הרב אבישי בטאשוילי בדברי תורה לשבת 'פסח'

הרב אבישי בטאשוילי בדברי תורה לשבת 'פסח'

שבת פסח

זכות אבות ואימהות
בסדר ההגדה נוהגים להניח בקערת שולחן הסדר שלוש מצות, ידוע ששלושת המצות הם כנגד כהן, לוי, ישראל, אך המהר"ל מבאר ששלושת המצות הם כנגד שלושת האבות הקדושים, אברהם, יצחק ויעקב, והרבי בסדר ההגדה ב'יחץ' חוצים את המצה האמצעית, וצריך להבין מדוע דווקא את המצה האמצעית שהיא כנגד יצחק אבינו יש לבצוע אותה ובה לעשות את ה'יחץ'?
הרא"ש על התורה מביא את המדרש: "באו האבות הקדושים לפני הקב"ה וטענו, ריבונו של עולם, כמה עם ישראל סובל במצרים?! אמר להם הקב"ה: "כל מי שייתן לי אות משמו, אוריד כנגד האות משנות השעבוד של ישראל".
אמר אברהם אבינו אין לי אות להוריד, כי הרי אתה ריבונו של עולם, הוספת לי את האות ה' בשמי.
אמר יעקב אבינו אין לי אות להוריד, שהרי אתה ריבונו של עולם נתת לי את השם "ישראל", ולא ביטלת את שמי יעקב.
אמר יצחק אבינו ריבונו של עולם תוריד מהשם שלי, וזה מה שאומר דוד המלך אומר בספר תהילים (קה', ט') "אשר כרת את אברהם ושבועתו ליִשׂחָק".
אמר יצחק אבינו, ריבונו של עולם אני מוחל על כבודי, החלף את שמי ובמקום האות ש' (300) שים את האות צ' (90), במקום "ישחק" יהיה "יצחק", ותגרע מן החשבון משנות השעבוד של עם ישראל עד שיגיע לעודף וההפרש שיש ביניהם, אמר לו הקב"ה, חייך שאני גואל אותם לאחר 210 שנים".
אם כך יוצא שהקב"ה גאל את עם ישראל לאחר 210 שנים בלבד, היה זה בזכותו של יצחק אבינו, וזה הוא הטעם שחוצים לשתים דווקא את המצה האמצעית של יצחק אבינו, כי בזכותו זמן השעבוד נחצה לשניים ובמקום 400 שנה היו רק 210 שנה בשעבוד.
על פי זה יובן גם לכן מדוע חוצים המצה לשני חצאים לא מדויקים, כמו שכתוב בסדר ההגדה שחצי אחד ב"יחץ" צריך להיות גדול יותר לצורך האפיקומן, ואלו את החלק הקטן משאירים בקערת הסדר, כי חצי הזמן של השעבוד היה מעט גדול יותר, 210 מתוך 400 ולא היו החצאים שווים.
בנוסף מביא המהר"ל כי ארבע הכוסות של ליל הסדר, הם כנגד ארבע האימהות, דוד המלך אומר בתהילים "גֶּפֶן מִמִּצְרַיִם תַּסִּיעַ" (פ, ט) עם ישראל נמשלו לגפן וגם נשות ישראל נמשלו לגפן כמו שכתוב בתהילים "אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ" (קכח, ג).
שרה אימנו היא כנגד הכוס הראשונה כי היא הייתה הראשונה שירדה למצרים ונפלה בידי פרעה ושמרה על צניעותה וקדושתה.
רבקה אימנו היא כנגד הכוס השניה כיון שממנה יצאו שני בניה, יעקב ועשיו שנפרדו זה לדרכו וזה לדרכו, כמו שנאמר "וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ" (בראשית כה, כג).
רחל אימנו היא כנגד הכוס השלישית כוס ברכת המזון, כפי שנאמר בגמרא מסכת סוטה (לח, ע"ב) "ואמר רבי יהושע בן לוי אין נותנין כוס של ברכה לברך אלא לטוב עין שנאמר: "טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ כִּי נָתַן מִלַּחְמוֹ לַדָּל" (משלי כב, ט) אל תיקרי יבורך אלא יברך, ואין לך טוב עין מרחל שנתנה סימניה לאחותה לאה, ולכן זכתה לבן כיוסף שגם עליו נאמר "בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף בֵּן פֹּרָת עֲלֵי עָיִן" (בראשית מט, כב).
לאה אימנו היא כנגד הכוס הרביעית שעליה גומרים את ההלל ומסיימים בדברי השבח לקדוש ברוך הוא, אומרת הגמרא במסכת ברכות "מיום שברא הקב"ה את עולמו לא היה אדם שהודה להקב"ה עד שבאתה לאה והודאתו שנאמר: הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה' , ולכן כוס ההודאה, שהיא הכוס הרביעית, שייכת ללאה אמנו.
בליל הסדר אנו מזכירים את זכותם של האבות והאימהות הקדושות, שתעמוד לנו ולכל ישראל שנזכה לגאולה שלימה וקרובה במהרה בימינו אמן.
חג פסח כשר ושמח.

הרב אבישי בטשוילי הי"ו רב קהילת 'כרמים' ראשון לציון

לעילוי נשמת הרב בן ציון ז"ל בן אברהם ולאה הי"ו בטשוילי

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*