פרשת משפטים
״ורצע אדוניו את אזנו במרצע ועבדו לעולם״
שואלת ע"כ הגמ', איזה אוזן מדובר, גמרינן "אוזן" "אזן" ממצורע, דמיירי באוזן ימנית או שמאלית דוקא, עונה הגמ׳ ימנית, דגמרינן ממצורע.
שואל הר״ר העשיל, מה היתה ההו׳׳א של הגמ׳ לחשוב דמיירי בשמאלית?!
אלא, כ׳ במדרש "ישקני מנשיקות פיהו…". ובמה מדובר. דכשהקב׳׳ה דיבר עם עמ״י בעשרת הדברות, דיבר לימינם ונכנס לשמאלם של בנ׳׳י, א"כ יוצא, אומר הר״ר העשיל, דנכנס הדיבר "כי לי בנ״י עבדים" באוזן שמאל ולכן היתה ההו׳׳א דמיירי באוזן שמאלית ולא בימנית כמו במצורע.
״כי תקנה ע״ע, שש שנים יעבוד ובשביעית יצא לחפשי חינם״
"אור החיים" הק׳ כ׳ בהקדמתו על פרשה זו, כי הרי רוב המצוות שנכתבו בפרשה זו אינם נפ"מ לחיי היום יום שלנו, דהרי רוב המצוות אינן שייכות היום, ע״ע אינו בנמצא היום, דיני שומרים כמעט ולא קיימים היום.
ולכן מפרש הוא את ההלכה בפרשה בצורת משל:
כי תקנה ע״ע, ידוע הרי דהאדם מורכב מב׳ ישויות: גוף ונשמה. וכך מפרש הוא את המילים עבד עברי, מדוע צורפה כאן המילה "עברי"? וזהו שאמר כי תגיע לעוה״ז, וזהו קנין העולם, שיש בך עבד, שזהו הגוף, ועברי, שזהו הנשמה, שש שנים יעבוד, פירוש, האדם, אומר אוה״ח הק', 60 שנה עובד הוא בעוה״ז, וכמ״ש במו״ק דכיון שהגיע אדם לגיל 60 צריך לחשוש לחייו כמ״ש "יבוא בכלח אלי קבר" וגימ׳"בכלח = 60, ובשביעית יצא לחופשי חינם, מהו "חינם"?
הזוה״ק כ׳ דטוב דכל אדם יקיים המצוות בכסף ולא בחינם, אם קונה הוא ד׳ המינים, מוטב שיקנה מכספו ולא יקבל בחינם, אם קיבל עלי׳ לס״ת, עדיף שישלם מאשר לקבל בחינם, ומדוע דכתיב "חינם אין כסף", והשטן המשחית וחילו נדבקים לאנשינו בחינם, כלומר מטעים אותם כאילו משיגים משהו ואז רואה האדם שעשה טעות חמורה ומתחרט ע"כ שלא הרוויח כלום מזה.
ר׳ בחיי כ׳ ספר "חובת הלבבות" דקדושה והפרעות חדא מהתא הוא, כלומר כשאדם מנסה להתקדש ולפעול דבר מסויים, אם יש לו הפרעות ע"כ מבית ומחוץ ידוע הוא דמהקדושה הוא, אך אם בא לפעול בדבר שבחולין, לבנות אוניברסיטה או כל ד״א, מיד המיליונים מוכנים… אם אדם רוצה לנסוע לטיול, לחרמון, פתאום הכבישים פתוחים, ושוטר התנועה עוצר התנועה כדי שהוא יעבור, אך אם צריך הוא לנסוע לשיעור, פתאום יש הפרעות פקקים בכביש.
לפעמים אדם אומר, אם העבודה שלי היתה קלה, ולא היו לי אשה רעה וילדים בעייתיים, ופרנסה בשפע, הייתי לומד תורה בשופי, לא הייתי עוזב את בית המדרש מהבוקר ועד הערב, אין זה נכון, רבותיי, אם כך היה, היה משאירו ה׳ בג״ע, למה הורידו לעוה״ז, אלא כל אדם נידון לפי דינו ולפי מצבו האישי והסביבתי.
"אם בעל אשה הוא ויצאה אשתו עמו" פי׳ מהו אם בעל אשה הוא, ממשיך אוה׳׳ח הק' דהרי כל מעשיו כמעט של הבעל היום הם רובם בשביל האשה, אדם מרבה נכסים וקונה דברים טובים רק בגלל אשתו, היא זו שמדרבנת אותו לעשות כן.
וכן אדם צריך לדעת ד״הנשמה״ היא כמו אשה, וצריך להתייחס אליה כמו שמתייחס אל אשתו.
אדם הרוצה להיות קדוש צריך לטרוח ולעבור הרבה קשיים.
וכמו שמסופר על החזו״א, דכשהיה בישיבה בליטא בצעירותו, היה אוהב ללמוד "בית יוסף" וידע הכל בע"פ, והיו צוחקים ולועגים עליו בישיבה, היו אומרים לו "בטלן מה יצא ממך בסוף, תלמד פלפולים", וכדו׳, תצא גדול בתורה. ובסוף ב״ה כל גדולי עולם שחרו לפתחו.
הרב אילן שמילה הי"ו מלוד