שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'לך לך'

שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'לך לך'

פרשת לך לך

שלוש הפרשות הראשונות של התורה – בראשית, נח, לך-לך – אף שכל אחת נושאת מסר ייחודי, יש ביניהן חוט מקשר. פרשת בראשית נפתחת בבריאת העולם. מוסבר בתורת החסידות שהבריאה איננה פעולה חד-פעמית, אלא הקב"ה בורא את העולם בכל רגע מחדש מאַיִן ואפס ממש. המסר בעבורנו הוא, שעלינו להתייחס לעבודת ה' כאל התחלה חדשה בכל רגע, בלי להתחשב במה שהיה עימנו רגע קודם לכן, שכן ברגע זה האדם והעולם נבראו מחדש. אמנם אין להתעלם מן העבר לגמרי, ויש לתקן את מה שדורש תיקון, אך לזאת יש לייעד זמנים מיוחדים, והעיסוק בעבר אינו צריך להפריע לאדם בעבודתו היום-יומית.
היחס לכל רגע ורגע כאל מציאות לעצמה משפיע גם על הגישה לכל מצווה ומצווה. כאשר אדם קורא קריאת שמע שעל המיטה – עליו לעשות חשבון נפש על היום שחלף. כאשר הוא מניח תפילין – עליו לכוון להשליט את השכל על הרגש. כאשר נדרש ממנו להשפיע על הזולת – הוא צריך להתמקד בזה. גישה זו מאפשרת התמסרות מלאה למצווה שעליו לקיים ברגע זה. לאחר מכן באה פרשת נח, המספרת על המבול שהביא 'נחת רוח'. עניינה בעבודת האדם הוא לעבוד את הקב"ה מתוך נחת, שמחה ותענוג. השמחה היא מרכיב מרכזי בעבודת ה', כמו שנאמר "עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב", וכדברי הרמב"ם (סוף הלכות לולב): "השמחה שישמח אדם בעשיית המצווה ובאהבת הא-ל שציווה בהן עבודה גדולה היא".
אחרי כל אלה באה פרשת לך-לך ומלמדת שגם לאחר שהאדם עובד את הקב"ה מתוך התחדשות ומתוך שמחה, אל לו להסתפק בהישגים שהשיג אלא עליו לקיים 'לך-לך' – להתקדם ולהתעלות למדרגה עליונה לאין ערוך מזו שעמד בה קודם לכן. כאן עלולה להתעורר שאלה: אם כל רגע הוא מציאות חדשה, למה צריך לחשוב היום על העבודה הרוחנית של מחר? הלוא ממילא מחר הבריאה תתחדש ('בראשית'), ואז יחשוב על מה שעליו לעשות מחר. למה הוא צריך לזכור היום שעליו לקיים מחר 'לך-לך'?!
אלא ששלמות העבודה היום תושג רק אם האדם יזכור שעדיין לא הגיע לעבודה המושלמת ביותר, ועליו לטפס מחר למדריגה גבוהה יותר. הידיעה שהוא נתון במגמה של עלייה מתמדת, משפרת את עבודתו היום ומדרבנת אותו למלא את תפקידו היום בדרך הטובה ביותר. שלוש הפרשות האלה – בראשית, נח, לך-לך – פותחות את התורה, ולכן הוראותיהן שייכות לכל השנה כולה. הן מעניקות כוח שכללות העבודה במשך השנה תהיה מתוך חידוש ('בראשית'), שמחה ותענוג ('נח'), והתקדמות מתמדת (לך-לך). (תורת מנחם)

באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*