פרשת פקודי
"ויביאו את המשכן אל משה את האוהל ואת כל כליו קרסיו קרשיו בריחיו ועמודיו ואדניו"
התרגום יונתן בן עוזיאל מתרגם כך את הפסוק, "ואייתיו ית משכנא לות משה לבית מדרשי-ה דהוו תמן יתבין משה ואהרון ובנוי והוה מתרץ להון סדר כהונתא ותמן יתבין סבי ישראל ואחויאו ליה ית משכנא וית כל מנוי פורפוי לוחוי נגרוי עמודוי וחומרוי".
הביאור יונתן מסביר את התרגום יונתן שהיו כולם אצל משה בבית מדרשו שאם לא כן מדוע לא הלך משה עצמו שהיה עניו מכל האדם אל המשכן והטריחם לבוא אליו עם כל הכלים, אלא לומר לנו על פי מה שכתוב בגמרא מסכת מגילה דף טז: שגדול תלמוד תורה יותר מבנין המשכן ובית המקדש. שמשה בא לרמוז להם, שאין דבר יותר חשוב מלימוד תורה ולכן משה ישב ולא התבטל מלימודו לצורך בניין המשכן, ובעניין הלימוד עצמו של משה ואהרון ובניו והזקנים, ישנו ברייתא במסכת עירובין דף נד: כיצד היה הסדר לימוד שלהם, משה רבנו למד מפי הגבורה, נכנס אהרון ושנה לו משה פירקן, נסתלק אהרון וישב לשמאל משה נכנסו בניו ושנה להן משה פירקן נסתלקו בניו, אלעזר ישב לימין משה ואיתמר לשמאל אהרון, נכנסו הזקנים ושנה להם משה פירקן, הסתלקו הזקנים ונכנסו כל העם ושנה להם משה פירקן, נכנסו כל עם ישראל ואמרו למשה "כל מה שאמרת לנו עשינו ולא חסר דבר".
מכל האמור לעיל אנו מבינים שגדול תלמוד תורה מבנין המשכן או בית המקדש ולכן "ויביאו את המשכן אל משה" ללמד אותנו שמשה היה לומד תורה בבית המדרש יחד עם אהרון ובניו והזקנים וכל ישראל, כי כמה שיהיה גודל וחשוב בניין המשכן וכליו שהרי המשכן או המקדש הם כדי להיות דירה כאן בזה העולם להקב"ה כדי להשרות שכינתו במשכן או במקדש ולכן גדול לימוד תורה יותר מבניין המשכן, וכפי שידוע מה שאנו אומרים כל יום בתפילת שחרית "אלו דברים שאין להם שיעור הפאה והבכורים והראיון וגמילות חסדים ותלמוד תורה, אלו דברים שאדם עושה אותם אוכל מפרותיהם בעולם הזה והקרן קימת לו לעולם הבא, ואלו הן: כיבוד אב ואם, וגמילות חסדים, וביקור חולים, והכנסת אורחים, והשכמת בית הכנסת, והבאת שלום בין אדם לחבירו, ובין איש לאישתו ותלמוד תורה כנגד כולם.
וכמובן בפרשה הקודמת פרשת ויקהל שמתחיל בעניין של שבת שמירת השבת ולכאורה מה הקשר בין שמירת השבת למשכן וכליו? אלא לומר לנו שכמה שיהיה גדול בניין המשכן הוא אינו דוחה את השבת שגדול יותר שמירת השבת מבניין המשכן ועל כן פרשת פקודי היא פרשה שאין בה כל מצווה אלא משה רבנו חוזר על סדר בניין המשכן וכליו והמיקום של כל היריעות הקרשים והעמודים והבריחים וכן כל הכלים היכן שהם צריכים להיות במשכן ולכן ישב משה בבית המדרש ולמד תורה ולימד את סדר העבודה והקורבנות והבניין של המשכן והוא לא ראה שהוא צריך לבטל את הלימוד תורה לצורך הבניין של המשכן, כדי להראות לנו כמה גדול לימוד התורה בחייו של האדם, כמה צריך האדם להשתדל מאוד ובכל מאודו בלימוד התורה ולקבוע זמן ללימוד התורה "כי הם חיינו ואורך ובהם נהגה יומם ולילה" כי התורה היא נצחית ולא תשתנה בשום זמן וגם על חשבון בניין המשכן כי "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי" ולכן "ויביאו אל משה את המשכן" למה כדי שמשה רבנו לא יצטרך להתבטל מלימוד התורה וזה הלימוד שאנו צריכים ללמוד מפרשה זו שכמה שיהיה לאדם דברים חשובים לעשות אין דבר יותר חשוב מלימוד התורה.
ויה"ר שנזכה ללמוד וללמד לשמור ולעשות כדי להגדיל תורה ולהאדירה.
בברכת מי שנכנס אדר מרבים בשמחה, חודש טוב ומבורך, ושבת שלום ומבורך.
ר' יעקב בטוניאשוילי הי"ו – לוד