התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי בדברי תורה לחול המועד סוכות

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי בדברי תורה לחול המועד סוכות

חול המועד סוכות

חג הסוכות כולל בתוכו מספר מצוות מיוחדות: מצוות ישיבה בסוכה, נטילת ד' מינים ועוד, ובכל זאת אנו רואים שהחג נקרא בשם סוכות על שם מצוות הסוכה ולא בשם מצוות ארבעת המינים, וזאת משום שיש במצוות הישיבה בסוכה כמה מעלות ייחודיות לעומת מצוות ארבעת המינים.

אחת המעלות שיש במצוות הסוכה שהיא חלה מהרגע הראשון בו התקדש החג ואילו חובת נטילת ארבעת המינים (אפילו בזמן שבית המקדש היה קיים) מתחילה רק למחרת בבוקר. יתירה מזו במצות ישיבה בסוכה רואים שחייב להיות הכנה אליה עוד לפני החג שהרי צריך לבנות את הסוכה מדפנות דבר שבחג עצמו אסור לעשותו, ואילו בד' מינים אפשר לעשותו אף בחג.

עוד הבדל נוסף, שמצוות ארבעת המינים מקיימים פעם אחת ביום ולאחר שכבר קיימו את המצווה פטורים ממנה, ואילו במצוות ישיבה בסוכה שמצוותה "תשבו כעין תדורו" יוצא שהאדם מקיים את המצווה במשך כל היום. עוד מעלה נוספת שכל המצוות הם עניינים פרטיים והם מקיפות את האדם בדברים מסוימים, המצווה הזאת נעשית באיבר זה ומצווה אחרת נעשית באיבר אחר, מה שאין כן מצוות סוכה האדם מקיים אותה בכל גופו כשהוא נכנס לסוכה. יתירה מכך, אומרים חז"ל (יבמות דף סג עמוד א תוס' ד"ה שאין) "כל אדם שאין לו בית אינו אדם" זאת אומרת שחסרה לו השלימות של אדם משום שאדם זקוק לדירה לשבת בה. יוצא איפוא שהמעלה של אדם שיש לו דירה זה לאו דוקא שהוא נמצא בדירה אלא גם אם הוא נמצא בשוק, עצם הדבר שיש לו לאן לחזור זה מחשיב אותו כאדם, ולכן כשמגיע חג סוכות שישנה המצווה של 'תשבו כעין תדורו' אזי גם כשהוא הולך בשוק הוא נתון כל כולו להשפעתה של הסוכה.

חודש תשרי הוא חודש כללי, וממנו שואבים כוחות מיוחדים לעבודת ה' לשנה הקרובה. מכל מצווה שאנחנו מקיימים במשך החודש הזה אנחנו למדים הוראה בעבודת ה' למשך השנה. וההוראה הנלמדת ממצוות סוכה היא: שיהודי צריך לדעת ש"בכל דרכיך דעהו" שכל ענייניו יהיו קשורים עם הקב"ה, לא רק בשעת התפילה ולימוד התורה אלא גם בשעה שהוא עוסק בדברים גשמיים בעבודה, באכילה ושתייה, עליו לקשר את העובדין דחול אל הקב"ה. ואת הכוח והתוקף לכך מקבלים מחג הסוכות שכן כאשר נמצאים בסוכה ועוסקים שם בדברים גשמיים אכילה ושתייה ושינה גם אז הוא מקיים את מצוות הסוכה.

הגמרא (עבודה זרה דף ג עמוד א) קוראת למצוות סוכה בשם 'מצווה קלה' משום שכאשר אדם מתייצב בתוקף ואומר 'לא משנה מה יהיה אני עבד של מלך מלכי המלכים הקב"ה' אזי קל לו לפעול שגם צרכיו הגשמיים יהיו כדבעי והוא בונה דירה להקב"ה פה למטה וכשהאדם יעשה דירה להקב"ה בכל מעשיו וענייניו, הקב"ה מעניק לו מידו הרחבה בכל המצטרך בבני חיי ומזוני רויחי.

יהי רצון שעל ידי מעשינו ועבודתינו נעשה דירה להקב"ה פה למטה בעולם הזה ואזי נזכה במהרה לגאולה האמיתית והשלמה בבניין בית המקדש ובביאת מלך המשיח בקרוב ממש.

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*