הרב אברהם מיכאלשוילי בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

הרב אברהם מיכאלשוילי בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

פרשת 'וישלח'

המפגש של יעקב ועשיו בא ללמד אותנו עד כמה האדם צריך לירא את ה'. יעקב ברח מעשיו ונתקל בלבן, ברח מלבן ונתקל שוב בעשיו. אדם נורמלי היה מתמוטט מכל כך הרבה פחדים, צרה רודפת צרה, הלך להתחתן מחליפים לו את האשה וכשמגיע לארץ, שכם בן חמור מענה את דינה, פותר את בעיית דינה ומתחיל סיפור מכירת יוסף.

אברהם אבינו לימד אותנו ביטחון בה', כאשר מדובר בבעיות של קיום בארץ. יצחק אבינו לימד אותנו מסירות נפש, לתת הכל לה' כולל הנשמה. יעקב אבינו בא ללמד אותנו איך לחיות בעולם אכזר, עולם של רמאים, עולם שעליו אמר דוד המלך 'אל תבטחו בנדיבים בבן אדם שאין לו תשועה'.

יעקב לאחר שנפרד מלבן התחיל לדאוג מה הוא יעשה עם עשיו, הוא החליט לשלוח שליחים והשאלה היא מדוע הוא עשה זאת? יש מחכמינו הטוענים שהוא פשוט טעה, כי הוא התגרה באריה ישן, ויש החושבים שלא היתה לו ברירה אלא לעשות זאת. בכל אופן מה פירוש הפסוק: 'ארצה שעיר שדה אדום', בשביל מה כל הפירוט הזה? ומדוע לא כתוב מה ענה עשיו? אם היו ליעקב סיבות כלשהן, מה הן?

יעקב ידע שעשיו לא יגיד את האמת לשליחים, לכן הוא אמר להם אל נא תתייחסו לקבלת הפנים החמה שהוא יעשה לכם, משום שבדרך זו הוא פשוט ירצה להעמיד פנים שהוא אוהב כדי שלא נכין עצמנו למלחמה, אלא לכו 'ארצה שעיר' שאלו את אנשי המדינה מה עשיו אמר להם, שימו לב אם הם מתכוננים למלחמה, אחר כך לכו לאנשים הפשוטים שבשדה, 'שדה אדום', וראו האם הם מתכוננים למלחמה. ואכן השליחים חזרו ואמרו: 'באנו אל אחיך אל עשיו', כלל לא הלכנו ל'ארצה שעיר' ולא ל'שדה אדום' מדוע?

כי עשיו בא ועמו ארבע מאות איש, אדם שרצונו בשלום לא היה בא עם ארבע מאות איש, סימן שהוא יוצא למלחמה נגדך, ואם הוא יוצא למלחמה אין טעם לדבר עם השאר.

אם כן, לשליחים היה תקפיד ללמוד את כוונת עשיו וכך הם עשו. יעקב רצה להכין את עצמו למרות שהוא בטח בה'… יעקב אבינו בא ללמד אותנו, נכון שיש הרב פחדים בעולם, אך על האדם לדעת לפחד מהעיקר, לפחד מה'. האדם צריך לדעת שעדיף לפחד מדבר אחד מאשר לפחד מהרבה דברים, פחד גדול מבטל פחד קטן. פחד מאריה מבטל פחד מעקיצת דבורה, במקום לפחד ממחלות, מרכוש שיאבד, ממיסים, מבורסה, עדיף לפחד מה' הגדול, וזה יבטל את כל הפחדים האחרים, והאדם יחיה בביטחון ובשמחה.

דוד המלך ע"ה אומר: 'שרים רדפוני חינם', ולמרות שהשרים רדפוני והיה ראוי שאפחד מהם, מהשרים האלה לא פחדתי, למה? כי 'ומדברך פחד לבי', ברגע שמדברך פחד לבי הפחד מהשרים כבר אינו מפחיד אותי. אם כן, מה עדיף לפחד מה' לבדו ולבטוח בו או לפחד מהרבה דברים אחרים מבהילים – כך עשה יעקב, הוא בטח בה' ולא פחד, לבטוח בה' אין פירושו לא לעשות כלום, האדם צריך לעשות את מה שצריך וה' יעזרו. יעקב אבינו התכונן לדורון למלחמה ולתפילה, יעקב למרות התבטלותו בפני עשיו, כאשר כינה עצמו שבע פעמים עבדו של עשיו, היה מסוגל להיאבק עם שרו של עשיו ולנצחו, הביטחון בה' אין פירושו התעלמות מסכנות קיימות, אך באותה מידה אסור לאפשר לפחד מסכנות קיימות מציאותיות או דמיוניות להרפות את האדם מלבטוח בה' – ולא לפחד, זהו המסר של יעקב אבינו לעם ישראל ובקרוב ממש נזכה לגאולה האמיתית והשלמה אמן.

הרב אברהם מיכאלשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*