הרב יעקב בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'בא'

הרב יעקב בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'בא'

פרשת "בא"

"ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו ואת לב עבדיו למען שתי אותותי אלה בקרבו, ולמען תספר באוזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים ואת אותותי אשר שמתי בם וידעתם כי אני ה'".

השאלה נשאלת מהי מטרת המכות, שאם מטרת המכות היתה רק בשביל לנקום מפרעה ומעמו על השיעבוד הקשה ששיעבדו את בני ישראל, היה די במכה אחת? אלא שהמכות היו בשביל להחזיר את האמונה בה' שנאבדה לה, בזמן שהותם במצרים שהיו שקועים במ"ט שערי טומאה, עד שגאל אותם הקב"ה והגיעו למ"ט שערי קדושה. ואשר הם גם יספרו לבניהם אחריהם את כל זאת ויאמינו בה' ובמשה עבדו, ויודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם.

 

משל למה הדבר דומה לאשה מינקת שהיתה מניקה בן של עשיר אחד וחלה הבן. וכשבא הרופא לרפא אותו, אמר לתת התרופות המרות כולנה גם למינקת, וזאת משום שהיא גרמה לחולי של הילד. וכך היו צריכים ישראל להתרפאות ג"כ בענין האמונה ע"י מכות מצרים שהם היו הגורמים לכך.

והנה כשבאה התורה לצוות לאבות שיספרו לבניהם את האותות והמופתים ולהשריש בהם את האמונה היה צריך לומר "וידעו כי אני ה'" ומדוע נאמר "וידעתם" האמור על האבות. מכאן נראה כשההורים מחנכים את בניהם בדרך טובה וישרה בתורה ויראת שמים, לא רק את בניו בלבד מזכה הוא בכך, אלא גם ההורים עצמם מושפעים להיטיב דרכיהם, בבחינת בא ללמד ונמצא למד. וזהו שנא' "וידעתם כי אני ה'", אתם האבות המספרים לבניכם גם אתם תדעו כי אני ה', ולא תיפסק האמונה והתורה מהם כש"כ "לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם", וכדברי הגמ' (בבא מציעא פה.) אמר רבי פרנך אמר רבי יוחנן 'כל שהוא ת"ח ובנו ת"ח ובן בנו ת"ח שוב אין תורה פוסקת מזרעו לעולם'.

ופעם נשאל רבינו החפץ חיים: בשביל מה נפסקה התורה מהרבה יהודים, והלא חז"ל הבטיחו לנו זאת ואחרי שאנו בני אברהם יצחק ויעקב לא היתה התורה צריכה להפסק עד עולם.

 

והיה מפרש את השאלה בסיפור מחייו, שהיה נוסע ומסבב בעיירות לשם מכירת ספריו, ודפק בעיירה ידועה על פתח אכסניא שלו מלפנים ולא נענה, ומכיון שאיש לא פתח את הדלת החליט לחפש אכסניא אחרת. וכן הוא הדבר עם התורה הקדושה היא דופקת על הדלתות וצועקת פתחו לי והניחו לי להכנס, ומכיון שסוגרים הדלת בעדה היא הולכת למקום אחר, והיה מסיים דבריו בהזהרה לבלי לסגור חלילה את הדלת בפני התורה המחזרת על אכסניא שלה.

 

וכתוב "האמנתי כי אדבר" שע"י הדיבור זוכה לאמונה, וזה ששואלים את האדם נשאת ונתת באמונה, וע"י שיתן את האמונה לאחרים ולזרעו אחריו, אזי ישא ברכה מאת ה' וצדקה מאלוקי ישעו, זה דור דורשיו מבקשי פניו יעקב סלה. ואתה אל תירא עבדי יעקב כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים ושב יעקב ושקט ושאנן ואין מחריד.

 

הרב יעקב בוטראשוילי הי"ו מלוד

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*