הרב אריאל בן ציון מיכאלשוילי בדברי תורה לפרשת 'תרומה'

הרב אריאל בן ציון מיכאלשוילי בדברי תורה לפרשת 'תרומה'

פרשת 'תרומה'

ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם"

"המשכן" – זה אני ואתה וכולנו!

לאחר מעמד סיני ונתינת התורה, מצוה הקב"ה את בני ישראל להקים עבורו את המשכן. המטרה בהקמת המשכן היא כשמו, לבנות בית שבו ישכון ויתגלה הקב"ה, וכפי שהקב"ה אכן אומר במפורש: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם".

ערכו הגדול של המשכן [ואחריו בית המקדש], אמנם טמון בנקודה זו שיש בו גילוי שכינה באורח מתמיד, במקום זה היה הקב"ה מדבר עם משה רבינו, במקום זה ראו כל בני ישראל גילויי שכינה מופלאים ובאמצעות המקום הזה חש כל יהודי, כי אכן השכינה שורה בישראל. זו גם הסיבה לכך, שהמשכן ובית המקדש תופסים מקום כה חשוב בעם ישראל עד שאנו מתפללים כמה פעמים בכל יום על בנייתו המחודשת של בית המקדש.

אנו רוצים ומבקשים שהקב"ה ישוב וישרה ויתגלה בתוכנו, שנזכה לגילוי מתמיד של שכינת עוזו דבר שנעשה באמצעות בית המקדש. ברם, בציווי זה על הקמת המשכן יש היבט רחב ועמוק יותר. אם נתבונן בלשון הציווי נמצא ,שהקב"ה אומר: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", "בתוכו" לא נאמר, אלא "בתוכם" מכאן דרשו חכמים שהכוונה היא בתוך כל אחד ואחד מישראל. זאת אומרת, שעל ידי הקמת המשכן ישכון ויתגלה הקב"ה בתוך כל אחד ואחד מישראל. זאת אומרת, שעל ידי הקמת המשכן ישכון ויתגלה הקב"ה בתוך כל יהודי.

היבט זה שבהקמת המשכן שייך, כמובן, גם לגבינו. אף שאין בימינו משכן ובית מקדש גשמיים, הרי הרעיון שבכך השכנת הקב"ה בתוך כל אחד ואחד מאיתנו הוא נצחי ותקף גם עבורנו.

כאן ועכשיו,איך נעשה מעצמנו "משכן" לה'?
בדיוק כשם שנעשה המשכן הגשמי: יהודים לקחו חומר גשמי – זהב, כסף, נחושת, עצי שיטים, עורות אלים, וכו', ועל ידי שהקימו מהם בית לשם ה', נתקדשו החומרים הללו והפכו למשכן.

כך נעשה גם אנו, ניטול את כל העולם הגשמי שעימו אנו באים במגע ונשתמש בו לשם שמים, ובכך נעשה "משכן" לה'.

אין די בכך שהיהודי נזהר מלעבור על איסורי התורה, "המשכן" האמיתי נעשה על ידי כך שאנו מקדשים גם את הדברים המותרים:

אנו אוכלים לא לשם התאווה האישית, אלא כדי לחיות ולעבוד את ה'.
אנו עובדים לא למען הכסף כמטרה בפני עצמה, אלא כדי לפרנס את המשפחה, לתת צדקה ולקיים מצוות בהידור, וכך בכל דבר ודבר.

גישה כזאת לחיים מחדירה את הקדושה לתוך כל פרט של חייה אדם, והופכת אותו ל"משכן" שבו שורה הקב"ה וגם הבית הפרטי צריך להיות "משכן" דיירי הבית וכל הסביבה צריכים לחוש, שאין זה סתם בית פרטי, צריכים להשתדל להפוך את הבית למרכז של תורה, תפילה, גמילות חסדים, אהבת ישראל, צדקה, לקיים בו שיעורי תורה, לסייע לזקוקים לעזרה, וכדומה. ועל ידי כך נהייה כולנו "משכן" שיפיץ את אור הקדושה לכל הסביבה, וזו תהיה ההכנה לבניית "המשכן" הגדול ביותר שאנו מצפים ומשתוקקים לה'- בית המקדש השלישי, הבנין הנצחי שיבנה יתגלה במהרה בימינו ממש בגאולה האמיתית והשלמה, בגאולה נצחית , על ידי משיח צדקנו, אמן.

הרב אריאל בן ציון מיכאלשוילי מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*