הרב מיכאל מירון בדברי תורה לפרשת 'בראשית'

הרב מיכאל מירון בדברי תורה לפרשת 'בראשית'

פרשת בראשית

מעמד האישה ביהדות:
בעולם הרחב התקבע מין מבט שגוי, לפיו התורה הקדושה מזלזלת חלילה בכבודה של האישה. מה שקורה זה שלוקחים כל מיני ציטוטים מחז"ל ומהספרים הקדושים, ומעוותים אותם או שמוציאים אותם מהקשרם או שלא מבינים אותם נכון, וכך נגרם הרס וארס נוראי המופנה כלפי התורה ושומריה. אמנם במסגרת במה מכובדת זו לא נוכל להקיף את כל הנושא כיון שהוא ארוך ומקיף, אך מה שכן ניגע בשתי נקודות יסודיות.
רק קודם לכן ברצוני להקדים הקדמה חשובה. ידוע העניין שלכל מדינה ישנה שפה משלה עם הטיות שונות ביטויים שונים ובקצרה קודים משלה. כיון שכך רבים הם האנשים שבבואם ללמוד נושא בתנ"ך, הם מגיעים עם מערכת המושגים שלהם ועל פיה מנסים הם להבין את הכתוב מזה אלפי שנים. אך כאמור זה לא יתכן ולא אפשרי, שכן כדי להבין את דברי חז"ל לעומקם ולאשורם, צריך להכיר היטב את הקודים של השפה בה הם דיברו.
א- אחת הטענות בעניין זה הוא על מאמר חז"ל האומר ש"נשים דעתם קלה". במבט שטחי מציגים כאן את היחס המזלזל של התורה בנוגע לאשה. אולם אם נתבונן נראה כי זו טעות מהותית בהבנת הנקרא, ותיכף נראה את היחס של התורה לאשה.
חז"ל לימדו אותנו במקום אחר (נדה מה':) ש"בינה יתירה ניתנה באשה". אם כן יש כאן לכאורה סתירה, לפני כן ראינו שדעתה קלה וכאן לפתע אומרים שיש לה בינה יתירה. התשובה היא שאין שום סתירה, ונסביר.
חכמה בלשון הקודש פירושה ההבנה הבסיסית של הדבר. בינה זו היכולת לקחת את המידע שיש לך ולהבין באמצעותו דברים נוספים, מלשון בניין שלאחר הקומה הראשונה נוספת על גבה זו השנייה. ודעת היא ההיקף המושלם של הנושא על כל צדדיו.
מי שיתבונן חז"ל לא אמרו שהאישה שוטה או חסרת שכל חלילה, אלא דעתן קלה. נסביר זאת באמצעות משל – בעל ואשה הולכים לקנות יחד רהיט כלשהו, הבעל מצביע על איכות ועמידות החומר, והאישה מתפעלת יותר מהחלק האסתטי. אין זה אומר שאין לה דעת, אלא שביחס לרגש של היופי והאסתטיקה יש לשכל משקל יותר קל ופחות משפיע, ואת ההחלטה היא תקבל יותר בהתאם ליופי. ואדרבא חז"ל לימדו אותנו שיש לה בינה יתירה, היינו יכולת להבין דבר מתוך דבר הרבה יותר מאשר הגבר. זו גם הסיבה שהאישה נהיית בת מצוה בגיל 12 בשונה מהגבר שחוגג בר מצוה בגיל 13, כיון שהיא מתפתחת הרבה יותר מהר במובן מסוים.
ב- עוד טענה בה מנופפים נגד התורה, היא העובדה שעל פי התורה האישה פסולה לעדות (מלבד במקרים מסוימים) וגם כאן כולם עומדים על רגליהם האחוריות איך יתכן וכו'.
התשובה לכך הרבה יותר מפשוטה – לאור מה שאמרו חז"ל כנ"ל שלאשה יש בינה יתירה והיא כבר חושבת כמה צעדים קדימה זה יובן בהחלט. ושוב נסביר זאת באמצעות משל – נניח שאשה ראתה אדם שרודף אחר חברו עם סכין ביד במטרה להרוג אותו, אחר כך הם נעלמו מעיניה ולפתע היא שומעת צעקות, ורואה את הסכין מלוכלכת בדם והמחזיק בה בורח מהזירה. אם הא תגיע לבית דין היא תגיד שהיא ראתה את הרצח, בעוד האמת היא שהיא לא ראתה את הדקירה בפועל, אלא את כל הסיטואציה מסביב, ועל פי התורה אין אפשרות להעניש אדם שלא ראו את המעשה עצמו גם אם כל ההסתברויות מסביב הראו כמו שאמרה. זאת אומרת דווקא היתרון שלה שהיא מבינה דבר מתוך דבר, כאן זה חיסרון.
יש הרבה מה להאריך אך נסיים בקצרה מנקודה בפרשת השבוע. כולנו יודעים שהקב"ה הרדים את אדם הראשון, לקח ממנו צלע וממנה ברא את האישה. נשאלת השאלה למה זה נעשה בהרדמה. אומר רש"י (ב' כא') כדי שלא תתבזה על בעלה שיראה את כל הדם, ולכן הכל נעשה בהסוואה.
אם כן אין לנו כמו התורה שדאגה שהאישה תהיה חביבה ואהובה על בעלה. אז בואו לא ניתן לציטוטים חלקיים וכאלה שהוצאו מהקשרם לבלבל אותנו, בואו לשאול כי לכל דבר יש הסבר ברור ומתוק.

שבת שלום ומבורך

הרב מיכאל מירון, אחיסמך לוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*