוגל' לקדושה. עדיין זה זמן זהה במהותו לזמן של חולין, אלא שהקצאתו לקדושה מעניקה לו סגוליוּת. וכאשר הזמן אכן מתמלא בעשייה קדושה בפועל, הוא מתרומם לקדושה. המצווה יוצקת בו מהות חדשה. שני השלבים האלה קיימים בימות החול, אך בשבת אפשר לדלג על שלב ההפרשה, שכן השבת מובדלת מעצמה מימי החולין. בכוחו של היהודי לגשת היישר להרמה, על-ידי התענגות בקדושת השבת. (תורת מנחם)

באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*