פרשת ויצא
הפרשה פותחת בפסוק "ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה ויפגע במקום וילן שם כי השמש ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו וישכב במקום ההוא" (כח-יא-יב)
אומר רש"י – וישכב יעקב שם שכב וי"ד שנים שנטמן בישיבת שם ועבר לא שכב. (שם)
שואל ר' יעקב קמינצקי זצ"ל בספרו 'אמת ליעקב' שאלה נפלאה, איזה היתר היה ליעקב אבינו להיטמן י"ד שנה בישיבת שם ועבר? הרי הוא קיבל ציווי ע"י הוריו לצאת באופן מיידי לחרן לבית לבן, מדוע היה צריך להתעכב י"ד שנים בישיבת שם ועבר? אתה רוצה ללמוד ולעמול בתורה? קודם תבצע את שליחות הוריך תגיע לחרן תתחתן ואחר כך תשב ללמוד…. אומר רבי יעקב קמינצקי שהיה הבדל מהותי בין התורה שנלמדה בבית אברהם ויצחק ובין התורה שנלמדה בישיבת שם ועבר. התורה בבית אברהם ויצחק היה תורה מתוך קדושה, פרישות, תורה נשגבה ללא השפעת הסביבה, אבל בישיבת שם ועבר נלמדה תורה שונה, שם ועבר חיו בתקופת המבול ודור הפלגה הם ראו שחיתויות, עולם שירד לשפל המדרגה המוסרית. ויעקב אבינו שעד עכשיו היה מוגן מהשפעת הסביבה בבית סבו אברהם ובבית אביו יצחק וכעת הוא עושה דרכו לבית לבן, שם זה כבר סיפור אחר, בשביל לשהות אצל לבן הנוכל והרמאי חייבים לקבל כלים לצלוח את תקופת שהייתו אצל לבן.
לכן אמר יעקב כדי לקיים את שליחות הוריי ולהקים את בית יעקב עם בנותיו של לבן – רחל ולאה חייב אני להיטמן בישיבת שם ועבר כי רק שם ניתן לקבל כלים לבצע בצורה מושלמת את שליחות הוריי.
"ויהי בבוקר והנה היא לאה" (כט-כה) אומר רש"י כשראתה רחל שמכניסין את לאה אמרה עכשיו תכלם אחותי עמדה ומסרה לה את אותן סימנים שמסר לה יעקב.
מסופר על בחור שהיה מוצלח מאוד בישיבה הקטנה והגדולה, חביב היה על מכריו ורבניו ואהוב על חבריו, כשהגיע לפרק של האיש מקדש, ראו בחוש, שיד השם מובילה את הבחור להצלחה, זכה והקים בית עם בחורה מצוינת ממשפחה חשובה ומיוחסת, איש לא הבין מהיכן נובעת ההצלחה של הבחור מה היה הסוד? באחד מסעודות שבע הברכות התגלה הסוד של אותו בחור. רב בית הכנסת שהבחור התפלל בצעירותו הוזמן לדבר ולאחר דברי ברכה קצרים, סיפר הרב את סיפרו של הבחור שכנראה הרבה לא ידעו עליו.
סיפר הרב, כשהגיע זמן העליה לתורה בבר המצווה של הבחור, סגרו משפחתו עם גבאי בית הכנסת את כל הפרטים של הבר מצווה והקידוש שתתקיים בשבת לאחר התפילה. כשהגיע מועד העליה לתורה, פנה האבא לגבאי ואמר לו רציתי להזכיר לך שהשבת ב"ה הבן חוגג שבת חתן בר מצווה, גם קידוש לאחר התפילה. סיפר האבא שהגבאי החוויר, הוא שכח ממנו ומהחתן וכבר הבטיח לחתן אחר שיעלה לתורה ויערוך קידוש לאחר התפילה, אמר לו האבא, הרי סגרתי תאריך לפני הרבה זמן, אמר לו הגבאי אני אשם, מצטער נעשה הגרלה ומי שיזכה יעלה והשני יגש לבית הכנסת הסמוך, המשפחות הסכימו. מי שזכה ישאר בבית הכנסת ומי שלא, יטריח את עצמו והאורחים לבית כנסת אחר. הגורל נפל והחתן הראשון זכה, המשפחה של החתן השני תצטרך לקיים שבת חתן בבית כנסת רחוק יותר, כששמע החתן שהוא זכה שמח מאוד, אבל מצד שני הוא הכיר את חתן הבר מצווה השני, שהיה בחור חסר ביטחון ומגמגם ויכול לקרוא מצב שבבית הכנסת השני יגרם לו עוגמת נפש בגלל חוסר הבטחון, ולא יצליח לקרוא את הפרשה, וזה יביא עליו ועל משפחתו בושה גדולה, אמר החתן שזכה אני לא אתן לזה לקרוא אני לא אתן לחתן ביום הכי שמח שלו שיהיה עצוב ומבויש!!.
לקח את פתק הזכיה וקנה מתנה אישית לחתן, ארז את הפתק עם המתנה ובערב יצא לכיוון ביתו של החתן השני שלא זכה. הגיע אליו והגיש לו את הזכיה ואת המתנה, אמר רב בית הכנסת בשבע הברכות, 'המתנתי כל השנים ועקבתי אחר הבחור לראות איך הקב"ה משלם על הויתור ועל המסירות נפש, שחתן אחר לא יתבייש, ולא יהיה עצוב ביום הכי שמח ביום הבר מצווה, והקב"ה שילם ועוד איך, כולכם ראיתם במשך השנים והערב מהי תוצאה של ויתור'.
שבת שלום
ר' אליעזר מושיאשוילי – אשקלון
לרפואת יוסף חיים בן בת אל, בלה מלכה בת שמחה, שמחה בת יוכבד, חנה בת מרים.
לזיווג הגון לבנימין בן בלה, בת אל חיה בת אורלי, צוריאל בן מננה.