הת' סימון יוסף ג'נאשוילי בדברי תורה לפרשת 'נח'

הת' סימון יוסף ג'נאשוילי  בדברי תורה לפרשת 'נח'

פרשת נח

בפרשתינו כתוב: "ויאמר אלוקים לנח קץ כל בשר בא לפני כי מלאה הארץ חמס מפניהם והנני משחיתם את הארץ". בגמרא (סנהדרין קח.) מובא: אמר רבי יוחנן בא וראה כמה גדול כוחה של חמס שהרי דור המבול עברו על הכל, ולא נחתם עליהם גזר דינם עד שפשטו ידיהם בגזל. הרמב"ן בפירושו על התורה מביא שתי טעמים לכך שגזר דינם נגזר בגלל עוון הגזל:
א – מכיוון שזה דבר שמובן לכל אחד בשכלו שדבר ששייך לשני זה שלו ואסור לי לקחת אותו זה ממנו, ולכן לא היה צרך נביא שיזהיר אותם על העוון הזה כי זה מובן בשכלו של כל אדם ואדם.
ב – אדם שגוזל הוא רע לשמים ורע לבריות.
להלן נביא סיפור מופלא שממנו אנו יכולים ללמוד עד כמה צריך להיזהר מעניין הגזל: מסופר על רבה של צפת המקובל רבי משה גאלנטי, שהגיע אל האר"י הקדוש זיע"א וביקש ממנו שיאמר לו האם הוא רואה שיש עליו איזה חטא שהוא צריך לתקן. הביט בו האר"י בעיניו הקדושות והטהורות ולאחר מספר דקות אמר לו: רבי משה, עבירה של ממש אין בך אבל אני רואה שיש עליך איזה עניין של גזל. רבי משה הזדעזע לשמע הדברים שהרי הוא מקפיד ומדקדק במצוות קלה כבחמורה ואף פעם לא חשב שיש בו נגיעה עם איסור הגזל. רבי משה הלך לביתו ובכה בלב נשבר כל אותו היום וביקש והתחנן לפני ה' יתברך שיאיר בליבו ממי הוא גזל. פתאום חלפה במוחו מחשבה שאולי במפעל הגדול לתפירה שהיה ברשותו ששם היו פועלים רבים שבסוף כל חודש היו מקבלים ממנו את שכרם, ויכול להיות שבאחת מן הפעמים לא שילם לאחד הפועלים כפי המגיע לו ובכך עבר על עוון הגזל. הלך רבי משה אל המפעל והכריז בקול גדול שכל הפועלים יפסיקו ממלאכתם ויבואו אליו. כל הפועלים החלו להתאסף מסביבו של רבי משה וראו שפניו נפולות, שאלו אותו רבינו האם הכל בסדר? ענה להם רבי משה הכל איתי בסדר רק שאלה לי אליכם האם אני חייב לאחד מכם סכום של כסף שאולי פיחתתי לו מהמשכורת החודשית? ענו לו הפועלים ואמרו רבינו, בכל פעם שאנו מקבלים את המשכורת איננו מדקדקים לראות כמה קיבלנו כי תמיד הברכה שורה בכסף הזה כך שלא היינו צריכים לבדוק זאת. נאנח רבי משה והבין שהספק גזל בה מכך שהם לא היו מדקדקים בשכר שהם מקבלים, בתגובה לכך הניח רבי משה קערה מלאה במטבעות והכריז שכל מי שחושב שמגיע לו כסף שיקח, שעל ידי כך יתקן את חטא הגזל. פתאום הגיע אישה מבוגרת שעמדה בצד שהייתה אחת מהתופרות הוותיקות של המפעל ניגשה אל הקערה ולקחה ממנה כמה מטבעות, הבין רבי משה שבשלה היו לו עוון של גזל, ובקול גדול הכריז וביקש מכל הפועלים שמעתה ואילך שיקפידו לחשב את המשכרות החודשית ולראות שקיבלו את כל המגיע להם ובכך לא יכשילו אותו באיסור של גזל. לאחר מכן הלך רבי משה אל האר"י הקדוש ושאלו האם עדיין יש עלי איסור של גזל?

ענה לו האר"י: כעת אתה נקי לגמרי אין עליך כלום. והוסיף האר"י לומר לו: תדע לך רבי משה שלאותה התופרת המבוגרת יש מומחיות רבה בתפירה ובטוויה והיא טווה את החוטים דק יותר מכולם, ולכן היה מגיע לה שכר יותר מכולם ומכיון שהפועלים לא דקדקו בשכרם בגלל הברכה ששרתה בכסף יצא שעברת על ספק גזל אבל כעת תיקנת את החטא הזה. לכן עלינו ללמוד מכך ולהתחזק בעניין הגזל ולדקדק ולחשבן כל דבר כדי שלא להיכשל בעוון זה.

יהי רצון שנזכה במהרה לגאולה האמיתית והשלמה בבניין בית המקדש ובביאת משיח צדקינו בקרוב ממש.

הת' סימון יוסף ג'נאשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*