הרב יעקב בטוניאשולי בדברי תורה לפרשת 'בראשית'

הרב יעקב  בטוניאשולי בדברי תורה לפרשת 'בראשית'

פרשת בראשית

"וייצר ה' אלוקים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה"(ב,ז)
פירש רש"י על הפסוק, "וייצר" שתי יצירות יצירה לעולם הזה ויצירה לתחיית המתים אבל בבהמה שאינה עומדת לדין לא נכתב ביצירתה שני יודי"ן, "עפר מן האדמה" צבר עפרו מכל האדמה מארבע רוחות שבכל מקום שימות שם תהא קולטתו לקבורה, דבר אחר נטל עפרו ממקום שנאמר בו "מזבח אדמה תעשה לי"(שמות כ,כא)- אמר תהא לו אדמה כפרה ויוכל לעמוד, "ויפח באפיו" עשאו מן התחתונים ומן העליונים, גוף מן התחתונים ונשמה מן העליונים לפי שביום ראשון נבראו שמיים וארץ, בשני ברא רקיע לעליונים, בשלישי תראה היבשה בתחתונים, ברביעי ברא מאורות לעליונים, בחמישי ישרצו המים לתחתונים, הוזקק בשישי לבראות בו בעליונים ובתחתונים ואם לאו יש קנאה במעשה בראשית שיהיו אלו רבים על אלו בבריאת יום אחד, "לנפש חיה" אף בהמה וחיה נקראו נפש חיה אך זו של האדם חיה שבכולן שנתפסף בו דעה ודיבור.ע"כ דברי רש"י. מובא בשם המדרש מאי דכתיב וייצר בשני יודי"ן לומר לך שני יצרים יש בו באדם יצר טוב ויצר רע רבי ירמיה בן אליעזר אמר דו פרצופים ברא הקב"ה לאדם הראשון שנאמר "אחור וקדם צרתני" רבי שמעון בן פזי אמר אוי לי ליצרי ואי לי מיוצרי, ויהי האדם לנפש חיה מלמד שעשה לו עוקץ כחיה והעבירו ממנו מפני כבודו, רבי יוסי אומר אין אדם רשאי לסגף עצמו בתעניות שמא יצטרך לבריות ואין הבריות מרחמים עליו, מאי טעמא דרבי יוסי דכתיב ויהי האדם לנפש חיה אמרה תורה נשמה שנתתי לך החיה אותה, הקב"ה ברא את האדם עפר מן האדמה ולכן ניתן לו השם אדם בגלל היותו לקוח מן האדמה, ולכאורה יש לשאול מדוע האדם נקרא בשם זה דווקא הרי הבהמה והחיות ניצרכות יותר מן האדם ותלויות יותר מהאדם לאדמה אם כן למה האדם נקרא בשם זה? יש תירוץ בשם המהר"ל מפראג שהבהמה מכונה כך שהרי השם הזה מראה על התכונות והכוחות שאגור ונצור בתוכם וטבוע בם ומוגבלת מתדפיסים וכוחות קבועים ויציבים והם לא ניתנים לשינוי והם פועלים לפי הקו הזה לפי האופי והמזגים שטבוע בהם ואין להם אפשרות לשנות את הטבעים הללו או להתקדם במהלך חייהם אלא הם חיים לפי קו אופי זה ותו לא כי כשם שלא נצליח לשנות את הנמלה מחריצותה, או את החתול מצניעותה, והיונה מנאמנותה, והנשר מקלילותו, והנמר מעזותו, שהרי הם פועלים בכוחות קבועים שקימים בתוכם ובמסגרת זו הם מגלים דבקות, אבל האדם שונה הוא לחלוטין כפי שנאמר:"ומותר האדם מן הבהמה אין כי הכל הבל לבד הנמה הטהורה שהיא עתידה ליתן דין וחשבון לפני כיסא כבודך" זאת אומרת שיש לאדם כמה דברים שאין לבהמות ולחיות והם אין אמירה, ידיעה, נבונה, אלו שלושה דברים שבכך יש להאדם עליונות על כל חיות השדה והבהמות כי מכל שאר הבחינות דומה האדם לחיה ולבהמה כי כמו שהחיה אוכלת ושותה ועושה צרכיה כך גם האדם ואין שום הבדל בניהם חוץ מהנשמה הטהורה שיש לאדם והיא עתידה ליתן דין וחשבון על כל מעשיו שעשתה כאן בעולם הזה, ולכן עיקר הבריאה הוא האדם והוא תכלית הבריאה לכן הקב"ה ברא את האדם בסוף כדי שהכל יהיה מוכן לאדם ושלא יצטרך לדאוג לשום דבר ושהכל יהיה מן המוכן ולא יצטרך להכין ולהתעסק בהכנות לצורך קיומו כאן בעולם הזה.
יה"ר שיהיה השנה הקרובה שנה של ברכה והצלחה ובשורות טובות וגאולה שלמה בקרוב על ידי מלך המשיח אמן.
שבת שלום
הרב יעקב בטוניאשוילי הי"ו מלוד
לע"נ: מרת אימי שרה בת חכם ראובן ושמחה אשת סימון
דבורה בת חיים וחוה לובה אשת בינימין ת.נ.צ.ב.ה

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*