הרב מיכאל מירון בדברי תורה לפרשת 'תזריע מצורע'

הרב מיכאל מירון בדברי תורה לפרשת 'תזריע מצורע'

פרשת תזריע מצורע

זהירות משיבוש הדעות:
"ואיש כי ימרט ראשו קרח הוא טהור הוא. ואם מפאת פניו ימרט ראשו גיבח הוא טהור הוא".
(ויקרא יג', מ'-מא').
ר' נפתלי צבי יהודה ברלין זצ"ל עומד בספרו על התורה העמק דבר (שם), על שתי נקודות מעניינות בפסוקים אלו.
א) הקרחת נמצאת באמצע הראש, ומקומה של הגבחת מעל המצח בחלק היותר קדמי. אם כן יש להבין מפני מה הקדימה התורה את הקרחת לגבחת. ב) עוד יש לשאול – למה חילק הכתוב את הראש לשניים, הרי הראש הוא אבר אחד ומדובר על צרעת הראש בכללותה באשר היא.
אלא מבאר הנצ"יב – הנה בהמשך (פס' מד') כתוב "טמא יטמאנו הכהן בראשו נגעו". הנה לנו כי הסיבה בגינה מגיעה צרעת הראש, שונה מזו של צרעת הגוף. צרעת הגוף מגיעה על חטא הנוגע לתאווה והגוף נהיה מטונף מכך, כיון שכך הוא לוקה כדי שיזדכך ויסור ממנו הלכלוך שדבק בו. מה שאין כן צרעת הראש, נענש בה מי שלוקה בדעות משובשות וכמו שאומרת התורה – "בראשו נגעו". נמצא אם כן על אף שעונשו של בעל תאווה שמחטיא אחרים חמור לאין ערוך, מכל מקום כשמדובר באדם עם דעות משובשות, הדבר חמור שבעתיים. ויחד עם זאת צריך וחייב לשמור מאחד כזה מרחק.
אלא שבנוגע לראש, ישנם שני אופנים של שיבוש: א) שיבוש הנגרם כתוצאה מחקירות פילוסופיות שסילפו את השכל הישר. ב) אדם ניטרלי, לא חוקר ומאידך גם לא מאמין. מסוג האנשים שלא מתעניינים מדי ולא דוגלים בהרחבת אופקים.
תהליך החקירה והמשא ומתן השכליים, מתרחשים בחלקו הקדמי של המוח. אך המסקנה הסופית שנקבעת בתודעה של האדם, מתרחשת בחלקו האחורי של המוח. ממילא כשהתורה עוסקת בנגעים הבאים על הראש, מתחילה היא עם הקרחת שאמנם מצד הסדר האנטומי של הגוף היא מאוחרת יותר בסדר, אך עדיין היא חמורה שבעתיים מצד שיבוש הדעות הנובע ממסקנות לא נכונות, מאשר שיבוש הנגרם ממהלך החקירה והמשא ומתן. כי מי שפועל על פי תפיסת עולם ואג'נדה לא ראויים, זה הרבה יותר הרסני ודורסני. הרי יש לו אישור ודחיפה ממצפון הצדק הפנימי שלו. ועד כמה שזה נשמע רחוק ומאיים, אנשים החריבו עולמות מתוך קור רוח ושלווה עצמית, בעקבות המצפון המעוות והמושחת שהיה להם (עיין ערך השואה והדיקטטורים השונים בפזורות תבל במהלך הדורות). התורה מלאה בסיפורים יוצאי דופן ובדוגמאות קיצוניות, על מנת שנהיה ערניים שכוחות כאלו או אחרים לא יפרצו להם מתוכנו, כי האמת הכואבת שהם קיימים ואם האדם לא ישרש אותם מעיקרם, הם עלולים להתפרץ והאדם לא מאמין שהוא הגיע למקומות כל כך נמוכים. לכן צריך ללמוד מכל דבר בבריאה. וזו הסיבה שהקדימה התורה קרחת לגבחת, וחילקה את הראש לשניים.
רואים אנו עד היכן מגיעה חשיבות הפיקוח על השקפה נכונה, ובד בבד מה חומרתו של שיבוש שכלי.
הדרך היחידה להישמר מכך היא שלכל אדם יהיה רב צמוד בעל שיעור קומה, ממנו ילמד ואתו יתייעץ בשאלות הרבות שהחיים מזמנים. וכי לחינם השקיע מרן ר' יוסף קארו ע"ה והוציא לאור את יצירת המופת העונה לשם שולחן ערוך, שכשמו כן הוא הנגיש והגיש לנו את ההלכה בטוב טעם ודעת, דבר דבור על אופניו. דרך ספר חשוב ויסודי זה, יודעים אנו כיצד לנהוג על כל צעד ושעל. אלא שחלקי השו"ע הם ארבעה – אורח חיים, יורה דעה, חושן משפט, ואבן העזר. אך החלק החמישי העוסק בדעות ומידות, מה לקרב ומה לרחק אינו קיים בפורמט כתוב, והוא נמסר לתלמידי החכמים די בכל אתר ואתר, וכפי עוצם עמלם ויגיעתם בתורה. היכולת להביע דעה נקיה ללא נגיעה, ויותר מכך אף קולעת לאמת ומותאמת לסיטואציה, נוגעת לעד כמה הלב והמוח נקיים מכל סיג. ככל שאדם הוא יותר גדול עצתו תהיה הרבה יותר עמוקה ומקיפה, זאת מלבד הסייעתא דשמיא אותה הוא מקבל ממרום.
אשתף את הקוראים בסיפור אישי – הדירה בה אני מתגורר היום בס"ד נקנתה לאחר ייעוץ עם מרן ר' חיים קנייבסקי זצוק"ל. כיון שההצעה לקנותה הייתה כרוכה בהחלטה מן הרגע לרגע, יצרתי קשר עם אחד מנכדיו של ר' חיים, ובקשתי כי הנושא דחוף ואם יוכל אשמח לקבל תשובה עוד הערב. בשעת הערב יצרתי עמו שוב קשר ואמר לי הנכד, הרב אמר שיעשו כפי רצונם. והוסיף לי הנכד עם הדגשה את המשפט הבא אני אומר לך – בדרך כלל הרב נגד פרוייקטים שקניית הדירה היא על הנייר, (כפי הידוע על פרוייקטים מהסוג הזה ששווקו בקול רעש גדול, וכגודל הרעש כך גודל המפח נפש שהיה לאחר מכן, עם שורת משקיעים אומללים שנפלו כלכלית), אולם אם הרב אמר שתעשו כרצונכם יש מקום לשקול את הדברים. ואכן קנינו ובס"ד המקום הצליח ומצליח מעל ומעבר בכל קנה מידה. כי כל הנוטל עצה מן הזקנים לא רק שאינו נכשל אלא הוא אף מצליח.
הדברים מקבלים משנה תוקף בעת בה בני זוג חוברים יחד ומקימים בית בישראל. אם ביתם מתנהל על פי מה שמתחשק ולא על פי דעת תורה, אזי מטבע הדברים הדעות השונות ואי ההסכמה על נושאים כאלו ואחרים (ויש כאלו בכל בית), עלולים לערער את שלמותו וקיומו של הבית. אך כאשר מתעוררת שאלה ולא מצליחים להגיע להסכמה, ויש כתובת (נגישה) אליה ניתן להפנות את השאלה, הכל בא על מקומו בשלום. כי עצם ההישענות על גורם שלישי פיקח ומבין עניין, פותרת חיכוכים רבים בטרם עת. ועל אחת כמה וכמה שמדובר בדעת תורה.

הרב מיכאל מירון הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*