הרב אליעזר מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'קרח'

הרב אליעזר מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'קרח'

פרשת קרח

"הקנאה התאווה והכבוד מוצאין את האדם מן העולם" (אבות ד-כח)
פרשת קרח פרשה קשה מאוד, מדובר באדם גדול מאוד שאין לנו השגה בגדלותו הרוחנית. קרח בעל רוח הקודש היה, דוד המלך כותב בתהילים 'אשר יחדיו נמתיק סוד, בבית אלוקים נהלך ברגש' (תהילים נה-ט"ו) אומר המדרש 'אשר יחדיו נמתיק סוד' – זה קרח ואהרן שהיו שווים, 'בבית אלוקים נהלך ברגש' שקרח היה שוחט ואהרן הכהן היה מקריב.
'קרח מנשאי ארון ברית השם היה' תפקיד שמצריך דבקות מוחלטת בהשם יתברך. כאשר הרהור או מחשבה פסולה היה נושא הארון מוטל מיד כפגר. בסולם הערכים של רבי פנחס בן יאיר, הנבואה היא הדרגה הכי גבוהה וקרח ידע לראות בנבואה 'ראה שמואל יוצא ממנו, ששקול היה כנגד משה ואהרן'. וקרח עם מעלותיו הרוחניות מה ראה לשטות זו, שחלק על משה? המשנה באבות אומרת 'הקנאה התאווה והכבוד מוצאין את האדם מן העולם' שואלים חז"ל מדוע כתוב האדם ולא אדם? התירוץ אומרים חז"ל שיהיה האדם הכי גדול אבל נגוע ב-ג' מידות אלו ידרדרהו ויורידוהו עד שאול תחתית.
בספר מכתב מאליהו חלק ד' של הרב דסלר מובא מכתב שכתב הרב דסלר לתלמידו ובו מובא על ר' האי גאון שמביא משל על אריה רעב ביער שתפס שועל, התחנן השועל המסכן על חייו אך ללא הועיל, שוב ניסה השועל להציל את נפשו מהאריה הרעב וכך אמר לו: 'אריה יקר, אני מתפלא עליך שדווקא אותי תפסת, וכי אתה לא רואה שאני מצומק כחוש ורזה'. אמר לו האריה 'אני כל כך רעב שלא איכפת לי איך שאתה נראה'. אמר לו השועל 'אתה הרי כל כך חכם למה שתשבור את השיניים מהעצמות שלי לא רחוק מכאן יש כפר של בני אדם ויש שם אנשים שמנים ואפילו שמנים מאוד, ועדיף שתאכל בשר שמן ומשובח, ולא עצם מצומק'. אומר האריה לשועל 'אבל בני אדם הם חכמים, הם לא נותנים כזה בקלות לתפוס אותם, הם טומנים מלכודות, ואני מפחד שלא אלכד במלכודת שהם יטמנו', אמר השועל לאריה 'אתה לא צריך לדאוג, גם אם יהיו מלכודות אותך לא ילכדו כי המעשה שלך ישפיע על הנכד או הנין שלך ולא עליך, כמו שכתוב 'פוקד עוון אבות על בנים' (שמות כ-ד). שמע האריה לעצת השועל והלכו יחדיו לכיוון הכפר והמתינו בין העצים שאחד מאנשי הכפר השמנים יתקרב. והנה לאחר המתנה קצרה יוצא אדם שמן מהכפר ומתקרב לכיוון היער, האריה דרוך, וממתין שהאיש יתקרב עוד קצת והנה ברגע שהוא מתרומם לקפוץ על האיש נפתחת מתחת לרגליו האדמה והוא נופל לתוך מלכודת, התחיל האריה לזעוק לכיוון השועל למה רימית אותי? אמרת 'פוקד עוון אבות על בנים' אז למה אני נפלתי לבור המלכודת? התקרב השועל לכיוון הבור ואמר לאריה 'אתה יודע למה נפלת? כי סבא שלך טרף אדם, ואתה כנכד נענשת'.
שאל הרב דסלר את תלמידו במכתב 'מדוע ר' האי גאון הביא את הסיפור הזה? עונה הרב דסלר לתלמידו ומשיב לו כך: איך ניתן להבין שאדם גדול כקרח אומר למשה רבינו 'המעט כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש' וכי מצרים הייתה ארץ זבת חלב ודבש? ועתה כותב הרב דסלר במכתבו לתלמידו, כותב לך אני דברים אלו והיו לך למזכרת!. ידוע תדע שהחכמים הכי גדולים ביותר אם יד התאווה תגבר בם לא די שלא תצילם אלה עוד ישתמשו בחוכמתם להטעות את העולם. אדם שיהיה החכם ביותר, שיש לו תאווה, לא רק שהחכמה לא תעזור להם, אלה תפילם ותדרדרם לבאר שחת, ואולי לזה התכון ר' האי גאון, כותב הרב דסלר שגם האריה מלך החיות נפל שדוד ברשת של השועל וכל זה למה? כי התאווה לבשר שמן, אם היה מסתפק בבשר שועל היה ממשיך לחיות ולמלוך.
קרח האדם הגדול, בעל רוח הקודש, עשיר מאוד, אם היה ממשיך לשבת בשקט וממתין בסבלנות מי יודע לאן היה מגיע, אבל אומרים חז"ל מהו ויקח קרח? ליבו לקחו, נפל לבור, למלכודת הקינאה.
מסופר על בני זוג שהחליטו לרכוש רכב חדש, הבעל מעוניין ברכב חדש ומפואר, ואשתו שלא רצתה לנקר עיניים ולעורר קינאה מצד השכנים והקרובים, טענה שעדיף רכב פשוט יותר. ניגשו למרן הרב שטיינמן זצוק"ל ושאלו מי מהם צודק? מה עדיף רכב מפואר, או להסתפק ברכב פשוט כפי שרוצה האשה. שמע מרן את השאלה ובמקום להשיב, שאל את הבעל אם הוא יודע ש"ס בע"פ? הבעל השיב בשלילה, ומסכת מסוימת אתה כן יודע, שאל מר"ן, והבעל ממשיך להשיב שוב בשלילה. אז אולי תבחר סוגיה ואבחן אותך עליו? וגם על כך השיב הבעל שלילה. פנה הגאון לבעל וכך אמר לו: אם כך פני הדברים, תוכל לקנות כל רכב שאתה רוצה, אף אחד לא יקנא בך!!!.
שבת שלום
ר' אליעזר מושיאשוילי הי"ו
לרפואת יוסף חיים בן בת אל בתושח"י
לע"נ אברהם בן שמחה, אליהו בן שמחה, צמח בן דינה, מרים בת שמחה, מסעודי בת חיננה ז"ל.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*