פרשת אמור
"וידבר ה' אל משה לאמר" "ואמרת אליהם מועדי ה' אשר תקראו אותם מקראי קודש" וכו' "ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי שבת שבתון" וכו'.
יהודי שומר שבת גר בקומה הרביעית וחוזר מבית הכנסת הוא ואשתו וילדיו ועולים במדרגות כולל עגלת תינוק, שכן רואה אותם ושואל, מדוע כל המאמץ הרי בשבת יש עניין לנוח ופה קורה בדיוק ההפך הגמור מדוע שלא תעלה במעלית זה מנוחת שבת בלי כל המאמץ. ולכאורה הוא צודק וזה פותח פתח לשאלות על שמירת השבת ועל המנוחה שצריך לנוח ביום השבת, כגון יטען אדם שאינו שומר תורה ומצוות ויאמר עבורי מנוחה זה ללכת לים בשבת, מדוע לא, הרי זה מנוחה עבורי וכן על זה הדרך, ובכלל לא מספיק שאני לא עובד ביום השבת, למה לאסור עלי עוד דברים שעבורי הם לכאורה מנוחה. אם כן אנחנו צריכים להבין מהו היסוד של שמירת שבת.
פרשת אמור מחולק ל-ב' חלקים החלק הראשון מדבר על האזהרות שהקב"ה מזהיר את אהרון ובניו הכהנים ההרחקות למי מותר להם להיטמא ולמי לא, עם מי אפשר להם להתחתן ועם מי לא. והחלק השני של הפרשה שזה נקרא גם "פרשת המועדות" מדובר על כל חגי ומועדי ישראל וכמובן הראשון שבמועדי ישראל הוא כמובן השבת, רש"י על הפסוק מסביר "מה עניין שבת אצל מועדות ללמדך שכל המחלל את המועדות מעלין עליו כאילו חילל את השבתות וכל המקיים את המועדות מעלין עליו כאילו קיים את השבתות".
נביא כאן שני סיפורים על השבת ומכאן נבין מהו היסוד של השבת. מסופר על סר משה מונטיפיורי שהיה אחד מ-13 ברוקרים בבורסה שבאנגליה שהרי בתקופתו אסור היה יותר מ-13 סוכנים יהודים וכמובן משה מונטיפיורי היה מוצלח מאוד ואיש חכם מאוד ויהודי שומר תורה ומצוות וכולם ידעו שביום שישי ער"שק היה משה מונטיפיורי סוגר את המשרד שלו מוקדם מאוד בשעות הצהריים ומרגע זה לא היה לו כל עניין בעיסוקו או בשאר ענייני העולם הזה שהיה מתעסק בו בשאר ימות השבוע אלא היה מתכונן לכבוד שבת והיה מקבל את השבת ולא היה מעניין אותו כלום חוץ מאשר השבת. בשעה שסר משה מונטיפיורי ואשתו הסבו על שולחן השבת לסעודת שבת נשמע לפתע פתאום דפיקה בדלת הבית ניגשה המשרתת והנה עמד מולה העוזר של אחד מעשירי וחשובי בריטניה וניגש אל מונטיפיורי ואמר לו שהאדון שלו מבקש אתו שיבוא אליו לרגל עסקה חשובה מאוד אך מונטיפיורי סירב בכל תוקף ואמר שהוא לא מעוניין בשום עסקה בגלל השבת והוא כל כולו נתון לשבת ולמשפחתו חזר השליח וסיפר לאדון. האדון שלח אותו שוב ואמר למונטיפיורי שהאדון אמר שאם הוא לא יגיע הוא מפטר אותו מלהיות הסוכן שלו, אך גם הפעם לא עזר כלום לשליח וחזר כלעומת שבא. ביום ראשון כאשר חזר מונטיפיורי לעיסוקו במשרד ניגש אליו אותו אדון נכבד ואמר למונטיפיורי שהוא מאוד שמח שהוא לא התפתה ולא הגיע בער"שק משום שהוא וחבריו התערבו שמונטיפיורי בשביל סכום כסף מכובד הוא יגיע, אבל אתה הוכחת שהשבת של היהודים שווה יותר מכל הון שבעולם.
עוד מסופר על ביל גייטס שהוא זימן יהודי בעל שם מאוד גדול בתחום הטכנולוגיה לתת הרצאה בתחום העיסוק שלו בפני קהל לקוחותיו, אלא שכאשר היהודי ראה שהתאריך שהוא זומן אליו חל ביום השבת מיד סירב להשתתף. ביל גייטס חשב שכאן מדובר על סכום כסף גבוה יותר והוא הציע לו סכום כסף יותר ממה שכבר הוצע לו, אבל היהודי סירב בכל תוקף בטענה שלא הכסף הוא העניין כאן כי אם השבת שהרי הוא יהודי ויהודי מצווה לשמור על שבת ולכן זה נדחה ליום שבו יהיה ליהודי יותר נוח. לבסוף אמר ביל גייטס יכול להיות שאני עשיר אבל לא הצלחתי לקנות עם כל העושר שלי שבת אחת של יהודי.
אם כן אנו רואים שהיסוד של השבת הוא הניתוק מחיי העולם הזה מרצף אירועי החיים במהלך כל ששת ימי המעשה והתחברות לבורא העולם בכך שהקב"ה שבת ביום השביעי ממלכתו אשר עשה וגם אנחנו שובתים ביום השביעי מכל העיסוקים שלנו, לאור האמור אנו רואים כמה גדולה וחשובה השבת וכמה נכתב על השבת ועל מי ששומר על השבת או חלילה להפך, אם כן ממה נפשך אם מדובר על פרנסה הרי גם הפרנסה זה מהקב"ה יתברך וגם אם האדם יעבוד בשבת בסופו של דבר הוא לא ירוויח שקל יותר ממה שנגזר עליו בראש השנה, שהרי מזונותיו של האדם קצובים לו מראש השנה לראש השנה, ועוד ידוע מה שכתוב כתוב בזוהר הקדוש "וכלהו שתא יומין מההוא שלימו מתברכן", ולכן כדי להגיע באמת לכך שאנחנו נזכה להיות משומרי השבת כהלכה עלינו ללמוד את הלכות שבת וכך אנו נוכל לשמור על השבת כהלכה. וכפי שכתב החפץ חיים בהקדמה למשנה ברורה על הלכות שבת שכל מי שלא למד או לומד הלכות שבת מובטח לו שהוא מחלל שבת כי איך ידע מה מותר ומה אסור לעשות. לכן צריך להשתדל מאוד בלימוד הלכות שבת כדי שנזכה באמת לשמור שבת כהלכה, יה"ר שנזכה להיות משומרי שבת שכל מי ששומר שבת כהלכה אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש מוחלין לו על כל עוונותיו (שבת קי"ח).
שבת שלום
הרב יעקב בטוניאשוילי – לוד
לע"נ: שרה בת גבריאל ורחל אשת בן-ציון אלשוילי ת.נ.צ.ב.ה