הרב יצחק מוזגרשוילי הלכות לי"ז בתמוז

הרב יצחק מוזגרשוילי הלכות לי"ז בתמוז

הלכות יז בתמוז וימי בין המצרים
א. מצווה מדברי הנביאים להתענות [לצום בימים שאירעו צרות לאבותינו] ,ועיקר כוונת התענית הוא לעורר את הלבבות לפקח על דרכי התשובה וכשנזכור המעשים הרעים שגרמו את צרותינו נשוב להטיב.

ב. אחד מהימים שאירעו בו צרות לעם ישראל הוא שבעה עשר בתמוזשאירעו בו חמש צרות .
1. נשתברו לוחות הברית כשירד משה מן ההר
2. בוטל הקרבת קרבן התמיד.
3. הובקעה החומה י"ם בחורבן בית שני.
4. שרף אפוסטמוס הרשע את התורה.
5. הועמד צלם בהיכל ע"י רשעי ישראל.
וזה גרם לחורבן ולגלות

ג. ולכן כולם מגיל מצוות גברים ונשים חייבים לצום בשבעה עשר בתמוז.כי קבלו ורצו עליהם כלל ישראל מדור דור לצום בצומות הנ"ל ובכללם י"ז בתמוז.

ד. נשים בהריון או מניקות שהתענית מצער אותם פטורים מלצום,וכן חולה אפילו שאין בו סכנה לא יצום,ואע"פ שמותר להם לאכול לא יענגו עצמם.אלא יאכלו מה שצריך לבריאות הגוף.ויאכלו בצנעה ולא יאכלו בשר ויין וכן זקנים תשושי כח יכולים להקהל בתענית ונכון שכל הנ"ל יפדו התענית במעות צדקה וכל אחד יתן לפי יכולתו.

ה. ילד פחות מגיל שלוש עשרה ויום וילדה פחות מגיל שתיים עשרה ויום אינם חייבים לצום מכל מקום אם יש בהם דעת להתאבל ראוי לחנכם שלא יאכלו דברים שמענגים את הגוף אלא מאכלים שיש בהם צורך לקיום הגוף,כדי שיתאבלו עם הציבור.

ו. לרחוץ את פיו במים או לצחצח שיניו בתענית ראוי להחמיר שלא לעשות זאת ,כי כתוב בשו"ע שלא כשר לעשות כן מ"מ אם יש לאדם ריח רע בפיו ומצטער מזה מאד יש להקל לרחוץ פיו בבקר התענית[חוץ מיום כיפור ות"ב שצריך להחמיר]רק שיזהר ביותר שלא יבוא לו מים בגרונו.

ז. כידוע ביום צום מוציאים ס"ת בבוקר ובמנחה וקוראים "ויחל משה" ,יש שמצריכים שיהיו שישה צמים, והעולים לתורה הם מהשישה שצמים[וגם מתכונים לצום במשך כל היום]ולדעת הרבי מלובביץ שאם יש שלושה שצמים אפשר להוציא ס"ת בתענית.ולכן לכתחילה צריך שיהיו לפחות ששה מתענים ובדיעבד מספיק שלשה מתענים.

ח. מי שאינו צם או שאינו מתכוון לצום כל היום לא יהא ש"צ ביום התענית,ולענין קריאת התורה אם אין מי שיקרא בתורה שהוא צם,מותר לקרוא בתורה גם אם הקורא לא צם.

ט. כיון שבשבעה עשר בתמוז התחילו צרות החורבן.לכן נוהגים קצת אבלות מי"ז בתמוז עד אחר ת"ב.

י.ביום צום יז בתמוז אין לשחות בים או בברכה.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*