הלכות יז בתמוז וימי בין המצרים
א. מצווה מדברי הנביאים להתענות [לצום בימים שאירעו צרות לאבותינו] ,ועיקר כוונת התענית הוא לעורר את הלבבות לפקח על דרכי התשובה וכשנזכור המעשים הרעים שגרמו את צרותינו נשוב להטיב.
ב. אחד מהימים שאירעו בו צרות לעם ישראל הוא שבעה עשר בתמוזשאירעו בו חמש צרות .
1. נשתברו לוחות הברית כשירד משה מן ההר
2. בוטל הקרבת קרבן התמיד.
3. הובקעה החומה י"ם בחורבן בית שני.
4. שרף אפוסטמוס הרשע את התורה.
5. הועמד צלם בהיכל ע"י רשעי ישראל.
וזה גרם לחורבן ולגלות
ג. ולכן כולם מגיל מצוות גברים ונשים חייבים לצום בשבעה עשר בתמוז.כי קבלו ורצו עליהם כלל ישראל מדור דור לצום בצומות הנ"ל ובכללם י"ז בתמוז.
ד. נשים בהריון או מניקות שהתענית מצער אותם פטורים מלצום,וכן חולה אפילו שאין בו סכנה לא יצום,ואע"פ שמותר להם לאכול לא יענגו עצמם.אלא יאכלו מה שצריך לבריאות הגוף.ויאכלו בצנעה ולא יאכלו בשר ויין וכן זקנים תשושי כח יכולים להקהל בתענית ונכון שכל הנ"ל יפדו התענית במעות צדקה וכל אחד יתן לפי יכולתו.
ה. ילד פחות מגיל שלוש עשרה ויום וילדה פחות מגיל שתיים עשרה ויום אינם חייבים לצום מכל מקום אם יש בהם דעת להתאבל ראוי לחנכם שלא יאכלו דברים שמענגים את הגוף אלא מאכלים שיש בהם צורך לקיום הגוף,כדי שיתאבלו עם הציבור.
ו. לרחוץ את פיו במים או לצחצח שיניו בתענית ראוי להחמיר שלא לעשות זאת ,כי כתוב בשו"ע שלא כשר לעשות כן מ"מ אם יש לאדם ריח רע בפיו ומצטער מזה מאד יש להקל לרחוץ פיו בבקר התענית[חוץ מיום כיפור ות"ב שצריך להחמיר]רק שיזהר ביותר שלא יבוא לו מים בגרונו.
ז. כידוע ביום צום מוציאים ס"ת בבוקר ובמנחה וקוראים "ויחל משה" ,יש שמצריכים שיהיו שישה צמים, והעולים לתורה הם מהשישה שצמים[וגם מתכונים לצום במשך כל היום]ולדעת הרבי מלובביץ שאם יש שלושה שצמים אפשר להוציא ס"ת בתענית.ולכן לכתחילה צריך שיהיו לפחות ששה מתענים ובדיעבד מספיק שלשה מתענים.
ח. מי שאינו צם או שאינו מתכוון לצום כל היום לא יהא ש"צ ביום התענית,ולענין קריאת התורה אם אין מי שיקרא בתורה שהוא צם,מותר לקרוא בתורה גם אם הקורא לא צם.
ט. כיון שבשבעה עשר בתמוז התחילו צרות החורבן.לכן נוהגים קצת אבלות מי"ז בתמוז עד אחר ת"ב.
י.ביום צום יז בתמוז אין לשחות בים או בברכה.
א. ידוע חלוקת המנהגים בעניין תספורת בימי בין המצרים. מנהגנו בגרוזיה היה שאין מסתפרים ואין מתגלחים מי"ז בתמוז עד אחר ת"ב והוא מנהג האר"י ז"ל, כך מקובל בהרבה קהילות, וכך ראוי לנהוג גם בארץ ישראל.
ב. אדם שבעלי מקום עבודתו מקפידים שהעובדים יהיו מגולחים, ובאם לא יפטרוהו מעבודתו, צריך לשאול את הרב המקומי כיצד לנהוג, כי יש שמתירים להתגלח במקום שיש לו הפסד אם לא יתגלח. וכ"ז מי"ז בתמוז עד שבוע שחל בו ת"ב. אבל בשבוע שחל בו ת"ב אין להתיר בשום אופן כי זה איסור מדינא דגמרא. אבל אין שום היתר לגלח זקנו משום בושה שמתבייש לילך לעבודה בגידול זקן.
ג. וכן מנהגנו שאין עושים חתונות מי"ז בתמוז עד אחר ת"ב. וחלק מהספרדים מחמירים בזה רק מר"ח אב, ולכתחילה צריך לנהוג כפי מנהגנו [ז"א מי"ז בתמוז] אך לפעמים מצווה יותר להשיא מוקדם ככל האפשר וצריך להתייעץ עם הרב בנדון.
ד. וכן אנו נוהגים שאין מברכים שהחיינו בין י"ז בתמוז עד אחר ת"ב, לא על פרי חדש ולא על בגד חדש ואם הפרי לא יימצא אחרי ת"ב יש שמקילים לברך עליו שהחיינו, וכן יש למי שמקל לברך שהחיינו בשבת. אבל לדעת האר"י ז"ל אין לברך שהחיינו בימים אלו גם בשבת וכך ראוי לנהוג.
ה. נטילת הציפורניים מותרת בימים אלו, ואכן בשבוע שחל בו ת"ב יש לאסור גזיזת הציפורניים, אך לצורך מצווה גם זה מותר. ולכן אישה לצורך טבילתה או איש שהציפורניים גדולות עד כדי שעודפות על הבשר מותר ליטול הציפורניים גם בשבוע שחל בו ת"ב.
ו. בעניין קניית בגדים או כלים חדשים בימים אלו רבו בזה הדעות. והנכון הוא שאם לא דחוף הדבר, כדאי לדחות קניית דברים אלו לאחרי ת"ב. ואמנם אם כעת מוצא במחיר מוזל ואח"כ לא יוכל להשיגם במחיר המוזל מותר במקרה כזה לקנות בגדים.
ז. אמנם לגבי כלי בית ניתן להקל יותר, כי בשו"ע הוזכר בגדים ומלבושים ולא כלים ואכן בעת הצורך ניתן לקנות כלים לבית בימים אלו עד ר"ח אב.
ח. נוהגים שאין נכנסים לדירה חדשה באופן שיצטרך לברך שהחיינו, ואם אין צריך לברך שהחיינו מעיקר הדין מותר. אבל אם אפשר רצוי שלא יכנס לדירה חדשה כלל בימים אלו.
י. אמנם אם כבר היו חפצים חשובים או קבע מזוזות בדירה קודם בין המצרים, אז אין קפידה ומותר להיכנס לדירה במקרה זה בימים אלו.
יא. בגדים שאינם חשובים כ'כ כגון נעליים חולצות גרביים ולבנים מותר לקנותם וללבשם.
יב. מי שמדד בגד לפני י"ז בתמוז כדי לקנותו וקנהו, יכול ללבשם בימים אלו.
יג. לגבי קניית מכונית חדשה ולהביאה לביתו, אם אכן קונה כעת במחיר מוזל ואח"כ אולי לא ימצא יש מקום להקהל.
יד. בשלושת השבתות של ימי בין המצרים נוהגים להפטיר בהפטרות של פורענות שהם ידועים: "דברי ירמיהו", "שמעו" ו"חזון". ויהי רצון שייהפכו ימים אלו לששון ולשמחה אמן.